Drobná chyba ťa môže stáť celý motor. Zabúdajú na ňu aj skúsení vodiči

  • Údržba auta si nevyžaduje len prezutie pneumatík či výmenu oleja
  • Podľa odborníkov je potrebné meniť aj chladiacu kvapalinu
  • Môžeš totiž prísť o motor
Na snímke je automechanik, auto, oprava auta, servis
  • Údržba auta si nevyžaduje len prezutie pneumatík či výmenu oleja
  • Podľa odborníkov je potrebné meniť aj chladiacu kvapalinu
  • Môžeš totiž prísť o motor
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

To, že tvoje auto potrebuje okrem tankovania aj kvalitnú a častú údržbu, si asi ako každý správny majiteľ auta už vedel. Nestačí takisto len z času načas doliať olej, potrebuješ meniť aj iné veci. Napríklad chladiacu kvapalinu, ktorú keď nevymeníš, môžeš spôsobiť fatálne škody. 

Podľa portálu Autoforum.cz môže dokonca zničiť motor. Ignorancia menenia chladiacej kvapaliny môže mať nepekné následky. Takisto nezabudni, že do každého auta nepasuje rovnaká chladiaca kvapalina. To by mohlo tiež skončiť katastrofou. 

Podľa čoho vybrať chladiacu kvapalinu? 

Spísali sme ti, podľa čoho máš vybrať chladiacu kvapalinu do svojho auta, aby si už nezabudol a nemusel v obchode vysvetľovať, že naozaj netušíš, o čo ide. Najskôr by si mal vedieť, že existujú 4 druhy chladiacich kvapalín podľa technológie aditív.

Zaradili sme sem: 

  • IAT (Inorganic Acid Technology)
  • OAT (Organic Acid Technology)
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology)
  • Si-OAT, P-OAT, G12, G12+, G13

Chladiace kvapaliny sa rozlišujú podľa farieb, hoci to nie je vždy zárukou toho, že vyberieš tú správnu. Niektorí výrobcovia využívajú iné farby náročky. No v zásade platí, že IAT sú tradičné zmesi s anorganickými prísadami, čo sú napríklad silikáty či fosfáty a ich životnosť je 2 – 3 roky. Často je ich označenie zelené alebo modré. 

autoservis
zdroj: TASR/Ján Krošlák

OAT používajú organické kyseliny na ochranu proti korózii. Bežne sa používajú v novších vozidlách a ich životnosť je viac ako 5 rokov. Najčastejšie ich uvidíš v červenej, ružovej alebo oranžovej farbe. 

HOAT zasa kombinuje zložky z IAT a OAT, teda organické kyseliny a malé množstvo silikátov. Používajú ju v niektorých európskych aj amerických autách. Životnosť má 5-ročnú (alebo viac) a uvidíš ju najčastejšie vo farbe žltej. 

Posledná skupina patrí k novším vozidlám. G11 je často modrozelená, G12 červená – táto sa nikdy nemôže miešať s G11. G12+ je v podstate vylepšená OAT a vodič ju môže miešať s G12. Ekologická verzia je tiež G13. 

Na farbe záleží 

Poznatky portálu Filtre a oleje hovoria o tom, že na farbe záleží. Napríklad žltá kvapalina G10 je zvyčajne na báze etylénglykolu s pridaním špeciálnych inhibítorov korózie. Túto používajú vodiči so starším modelom auta, má kratšiu životnosť – cca 2 až 3 roky alebo na 30-tisíc až 50-tisíc kilometrov. 

Ďalším typom je modro-zelená kvapalina, označená G11. Tá je vhodná pre novšie motory s hliníkovou hlavou valcov motora. A existuje aj oranžová alebo ružová chladiaca kvapalina G12, ktorá je tiež označovaná ako Dex-Cool. Tú si kúpia vodiči, ktorí očakávajú jej dlhšiu životnosť (do 5 rokov alebo do 240-tisíc kilometrov).

Miešať farby sa neodporúča. Rôzne kvapaliny – farby, majú rôzne zloženia, chemické prísady, ktoré k sebe vo výsledku nepasujú a môžu si uškodiť. To pre teba znamená, že poškodia celý tvoj chladiaci systém. 

Výmena chladiacej kvapaliny

Problém s chladiacou kvapalinou máš vtedy, keď musíš dolievať aj liter mesačne. Dbaj na to, aby si čo najskôr vyhľadal pomoc odborníka. Ak by prišlo k miešaniu unikajúcej kvapaliny napríklad s olejom, nemusí to pre tvoje auto skončiť najlepšie. 

Ak s chladiacou kvapalinou problém nemáš, nemôžeš na ňu taktiež zabudnúť. Ideálne je meniť ju aspoň každých 5 rokov, nakoľko po uplynutí tejto doby môže strácať svoje kľúčové vlastnosti. Táto kvapalina odháňa teplo od motora v horúcich dňoch a má aj antikorózne účinky. Tie však slabnú, ak sa nemení dostatočne často a kvapalina sa stáva čoraz viac kyslou. 

To, že je niečo zle, poznáš napríklad podľa toho, že gumové časti ako tesnenie a hadice začnú praskať. Výmenu chladiacej kvapaliny zvládneš aj sám, no musíš si byť istý, že to vieš urobiť správne. V opačnom prípade odporúčame navštíviť servis. 

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Autoforum.cz, Filtre a Oleje

Najnovšie videá

Trendové videá