GymBeam má našliapnuté dobyť fitness svet. Na Slovensku spúšťa vlastnú výrobu a finančný plán navyšuje na 70 miliónov

  • GymBeam patrí k najrýchlejšie rastúcim e-commerce platformám v strednej a východnej Európe
  • Na jej čele stojí Startitup osobnosť roka 2019 Dalibor Cicman, ktorého víziou je vybudovať online fitness platformu pre 160 miliónov fitness nadšencov
  • Najsilnejšiu pozíciu má firma na Českom, Slovensko, Maďarskom a Rumunskom trhu, a v tomto roku si finančný plán nastavila na 70 miliónov
gymbeam
Instagram/gymbeamsk
  • GymBeam patrí k najrýchlejšie rastúcim e-commerce platformám v strednej a východnej Európe
  • Na jej čele stojí Startitup osobnosť roka 2019 Dalibor Cicman, ktorého víziou je vybudovať online fitness platformu pre 160 miliónov fitness nadšencov
  • Najsilnejšiu pozíciu má firma na Českom, Slovensko, Maďarskom a Rumunskom trhu, a v tomto roku si finančný plán nastavila na 70 miliónov

Dalibor Cicman je mladý úspešný podnikateľ, ktorý založil svoj prvý e-shop ešte v roku 2004, keď na univerzite vyvíjal webové stránky pre ďalšie príjmy. Do roku 2013 vytvoril portfólio deviatich e-shopov a rozhodol sa zamerať na projekt s najväčším potenciálom.

Fitnessová jednotka z východu

Ide o najrýchlejšie rastúcu e-commerce platformu v strednej a východnej Európe. Nazýva sa GymBeam a svoje miesto má v Košiciach. Áno presne tam, kde sa hovorí „na východe nič nie je.“

Známa fitness firma si však svoju geografickú polohu pochvaľuje. Považuje ju za významnú výhodu v porovnaní s cieľovými trhmi. Práve táto poloha umožňuje tomuto vyrastenému startupu uskutočňovať dodávky do 24 hodín.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Dalibor Cicman (@daliborcicman)

Dalibor Cicman bol navyše v roku 2019 označený za Startitup osobnosť roka: „Je to pre mňa česť a veľmi si to vážim, ale je mi to aj trochu nepríjemné, pretože si myslím, že by som toto ocenenie nemal dostať iba ja, ale celý môj tím. Výstup, za ktorý to je, je na základe synergie celého môjho tímu a ekosystému, ktorý vytvárame my všetci a nie len môj individuálny podiel. Každopádne, je skvelé, dostať priestor komunikovať mladým ľuďom myšlienky, ktoré by mohli byť pre nich inšpiratívne a tým pádom pozitívne ovplyvňovať svoje okolie.“

Startitup osobnosťou roka je Dalibor Cicman: Slovák, ktorý za päť rokov vybudoval multimiliónovú firmu Gym­Beam

Názov spojený s pozitívnou a hravou emóciou

GymBeam má aj svoj dream tím, bez ktorého by to proste nešlo. Na plný pracovný úväzok u nás pracuje 250 zamestnancov. Na čiastočný nám pomáha ďalších približne 500.  Sú to ľudia v 12 krajinách,“ vyjadril sa majiteľ.

Názov značky podľa majiteľa slúži na identifikáciu a nemá hlbší význam. Ide skôr o zapamätateľný a zvučný výraz, ktorý je väčšinou spojený s pozitívnou a hravou emóciou. Positioning firmy od začiatku vychádza z toho, že do fitness priemyslu prichádzajú každý rok noví ľudia. GymBeam sa zameriavame presne na nich.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

Prvá voľba pre začiatočníka

Nemajú ambíciu kradnúť zákazníkov zabehnutým firmám. Naopak, chcú byť prvá voľba pre začínajúceho športovca. „Pritom mu vieme ponúknuť skvelé produkty a službu aj v prípade, že sa neskôr posunie do profesionálnejšieho segmentu. Čiže náš marketingový rozpočet cieli na získavanie nových zákazníkov, ktorí práve prichádzajú na trh. Druhým krokom je čo najdlhšie natiahnutie životnosti daného zákazníka (CLV),“ doplnil.

Prvotným cieľom firmy je vytvoriť produkty a služby, ktoré budú čo najefektívnejšie, a v čo najväčšom rozsahu uspokoja ľudské potreby určitých cieľových skupín zákazníkov. Tým sa GymBeam tím riadi až dodnes.

Marketing Backstage: Na slovíčko s Daliborom Cicmanom

Značka GymBeam napĺňa očakávania najväčšej masy zákazníkov na trhu. Potom tu máme ešte niekoľko viac “niche” značiek (BeastPink, Vanavita, Strix,…), ktoré idú po špecifickejších skupinách zákazníkov. Tie však vznikli neskôr,“ dodáva Dalibor.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

Prvý v regióne s jedinečnou inováciou

GymBeam ponúka širokú škálu produktov pre fitness a výživové doplnky. Rozhodnutiu vydať sa do tejto sféry predchádzali viaceré dôvody. V  čase vzniku GymBeamu som si robil PhD. z  Business intelligence pre eCommerce. Na tejto téme sa viete najlepšie vyhrať v prípade, že máte produkt s častými a opakovanými nákupmi, čo presne GymBeam je,“ ozrejmil zakladateľ.

V tom období boli zároveň jedni z prvých v regióne, ktorí sem priniesli zaujímavú inováciu. Išlo o D2C, teda vývoj vlastných produktov a priamy predaj zákazníkom online. „Dnes je to už celkom bežné, no v tom čase nebolo. Okrem toho sme mali množstvo ďalších motivácií, z ktorých by som ešte vypichol predpokladaný rast celej kategórie produktov,“ dodáva.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

Prerazili aj za hranicami Slovenska

Sortiment GymBeam momentálne obsahuje takmer 2 000 predpredajných a 1 000 vlastných produktov. Všetky potraviny a výživové doplnky sa vyrábajú v 20 krajinách EÚ, Veľkej Británii, Nórsku a USA. Ide približne o 150 výrob. Najviac ich je v Nemecku, Česku a na Slovensku.

„No tento rok bude pre nás z hľadiska výroby výnimočný. Spúšťame totiž na Slovensku novú, modernú a vysoko automatizovanú vlastnú výrobu, kde by sme chceli vyrábať zhruba polovicu softgels kapsúl a tabletových produktov. Všetko príslušenstvo na cvičenie a oblečenie sa vyrába v Ázii,“ prezradil podnikateľ.

Firma GymBeam z roka na rok rastie. V súčasnosti pôsobí v krajinách, ako Nemecko, Rakúsko, Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Ukrajina, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Bosna, Rumunsko, Bulharsko a Grécko.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

„Najsilnejšiu pozíciu máme na Českom, Slovensko, Maďarskom a Rumunskom trhu,“ vyzdvihol majiteľ. Celý tento región obsluhuje z jedného centrálneho distribučného centra v Košiciach a pár menších medzi-skladov.

„Minulý rok sme otvorili posledné trhy, ktoré z tohto DC vieme efektívne obslúžiť. Na základe toho, tento ani budúci rok neplánujeme otvoriť žiadny nový trh. Našim momentálnym cieľom je skôr posilňovať svoju pozíciu na trhoch, kde ešte nie sme lídri. Okrem toho sme vo fáze zvažovania, v ktorej časti sveta otvoríme nové, veľké distribučné centrum pre niekoľko trhov. Tento krok plánujeme na rok 2023, hovorí zakladateľ, podľa ktorého sú ešte stále len na začiatku cesty a ich potenciál je mnohonásobne vyšší.

Slovensko lokálnym startupovým firmám nepomáha, skôr im škodí

Keď ste ako startup začínali, pomohlo im Slovensko pri rozbehu, či skôr naopak? Toto je veľmi ťažké porovnať objektívne, pretože nemám skúsenosť s rozbehom firmy od nuly pod viacerými jurisdikciami. Ale myslím, že Slovensko, ani žiadna z okolitých krajín nepomáha lokálnym startupovým firmám. Skôr by som povedal, že im nastavený systém škodí.“

Dalibor uvádza, že ide o to, že stimuly pre zahraničné firmy, ktoré tu robia výrobné haly a outsourcing lacných pracovných miest (aj IT), skôr škodia talentu, ktorý by takéto firmy mohol buď zakladať alebo v nich pracovať.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

„Potom nastáva situácia, že pri nábore sofistikovanejšej (COO, CFO, CIO…) alebo modernej pozície (SEO specialist, PPC specialist, Marketplace specialist…) máme najrelevantnejších kandidátov mimo SR. Všeobecne som skôr odporca štátnych zásahov do voľného trhu,“ doplnil.

Pandémia pozastavila event marketing, ide však len o 1 % tržieb

Kvôli zúriacej pandémii sa zaviedli prísne opatrenia a ich kamenné predajne sú už dlhú dobu zatvorené. Naše predajne sú postavené na trochu inom koncepte. Je to tzv. omnichannel fyzický bod a väčšina tržieb je vyklikaná dopredu cez internet. Zákazníci si svoju objednávku idú len vyzdvihnúť. Zároveň sú naše kamenné predajne aj logistické body pre doručenie v daný deň. Tak sme to chápali aj pred pandémiou,“ vyjadril sa k aktuálnej situácii majiteľ.

Samotná pandémia GymBeam limituje len v event marketingu. Ide prevažne o eventy, ako meet and greet s influencermi, semináre a spoločné tréningy, ktoré sa na nich mali diať. Jednako firme bráni otvoreniu nových predajní. „Ďalšia vec je, že to u nás predstavuje len jednociferné percento tržieb,“ hovorí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

Kroky vlády mnohí považujú za katastrofické, iní hovoria dokonca o rozsudku smrti pre mnohých podnikateľov. 

„My patríme medzi maličké percento firiem, ktorým pandémia zásadne neublížila. Skôr by som povedal, že jemne pomohla. Chápem však frustráciu podnikateľov z iných segmentov. Napriek tomu sa necítim byť oprávnený k hodnoteniu opatrení našej vlády. Myslím, že sú podobné ako v ostatných krajinách. Skôr vnímam negatívne kvalitu ich komunikácie, časté a rýchle zmeny. “

Aktuálna kríza lomcuje mnohými podnikmi, no GymBeam len tak ľahko nezničí. „Naša firma je veľmi agilná, digitálna a postavená tak, že v našom odvetví pri takýchto krízach budeme patriť medzi posledných, ktorých by to zničilo,“ ozrejmil Dalibor.

Slovenské fitness centrá poukazujú na najnovšiu štúdiu. Tá tvrdí, že nie sú rizikom pri šírení koronavírusu

Vitamíny a pomôcky na domáci tréning zažívajú zlaté časy

GymBeam má však aj e-shop, ktorý v súčasnosti tvorí až 95 % tržieb. Čím to je, že aj v ťažkých časoch zažívajú online e-shopy zlaté časy?

„V prvom rade by som podotkol, že nie všetkým e-shopom sa darí rovnako a konkrétne výsledky vidíme, až keď sa to spriemeruje. To znamená, že veľa kategórii sa výrazne prepadlo, ale mnoho vystrelilo ešte viac. Myslím, že sa nám darí hlavne vďaka šírke sortimentu, a že sme mali možnosť  zamerať sa na kategórie, ktoré vystrelili. To sa našim konkurentom s užším zameraním nepodarilo.“

K zákazníkom GymBeam patria aj fitness centrá, ktoré sú zatvorené a sortiment, ktorí im ponúkajú sa primárne konzumuje pri ich návšteve. To znamená, že sa firme o desiatky percent prepadli kategórie, ako napríklad predtréningové stimulanty alebo spaľovače tukov. Avšak na výslnie vystrelili o stovky percent kategórie, ku ktorým patria vitamíny a pomôcky na domáci tréning.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

Koronakríza ich len tak nezlomí, tržby sa skoro zdvojnásobili

O úspechu spoločnosti veľa vypovedajú aj jej finančné ukazovatele. V roku 2015 sa výnosy firmy pohybovali na úrovni 2,5 milióna eur, v roku 2016 to bolo 5 miliónov eur a o rok neskôr 9,9 milióna eur, v roku 2018 13,4 milióna eur a výnosy za rok 2019 presiahli úctyhodných 20 miliónov eur. Za rok 2019 si teda zvýšila zisk o  27 % na 106 465 € a tržby jej narástli o 46 % na 19,58 mil. €.

zdroj: finstat.sk

zdroj: finstat.sk

GymBeam už teda dávno nie je začínajúci startup. Považuje sa za lídra na trhu a za rok 2020 sa im podarilo skoro zdvojnásobiť tržby z 24 na 43 miliónov eur. V tomto roku firma plánuje ďalej zvýšiť tržby, a to na 70 miliónov eur.

Slovenský GymBeam je nezastaviteľný, na konte má 6-miliónovú investíciu a perfektne našliapnuté dobyť Európu

Čím si chcete podmaniť zvýšenie zisku? Zväčšením obratu a zväčšením marže. Pri zväčšení marže zaraďujeme do sortimentu už veľmi niche kategórie a produkty, ktoré majú spravidla vyššie marže. Zároveň naše značky sú čím ďalej tým viac chápané ako prémiové, vysvetlil.

Navyše, GymBeam oznámil aj získanie investície, ktorej celková čiastka predstavuje šesť miliónov eur. V rámci lokálnej e-commerce sféry tak dosiahli nový míľnik. Peniaze spoločnosť dostane od známej investičnej platformy Crowdberry, ktorá združuje súkromných investorov. Investícia poputuje však aj zo strany štátnej firmy Investment Holding (SIH), ktorá dala do hry dva milióny eur. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Dalibor Cicman (@daliborcicman)

Na domácej scéne nemajú konkurenciu

Na konkurenciu sa GymBeam pozerá skôr z dlhodobého hľadiska. Myslím si, že na základe konsolidácie trhu nám už veľa súčasných konkurentov nebude konkurovať v budúcnosti a preto ich nesledujeme. V našom regióne sme najväčší.

Keď sa pozrieme na ďalšie trhy, na väčšine z nich má GymBeam najväčších lokálnych konkurentov, ktorí sú 5-10x menší. Skôr ako konkurenciu vnímajú väčšie zahraničné firmy, ktoré pôsobia v ich segmente. Tie sú pre nich zároveň inšpiráciou. Snažíme sa s nimi spolupracovať a držíme im palce. Sám sa snažím udržiavať si kontakt s riaditeľmi týchto firiem a občas sa s nimi o niečom poradiť.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa GymBeam – Fitness & lifestyle (@gymbeamsk)

Za úspechom firmy jednoznačne stojí aj marketingová stratégia, ktorú si zvolili. Dlhodobo využívajú online marketing. Najvyššiu rentabilitu má veľakrát nejaký novovzniknutý kanál, kým na ňom nie sú všetci a nejdeme si v ňom ešte veľký rozsah,hovorí majiteľ, podľa ktorého firma najviac investuje do sociálnych sieti a tvorby online obsahu.

Zdroje: crowdberry.eu, sih.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK