Gabiku inšpirovala „eko“ filozofia až natoľko, že si otvorila vlastný obchod s čapovanou drogériou

  • Vo Fresh Markete si otvorila eko drogériu Mydlinka
  • Nakupovať k nej chodí 80 až 150 ľudí denne
  • Gabika nám porozprávala, aké je to podnikať v oblasti zero waste a aj to, ako sa jej podarilo získať od štátu dotácie takmer 3-tisíc eur
weppp
  • Vo Fresh Markete si otvorila eko drogériu Mydlinka
  • Nakupovať k nej chodí 80 až 150 ľudí denne
  • Gabika nám porozprávala, aké je to podnikať v oblasti zero waste a aj to, ako sa jej podarilo získať od štátu dotácie takmer 3-tisíc eur
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Tí, čo pravidelne chodia do bratislavského Fresh Marketu, si už zrejme stihli všimnúť minimalistický obchodík s názvom Mydlinka. Stojí za ním jej majiteľka a konateľka v jednej osobe – Gabika Augustínová. Do obchodu s čapovanou drogériou sa rozhodla vstúpiť po rozhovore s rodinou. Spoločne zistili, že im veľmi imponuje filozofia 3x Eko.

Filozofia 3x Eko znamená – Eko ako rozložiteľnosť prípravku (minimálne viac ako 90%). Druhé Eko je fľaša, aby si ľudia nosili vlastné nádoby a tretie Eko je ekonómia, aby si každý vzal, koľko chce a na koľko má.

https://www.facebook.com/FarmarskaTrznica/photos/pcb.1182734305103176/1182733068436633/?type=3&theater

Mydlinka sa začala formovať už v rokou 2015, kedy boli na trhu akurát tak eko jablká. O žiadnom zero waste biznise“ nemali ľudia ani potuchy. Gabika v minulosti pracovala v detskom domove ako zástupkyňa riaditeľa a robila sociálno-psychologické služby pre neziskové organizácie. Predtým pracovala ako farmaceutka na mikrobiológii a neskôr v lekárni a farmaceutickej spoločnosti.

Takže po miernom vyhorení vo veľmi ťažkej sociálnej sfére som sa vrátila k farmaceutickému povedomiu a chemickým procesom,” hovorí Gabika pre Startitup.

Prvotným podnetom pre vznik eko drogérie bola paradoxne Gabikina domáca čistička odpadových vôd. Vedeli sme, že nemôžeme dlhodobo používať komerčné pracie gély a rôzne čistiace prostriedky, keďže obsahujú veľa sulfátov, parabénov a syntetických zjasňovačov a vôní,” objasňuje.

https://www.facebook.com/FarmarskaTrznica/photos/pcb.1182734305103176/1182733455103261/?type=3&theater

Gabika pred rozbehom biznisu nerobila žiadny prieskum trhu. S rodinou však navštívila  jeden malý obchodík v Žiline, kde začali s čapovanou drogériou. A ten ju inšpiroval.

V ponuke tu však bola len talianska drogéria, ktorá mala certifikát viac ako 90 % rozložiteľnosti. Po otestovaní niektorých prípravkov sa rozhodli, že tieto prípravky chcú, ale doplnia ich ešte aj o 100 % biorozložiteľné prípravky značky Tierra Verde.

„Ešte v roku 2015 sme hľadali  aj slovenských výrobcov, ale, žiaľ, v tom čase boli len výrobcovia mydla a väčšinou nemali potrebné povolenia na predaj do obchodov a predávali skôr cez Sashe. Takže aj prírodné mydlá boli zo začiatku z Rakúska a Talianska,” hovorí majiteľka predajne.

https://www.facebook.com/FarmarskaTrznica/photos/pcb.1182734305103176/1182733425103264/?type=3&theater

Dnes vo svojej eko drogérii Mydlinka obslúžia denne od pondelka do piatku za približne 10,5 hodiny okolo 80 ľudí a v sobotu za 8 hodín 120 až 150 ľudí. Jeden zákazník tu podľa Gabiky minie za nákup v priemere 10 eur. Samozrejme, je to niekedy aj viac, aj keď po prvýkrát povieme každému zákazníkovi, aby si vzal z prípravku čo najmenej a otestoval ho, či mu bude vyhovovať,” vysvetľuje Gabika.

