„Elon dlží Číňanom sakramentsky veľa,“ hovorí expert. Obchodná vojna môže výrazne zasiahnuť Teslu
- Čína má silný vplyv, ktorý môže Muska ohroziť
- Tesla je na čínskom trhu a výrobe závislejšia, než si mnohí uvedomujú
- Čína má silný vplyv, ktorý môže Muska ohroziť
- Tesla je na čínskom trhu a výrobe závislejšia, než si mnohí uvedomujú
Čína má v rukách silnú páku, ktorá by mohla Elona Muska vážne ohroziť. Tesla je na čínskom trhu a výrobe závislejšia, než si mnohí uvedomujú. S rastúcim napätím medzi USA a Čínou sa zároveň zvyšuje aj zraniteľnosť tejto spoločnosti. Ak by sa Peking rozhodol pritvrdiť, následky pre Teslu by mohli byť ničivé, informuje o tom portál Auto Pravda.
Obchodná vojna
Obchodnú vojnu, ktorú vyvolal americký prezident Donald Trump, môže mať extrémny dopad na spoločnosť Tesla, ktorú vlastní Elon Musk. Aj keď si stále drží titul najbohatšieho človeka na svete, jeho postavenie je čoraz častejšie neisté.
Jeho postavenie sa začalo meniť už začiatkom tohto roka, keď výrazne podporoval kandidatúru amerického prezidenta Trumpa. Zatiaľ čo v prvom volebnom období jeho značka zažívala prudký rozmach, dnes Tesla pociťuje nepríjemné dôsledky, ktoré sú spojené so svetovou politikou. Musk momentálne vedie iniciatívu na zlepšenie fungovania vlády, no mnohí obyvatelia to vnímajú kontroverzne.
Nedávne zverejnenie hospodárskych výsledkov prinieslo pre Muska nepríjemné chvíle. Elon Musk bol nútený priznať, že zisk jeho firmy klesol až o 70 %. Napätie medzi USA a Čínou mu situáciu rozhodne neuľahčuje. Hoci Tesla pravdepodobne nepocíti nové clá tak výrazne ako niektoré iné zahraničné automobilky, netreba zabúdať, že polovica jej produkcie sa odohráva v obrovskom závode v Šanghaji.
„Myslím, že je to na ho*no. Predaj Tesly v podstate cez noc prudko klesol o 50 percent… jej schopnosť poháňať vozidlá vyrobené v USA a Európe sa môže znížiť o štvrtinu alebo polovicu. A ak nemáte dostatok energie, nemôžete vozidlá skutočne vyrábať,“ hovorí pre The Independent Prescott Watson, rizikový kapitalista špecializujúci sa na elektrickú dopravu.
Čína Muskovi výrazne pomohla
Keď Tesla začala výstavbu svojho závodu v Šanghaji, stále sa spamätávala z problémov s výrobou a hľadala spôsob, ako ju rozšíriť. Práve čínsky priemysel jej v tom poskytol riešenie.
„Práve to umožnilo Tesle tak rýchlo rásť. Pretože na rozdiel od ktorejkoľvek inej krajiny na Západe môžete jednoducho postaviť továreň za jeden rok a o 24 mesiacov neskôr vyrábať milión vozidiel ročne. Je neuveriteľné, o koľko lepší sú Číňania v takýchto veciach,“ hovorí pre portál Prescott Watson.
Zatiaľ čo Tesla rozširovala výrobu, Čína mala ambíciu stať sa globálnym lídrom v segmente elektromobilov. Podľa šanghajského experta na automobilový priemysel Billa Russa to vytvorilo ideálne podmienky na spoluprácu. „Tesla je rýchly kôň, a ak im dovolíte pretekať sa s čínskymi spoločnosťami, čínske spoločnosti budú pretekať rýchlejšie,“ povedal pre zahraničný portál Russo.
V spolupráci s vtedajším šéfom komunistickej strany v Šanghaji, Li Čchiangom, ktorý dnes patrí medzi najvyšších predstaviteľov čínskej vlády, sa Muskovi vtedy podarilo vyjednať naozaj výnimočnú dohodu. Tá umožnila Tesle vlastniť svoju fabriku na 100 %, pričom nemusela vytvárať spoločný podnik s domácou firmou. Výsledkom tejto výnimočnej spolupráce bol veľký rozmach elektromobilov v Číne.
„Elon dlží Číňanom sakramentsky veľa. Čína sa z ničoho stala dôležitou a pre Teslu kľúčovou,“ dodal Prescott Watson. Táto závislosť sa postupne ešte viac zosilňovala. Ako uvádza Watson, Tesla sa na Čínu spoliehala čoraz výraznejšie.
„Musk si musí udržať svoje podnikanie v Číne. Nemôže si dovoliť, aby sa mu v Číne stalo to, čo sa mu stalo všade inde,“ dodal na záver Russo.
Čítaj viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Auto Pravda, The Independent