Peter a Dodo otvorili „netradične tradičnú“ piváreň v Piešťanoch: „Výstrelky vlády robia maximum, aby odradili ľudí podnikať“

  • V centre Piešťan na Teplickej funguje moderná piváreň
  • Obľúbili si ju domáci aj návštevníci mesta
  • Zameriavajú sa na poctivé chute
Podnik 12ka
  • V centre Piešťan na Teplickej funguje moderná piváreň
  • Obľúbili si ju domáci aj návštevníci mesta
  • Zameriavajú sa na poctivé chute
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V centre Piešťan, na Teplickej ulici, už nejaký čas funguje podnik 12ka. Ide o kombináciu reštaurácie a pivárne, ktorá si medzi domácimi aj návštevníkmi mesta postupne vybudovala stabilnú pozíciu. Zameriava sa na klasickú ponuku pív a jedál, ktoré stavajú na osvedčených receptoch a známych chutiach.

V tomto článku sa dozvieš, čo stojí za stabilitou podniku 12ka v Piešťanoch, aké jedlá a nápoje má v ponuke, aj to, akým spôsobom ovplyvnila jeho fungovanie transakčná daň. Podľa nových otváracích hodín majú otvorené denne, konkrétne od pondelka do piatka od 16.00 do 23.00, počas víkendu až do 0.00.

Na naše otázky odpovedali Peter Brezovan a Dodo Pullmann, majitelia podniku 12ka. Ich cieľom nebolo len otvoriť ďalšiu prevádzku, ale vytvoriť priestor, ktorý bude jednoduchý, prístupný a postavený na hodnotách, ktoré dnes v gastronómii často chýbajú, a to čerstvosť, kvalita a úprimná pohostinnosť. 

Začiatky podnikania v Piešťanoch

Dodo Pullmann dlhodobo vnímal, že na gastromape chýba miesto, ktoré by spájalo čaro klasickej pivárne s atmosférou, akú si mnohí pamätajú z minulosti. Túžil po prevádzke, ktorá by vyzdvihla poctivé hodnoty, no zároveň nebola len ďalšou z mnohých rovnakých podnikov. Kľúčom sa stala jednoduchosť. 

Cieľom bolo vytvoriť prostredie pre každého, kto má chuť pracovať a zároveň rešpektuje základné princípy gastronómie.

„Inšpiráciu som čerpal v Brne, kde som študoval a kam sa často vraciam po ďalšiu ,inšpiráciu‘. Oslovil som s týmto konceptom pána brata (ďalej len PB), ako si hovoríme, a jemu sa to zapáčilo. Zdalo sa mi to divné, keďže PB nevypije za rok ani malé pivo, nehovoriac o tom, že podnikanie so mnou nie je žiadna ľahká vec. On však do toho prináša poriadok a prehľad v administratíve, ktorý u mňa absentuje,“ povedal Dodo Pullmann exkluzívne pre Startitup.

Za samotným vznikom podniku nestál len dobrý nápad, ale aj množstvo praktických výziev. „Prvé kroky, ak nepočítame nápad, súviseli s hľadaním vhodného priestoru, čo nebola ľahká úloha. Najväčšou výzvou potom bolo prispôsobiť tento priestor našim potrebám. Tu sme sa naozaj zapotili,“ dodal Peťo Brezovan.

Jednoduchosť s dôrazom na detail bola súčasťou vízie od úplného začiatku podnikania. Zámerom bolo ponúkať špičkovo načapované pivo a k nemu niekoľko premyslených jedál. Ako hovorí sám Dodo, jedlá sú v malých formátoch. „Ja ako pivár viem, že keď si dám ,guláš s piatimi knedlami‘, viac piva sa do mňa už potom nezmestí. No a k nám predsa chodia ľudia na pivo.“

Podnik 12ka
zdroj: Archív/12ka

Tradičné chute v modernom podaní

Ambíciou 12ky je priniesť do miestnej gastronómie niečo navyše, kultúru, ktorá čerpá z českej pivnej tradície. Práve tá je podľa majiteľov inšpiratívna a považovaná za jednu z najlepších na svete. „Ak sa nám podarí dosiahnuť, že zákazník bude prichádzať do Dvanástky aj po rokoch s úctou k podniku a k našej práci, budeme najšťastnejší na svete, pretože budeme vedieť, že si našu prácu váži,“ hovorí Dodo

Jedálny lístok v 12ke je jednoduchý, no premyslený do detailu. Vychádza z česko-slovenskej klasiky a jedál, ktoré sú aj po rokoch obľúbené medzi ľuďmi. „Lístok je stručný, jednoduchý a veríme, že si z neho vyberie každý. Netreba z toho robiť vedu. Stačí dodržiavať zásadu, že nakúpite najlepší tovar, aký môžete, dobre ho uskladníte a nikdy neobídete základné pravidlá pri príprave,“ dodal. 

„Tradičný je jednoznačne odkaz na to najlepšie, čo česká a slovenská gastronómia ponúka. Netradičná je, naopak, forma, ktorou tento zážitok podávame, a prostredie, ktoré moderným spôsobom odkazuje na pivnú kultúru a nostalgiu za minulosťou,“ dodal Peťo. 

Podnik 12ka
zdroj: Archív/12ka

Každý podnik má svoje stálice

V 12ke sa neriadia trendami len preto, že sú populárne. Dôležité je, aby bol výsledok kvalitný a zákazník spokojný. „Berieme údeniny od miestneho mäsiara, pečivo z pekárne na tej istej ulici. Ja si však osobne nezakladám na povinnosti hrdiť sa miestnymi dodávateľmi. Ak sú ich produkty dobré a cenovo dostupné, tak prečo nie? Z vlastnej skúsenosti s druhou prevádzkou však viem, že nie vždy to tak je. Je síce pekné všade písať ,lokálne‘, ,domáce‘, ,remeselné‘, avšak výsledok musí byť dobrý pre zákazníka. Ten je naším kritikom. Často to s ,lokálnosťou‘ preháňame – my nie sme v Taliansku, kde je v tomto smere tradícia. Viem, že sme na ceste, ale toto sa Slovenska ešte úplne netýka. Asi som teraz povedal pár nepopulárnych a mimotrendových viet, no takáto je moja skúsenosť,“ hovorí Dodo.

Každý podnik má niečo, čo ho charakterizuje. V prípade 12ky sú to najmä čapovaná dvanástka, tatarák, vyprážaný syr a obľúbené chlebíčky. Peter síce nie je pivár, no o to viac si vie vychutnať jedlá, ktoré v podniku ponúkajú. „Dodo pivu rozumie, ja nie, ale predpokladám, že to robíme dobre, keďže naše pivo chvália, a to dokonca aj to nealkoholické, ktoré výzorom nerozoznáte od alka.“

„Najviac nás teší, keď vidíme, ako ľudia zabudnú na telefóny a živo diskutujú, či o tom futbale, hokeji alebo každodenných problémoch. Alebo si prinesú karty a hádajú sa pri nich. Vtedy cítime, že to má zmysel.“

Podnikanie mimo veľkých miest 

Za každým otvoreným podnikom je okrem dobrého nápadu aj konkrétna suma. V prípade 12ky išlo približne o 120-tisíc eur. Prevádzkovať gastro mimo veľkých miest, ako sú Piešťany, má svoje špecifiká. Miestni zákazníci sú nároční, no zároveň si dokážu vážiť kvalitné jedlo a služby. Majitelia preto prispôsobujú cenotvorbu realite trhu. 

„Transakčná daň, rôzne hladiny DPH a podobné výstrelky našej vlády robia maximum, aby odradili ľudí na Slovensku nielen podnikať, ale aj žiť,“ povedal Peter. 

„Naprieč celou politikou môžeme vidieť, že sa o tento štát starajú tí najslabší z nás, tí, ktorí často neurobili v rámci podnikania nič. Tak sa nečudujme, že nevedia pre podnikateľov vytvárať vhodné podmienky. Vyrovnávame sa s tým dvanástkou v kombinácii so ,zelenou‘,“ povedal Dodo. 

Podnik 12ka
zdroj: Archív/12ka

Začať podnikať nebude nikdy úplne jednoduché a ideálny moment možno ani nepríde. Peťo preto povzbudzuje všetkých, ktorí váhajú, aby sa nebáli spraviť prvý krok. „Nech neváha a nečaká na ideálne podmienky – tie nikdy neprídu. A nič nie je horšie, ako ľutovať niečo, čo človek nespravil. Nedávno som stretol jedného známeho a zdôveril sa mi, že veľmi ľutuje, že ešte nebol v Dvanástke. Už sme to napravili.“

Čítaj viac z kategórie: Food biznis

Najnovšie videá

Trendové videá