Majiteľka Mydlinky mala to šťastie, že v čase, kedy eko drogériu otvárala, dostala aj podporu od štátu. No, nebolo to jednoduché.

Požiadala som štát o dotáciu, no nevedela som, či prejde a či svoju prácu obhájim, ale podarilo sa a dostala som 2 990 eur na môj obchod ako nový podnikateľ s ekologickým projektom. Za dotáciu sa nemohol kúpiť tovar, ale len vybavenie predajne, ktoré  muselo byť schválené komisiou, a marketingové služby,” hovorí Gabika.

https://www.facebook.com/Mydlinkaekodrogeria/photos/a.346328592204529/658128011024584/?type=3&theater

Počiatočné náklady na otvorenie eko drogérie boli približne 10-tisíc eur, pričom financie sa jej vrátili približne po jednom roku.

Prvý polrok bol ťažký, lebo to, čo do obchodu prišlo, tak sa minulo na ďalší tovar. Z tohto dôvodu som pracovala takmer 3 roky v predajni len sama a v sobotu mi pomáhala rodina. Teraz už máme stálu predavačku a dvoch brigádnikov na výpomoc. Ja sa môžem viac venovať rozširovaniu sortimentu aj predajne,” hovorí o fungovaní predajne jej majiteľka.

Rozširovanie sortimentu si automaticky vyžadovalo aj viac priestoru. Gabika nám prezradila viac o tom, ako je to s prenájmom priestorov v populárnom Fresh Markete.

https://www.facebook.com/Mydlinkaekodrogeria/photos/a.346328592204529/658127884357930/?type=3&theater

Nájomné za 18 m2 bol do júla 2018 okolo 700 eur (predajňa )+ 80 eur (parkovanie). Od júla 2018 máme zväčšený priestor o vedľajšiu predajňu (43 m2), suma je cca 1 700 eur + parkovanie,” prezradila Gabika.

Mnohí ľudia si myslia, že nakupovanie v zero waste obchode je drahšie, ako nakupovanie v bežnom supermarkete. Ako to však vníma samotná majiteľka Mydlinky?

Nemyslím si, že nakupovanie zero waste (do vlastných nádob a množstve, ktoré zákazník potrebuje) je drahšie. Náš prací gél sa pohybuje okolo 17 centov za jedno pranie (5 kg bielizne), 11 centov za aviváž a aj čistiace prostriedky sa pohybujú v centových položkách za jedno čistenie. Neviem, koľko stoja výrobky v bežnej drogérii, lebo ich kvôli čističke nemôžeme používať, ale viem, že takto šetrím prírodu, aj svoju kožu,” objasňuje Gabika.

https://www.facebook.com/Mydlinkaekodrogeria/photos/a.346328592204529/366430850194303/?type=3&theater

Samostatnou kapitolou pri prevádzkovaní eko drogérie je aj výber vhodných dodávateľov. Tých si Mydlinka vyberá predovšetkým podľa rozložiteľnosti prípravkov, pričom uprednostňuje domáci trh.

Máme už overených dodávateľov z blízkych európskych miest s medzinárodnými certifikátmi a to je pre nás tiež dôležité. Z biokozmetiky predávame najviac: Ponio, Saipo, Gaia Balzamika a slovenského výrobcu – No Pack.”

Najpredávanejšie produkty v Mydlinke sú dnes talianske rozlievané viac ako 90 % bio pracie gély, Marseilské mydlo, ale aj aviváže. Čo sa týka vízie do budúcna, v pláne je určite otvorenie ďalších prevádzok.

Gabika chce spolu so svojím tímom  aj naďalej šíriť povedomie, že aj s bio výrobkami sa dá prať a čistiť. Podľa nej človek len potrebujete dodržať isté pravidlá, o ktorých vám aj priamo v Mydlinke radi porozprávajú, hlavné je nebáť sa opýtať.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá