Jaroslav Dodok pre Startitup: Dá sa to aj bez školy, no chce to vlastný plán!

  • Prečo by mladý chalan odchádzal zo strednej školy? Čo by predsa robil? Ako by sa mu darilo? To všetko ti prezradí príbeh mladého Slováka Jaroslava Dodoka.
collagedodok
  • Prečo by mladý chalan odchádzal zo strednej školy? Čo by predsa robil? Ako by sa mu darilo? To všetko ti prezradí príbeh mladého Slováka Jaroslava Dodoka.

Ahoj Jaro, máš za sebou pomerne úspešný rok 2015, v ktorom si založil vlastnú marketingovú agentúru. Naplnili sa očakávania, ktoré si od tohoto kroku mal?

Rok 2015 bol naozaj skvelý! Mal som dostatok času vychutnať si ho po pracovnej aj osobnej stránke. Získali sme veľa nových klientov a zrealizovali úspešné kampane. Keďže sa mi popritom všetkom podarilo vyškoliť v oblasti soft skills, osobného rozvoja a marketingu viac ako 320 ľudí, môžem povedať, že očakávania sa skôr prekonali než len naplnili.

Samotnú agentúru Mavio Media, som však založil už v roku 2013, fungovala cez moju živnosť, v uplynulom roku prešla na obchodnú spoločnosť z čoho sa nesmierne teším.

 

Aké ťažké je presadiť sa na poli, ktoré je preplnené zabehnutými značkami?

Samozrejme na Slovensku pôsobí niekoľko etablovaných agentúr, ktoré už majú poriadne dlhú históriu a veľkých klientov. My však nehľadáme veľké korporácie. My pomáhame malým a stredným podnikateľom alebo tým, ktorí práve rozbiehajú svoj biznis či startup. Prinášame nápady a gorila marketingové riešenia, ktoré ľuďom vyčaria úsmev na tvári a firmám pomôžu opäť naštartovať sa.

dodok pohoda

foto: Jaroslav Dodok

Akú veľkú úlohu zohráva pri budovaní klientely tvoje meno? 

Zo začiatku zohrávalo kľúčovú úlohu. A to si myslím, že je aj správne. Keď začínate s akýmkoľvek projektom, ľudia sa vždy budú pýtať, kto stojí za jeho značkou. Väčšinu klientov sme získali preto, že ma poznali či už osobne alebo z mediálnej brandže, v ktorej som 7 rokov pôsobil. Dnes nás však klienti oslovujú, pretože poznajú Mavio Media, agentúru pre krajší deň. Je nás vo firme 9, takže nie je to one man show.

 

Prezraď, na ktorú konkrétnu kampaň si počas existencie Mavio Media najviac pyšný? :)

Veľmi sa mi páčila kampaň, ktorú sme robili pre Protrening.sk, kde sme vymysleli beh s odporovým padákom, čo pútalo pozornosť okoloidúcich. Nakoniec sa z toho nápadu vytvorili Preteky v behu s odporovým padákom a náš klient získal veľký mediálny priestor úplne zdarma. Taktiež som nadšený z kampane Hug Day, ktorú naša agentúra zastrešovala nielen na Slovensku, ale v ďalších 17 krajinách sveta.

Aktuálne si však užívame výsledky kampane, ktorú sme pripravili pre najväčšiu indoor akciu na Slovensku – Edmania 2015. Zvolili sme netradičný koncept gumenej Anči, ktorá „obletela“ svet. Anča sa vozila v Bratislavskej MHD-čke, občas sa vybrala na výlet vlakom a obehala si aj pár podujatí. Všade kde sa objavila, spôsobila doslova ošiaľ, pretože sa s ňou chcel fotiť úplne každý. V priebehu pár dní sa nám podarilo vytvoriť virál s celkovým reachom cez 1 milión ľudí a message našej kampane nevedomky prebrali aj rôzne médiá ako pluska.sk, topky.sk, Refresher.sk či Europa2. Anča sa dostala aj na maďarské, české či americké weby. Čerešničkou na torte bola titulka 9gag.com.

DSC_0005

foto: Jaroslav Dodok, Kristína Kružicová

Na čo sa pri výbere ľudí do tímu zameriavaš? Čo musí mať človek na to, aby ťa zaujal a dostal možnosť sa u teba rozvíjať?

Mavio Media som založil preto, aby som vytvoril tím talentovaných a výnimočných ľudí. Výnimočných vo svojich hodnotách, vlastnostiach i rozhodnutiach. Takže je pre mňa dôležité, aby ľudí, ktorí budú súčasťou nášho tímu bavila práca, za ktorú budú zodpovední a aby mali zvládnutí svoj vlastný manažment. Akékoľvek skúsenosti z reklamnej brandže sú plus. V agentúre máme vytvorený vlastný vzdelávací systém, ktorý pozostáva z e-learningu a praktických školení, takže ostatné vieme ľudí naučiť. Aktuálne ponúkame možnosť prísť k nám na stáž, po ktorej dáme možnosť jej absolventom pre nás pracovať.

 

Ty si pomerne známou “firmou”, lepšie povedané osobnou značkou. Jedna časť ťa obdivuje a nasleduje, druhá časť tvrdí, že učiť osobnostný rozvoj a príbuzné témy by mali “tí úspešnejší”. Aký máš na túto tému pohľad ty sám?

Pracujem s networkom v rozsahu 6 000 ľudí, takže je úplne v poriadku, že ich názory sa líšia. Keďže školím osobný rozvoj, kľúčový je pre mňa feedback, ktorý dostanem od absolventov týchto školení. Tie sú vďačné a pozitívne. Samozrejme najviac ma posúva kritika, čiže každé ďalšie školenie sa snažím robiť inak. Vo facebookovej skupine TEAM je viac ako 200 ľudí, ktorí sa zúčastnili na mojich školeniach a už ma nepotrebujú k tomu, aby viedli vlastné tímy a zakladali svoje firmy. Ale napredujú vďaka princípom a nástrojom, ktoré som im poskytol. A to je pre mňa skutočnou spätnou väzbou, že školenia majú význam, pretože mladých naštartujú a posúvajú ďalej.

dodok von

foto: Jaroslav Dodok

Čo o tebe mnohí možno nevedia, že nemáš ani strednú školu. Nedokončiť vysokú je už pomerne bežné a mnohí tento krok urobia, no nechať strednú sa zdá stále tak nejak nepredstaviteľné. Prečo si sa rozhodol pre taký vážny krok?

Pretože som nechcel dovoliť, aby mi škola bránila v ceste k môjmu vzdelaniu. Áno, je to odvážne rozhodnutie, no stále si za ním stojím. Za uplynulý rok sa mi ani jediný jeden krát nestalo, že by sa ma na maturitu, ktorú nemám niekto pýtal a už vôbec som sa nestretol s tým, že by som prišiel o akúkoľvek príležitosť len kvôli tomu, že som nechal strednú.

Myslím si a vy môžete mať iný názor, že si naše školstvo dosť idealizujeme. Na jednej strane tvrdíme, že systém je zlý a učitelia majú staromódne techniky, na druhej strane si vždy vieme ospravedlniť, prečo sme v tomto prostredí zostali. Dnes je to o memorovaní, nie o získavaní princípov o praktických skúsenostiach a návykoch. Preto som odišiel.

 

V každom prípade to tebe vyšlo. Ako sa pozeráš na školstvo a večnú diskusiu – študovať alebo pracovať?

Ešte zdôrazním, že opustiť školu, či už strednú alebo vysokú, určite nie je pre každého. To čo som spravil ja, nie je univerzálnym riešením pre všetkých. Len tvrdím, že pokiaľ neviete na čo chodíte do školy, tak je dôležité sa zamyslieť. Ak dôvod nenájdete, jednoducho z nej treba odísť. Pripravte sa však na to, že si budete musieť vytvoriť vlastný vzdelávací osobnostný plán, že samého seba bude ťažké dokopávať a že už nebudete mať nijakú výhovorku, prečo ste neuspeli.

Pretože argument „škola ma nič nenaučila“ bude v momente vyvrátený. Preto si myslím, že ak už študujete, je dôležité popri škole aj pracovať. Či už ako dobrovoľník, zamestnanec alebo živnostník. Zostávam v šoku, keď čítam životopisy absolventov vysokých škôl a nenachádzam v nich ani jedinú dobrovoľnícku, či pracovnú skúsenosť. Títo ľudia sú v praxi často nepoužiteľní. Nevedia prísť do práce na čas, nedokážu vymyslieť nápady a už vôbec nevedia viesť tím ľudí.

IMG_6773

foto: Jaroslav Dodok, Coworking Šaľa

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Minulý rok som vstával o piatej. Tento rok som si budík posunul ešte o hodinu. Takže o štvrtej vstanem, dám si sprchu, prečítam si Bibliu, približne 10 minút venujem svojej vízii, naraňajkujem sa, pustím si hudbu a idem MHD-čkou do firmy. V kancelárii si prečítam týždenné úlohy a začínam pracovať na kľúčových úlohách (Paretovo pravidlo 20/80), tak aby som mal do desiatej všetko hotové. Potom ma čaká porada s accountom, vybavovanie mailov, telefonátov. Následne riešim obchodné stretnutia, do tretej sa snažím stihnúť obed. Poobede venujem čas rodine a priateľom, večer sa pripravujem na víkendové školenia a makám na svojom osobnom rozvoji. Spať chodím pred desiatou.

 

Ľudia sa ťa určite často pýtajú, aké knihy by si im odporučil, ja teda položím inú otázku. Daj 5 inšpiratívnych osobností, ktoré ty sám odporúčaš sledovať a ľudia ich možno nepoznajú :)

Veľmi dobrá otázka! Určite odporúčam sledovať Michala Siklienku, ktorý sa rozhodol nesnívať svoj život, ale žiť si svoj sen. Potom Martina Pechovského, ktorý vytvoril startup dreveného počítača Xerry, Daniela Csúra, Ivana Ježíka a Adama Sablu, z projektu Minúta Ekonómie.

jjdd

foto: Jaroslav Dodok

Okrem svojich aktivít v marketingu a médiach po víkendoch školíš, tak skús na záver v pár vetách nakopnúť mladých nádejných startupistov :) 

Nakopnúť by sa mali sami. Pretože ,,motivace zvenčí je jako smrad“ Ivo Toman. Myslím si, že kľúčom k všetkému je objaviť svoj potenciál, nájsť si príležitosti, tím ľudí s ktorými sa to oplatí ťahať a pripraviť sa na to, že je treba makať. Makať oveľa viac, než sa zdá. A prestať sa vyhovárať.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK