Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

  • Cestovná kancelária Travel Family končí a ruší všetky zájazdy po 1. januári 2026
  • Slovenským trhom zároveň otrasú pád HappyTravel a odstúpenie Romana Berkesa z čela asociácie cestoviek
dovolenka
  • Cestovná kancelária Travel Family končí a ruší všetky zájazdy po 1. januári 2026
  • Slovenským trhom zároveň otrasú pád HappyTravel a odstúpenie Romana Berkesa z čela asociácie cestoviek
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Jedna z najväčších cestovných kancelárií v Česku, ktorá organizovala dovolenky aj pre slovenských klientov, ukončuje svoju činnosť. Travel Family, pod ktorú patrili známe značky ako Vítkovice Tours či Viamare, prestáva ponúkať nové zájazdy.

Napriek tomu, že jej zájazdy patrili medzi konzervatívnejšie produkty so stabilnou klientelou, nedokázala dlhodobo odolávať dynamickým zmenám na trhu. Ukončenie pôsobenia oficiálne potvrdila koncom októbra.

Poistenie proti úpadku vypršalo

Hoci ešte pred niekoľkými mesiacmi Travel Family hlásila nárast záujmu o first minute ponuky na leto 2026 a rastúcu popularitu dovoleniek v Chorvátsku, firma náhle zmenila kurz. Rozhodujúcim momentom bolo, že spoločnosti skončilo poistenie proti úpadku a nebolo predĺžené.

„Spoločnosť Travel Family už nebude naďalej aktívne pôsobiť v oblasti klientskeho cestovného ruchu s výnimkou dokončenia zájazdov naplánovaných do konca roka 2025,“ uviedol hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Podľa generálnej riaditeľky Martiny Blahovej zostanú všetky zájazdy, ktoré sú plánované do 31. decembra 2025, zachované v pôvodnom rozsahu. „Travel Family má k dispozícii všetky náležitosti a prostriedky, aby svoje záväzky splnila,“ dodala Blahová.

Naopak, zájazdy s odchodom po 1. januári 2026 boli stornované. Klienti dostanú späť všetky zálohy. „Zájazdy, ktoré boli objednané na obdobie od 1. januára 2026, sú stornované a klientom budú vrátené všetky zálohy,“ upresnila Blahová.

Ako si rezervuješ svoju dovolenku?

Slovenských zákazníkov zasiahol ďalší pád

Travel Family organizovala pobyty aj pre slovenských klientov. Jej slovenský web už zverejnil oficiálny oznam o ukončení činnosti. Cestovka sa orientovala najmä na zájazdy do Chorvátska, Grécka, Turecka a Talianska – teda na destinácie s tvrdou konkurenciou a výrazným cenovým tlakom.

„Ponúkala hlavne zájazdy s vlastnou dopravou do Chorvátska a potom letecky do Stredomoria. Tam je konkurencia absolútne najsilnejšia,“ upozornil pre Seznam Zprávy podpredseda českej Asociácie cestovných kancelárií Jan Papež.

Podľa informácií Denníka N ide o manažérske rozhodnutie po dôkladnej analýze trhu. Materskou firmou Travel Family je investičná skupina TNI Group podnikateľa Tomáša Nováka.

Prezident asociácie končí, jeho cestovka skolabovala

Jedným z najvýraznejších momentov tohtoročnej letnej sezóny nebolo len ukončenie činnosti českej Travel Family, ale aj pád slovenskej cestovnej kancelárie HappyTravel, za ktorou stál vplyvný človek slovenského cestovného ruchu – Roman Berkes. Po viac ako desiatich rokoch na trhu, počas ktorých si cestovka vybudovala meno najmä na dovolenkách do Turecka a Egypta, prišla správa o platobnej neschopnosti. Spoločnosť oznámila, že nedokáže plniť svoje záväzky voči klientom a obchodným partnerom.

Súbežne s tým sa Roman Berkes vzdal funkcie prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA). Funkciu prebral len pár mesiacov predtým po tretí raz. Vedením asociácie bola dočasne poverená JUDr. Ľudmila Masariková, ktorá je zároveň aj podpredsedníčkou predstavenstva CK Satur.

Na snímke prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Roman Berkes poèas tlaèovej konferencie Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr na tému: (Ne)chce Bratislava turistov?, v Bratislave 23. januára 2024. FOTO TASR - Jaroslav Novák
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

„Rada by som zdôraznila, že podnikateľské subjekty združené v SACKA podnikajú vo svojom mene a na svoju zodpovednosť a asociácia nemá žiadny vplyv na ich podnikateľské rozhodnutia,“ vyhlásila Masariková a dodala, že spotrebitelia sú pri nákupe zájazdov cez poistené kancelárie chránení.

Zákonnú povinnosť byť poistený pre prípad úpadku si HappyTravel podľa SACKA splnila – klienti sa majú obrátiť priamo na poisťovňu Generali – Európska cestovná poisťovňa, kde môžu riešiť svoje nároky.

Zánik firmy, živé sociálne siete

Hoci cestovka oznámila úpadok a Berkes opustil svoje verejné funkcie, internetová stopa značky sa neskončila. Ako upozornil denník SME, začiatkom októbra 2025 sa stránka HappyTravel na sociálnej sieti premenovala na „Je čas na dovolenku“ a opäť začala propagovať zájazdy do Egypta, Španielska či Turecka. Vzbudilo to silnú kritiku – no komentáre sú na stránke zablokované.

„Zatiaľ nepodnikám. Najprv chcem doriešiť konkurz,“ uviedol Roman Berkes pre Denník N.

Faktom však zostáva, že o konkurz zatiaľ nepožiadal – čo podľa právnikov môže byť problém z hľadiska zákona. Zákon o konkurze a reštrukturalizácii totiž vyžaduje, aby konateľ konal bezodkladne, ak firma nie je schopná plniť svoje záväzky. V tejto chvíli už polícia eviduje viac ako 500 trestných oznámení od poškodených klientov, ktorí nedostali späť peniaze za zrušené zájazdy.

Generálny tajomník SACKA Radoslav Oliver Košík zdôraznil, že napriek úpadku HappyTravel bola táto cestovná kancelária riadne poistená a na trhu nepôsobila nelegálne. Zároveň opäť upozornil, že nepoistené subjekty – často občianske združenia či jednotlivci na sociálnych sieťach – predstavujú pre klientov vysoké riziko, keďže ich peniaze nie sú nijako chránené.

„Cestovanie cez cestovné kancelárie ponúka spotrebiteľom práve tú extra istotu pri ich dovolenkách, že aj v prípade krachu cestovnej kancelárie sa má kto o nich postarať,“ uzatvára Masariková.

Kolaps HappyTravel tak ukazuje dve zásadné veci: na jednej strane dôležitosť poistenia a právnej istoty pri organizovanej dovolenke, a na strane druhej fakt, že ani funkcia prezidenta profesijnej asociácie nie je zárukou podnikateľskej stability.

Čo sa deje v odvetví cestovného ruchu?

Kým jednotlivé značky ako Travel Family končia, celkový obraz organizovanej turistiky na Slovensku je paradoxne pozitívny. Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) hodnotí tohtoročnú sezónu ako úspešnú.

„Teší nás rastúca dôvera cestujúcej verejnosti k cestovným kanceláriám a agentúram. Za rok 2025 očakávame opäť zaujímavý nárast počtu vycestovaných klientov, kde by mohli podľa predbežných prognóz celkové čísla atakovať 1,3 milióna osôb,“ uviedla prezidentka asociácie Ľudmila Masariková.

Cestovné kancelárie lákajú najmä konkurencieschopnými cenami – najmä v porovnaní s individuálne organizovanými zájazdmi. Využívajú výhodu charterových letov a zmluvných cien v hoteloch, ktoré sú spravidla nižšie než ceny na online portáloch.

Najviac žiadané zostávajú klasické letné destinácie – Grécko, Turecko, Egypt a Chorvátsko. V zime je zas veľký záujem o exotiku. „Najobľúbenejšie exotické produkty sú dnes vypredané na približne 60 %, pri tých najžiadanejších termínoch ako sú jesenné prázdniny alebo vianočné sviatky zostávajú posledné voľné miesta,“ dodala Masariková.

Rastú však aj podvody a riziká

Zvýšený záujem o organizované cestovanie má však aj svoju odvrátenú stránku. Podľa generálneho tajomníka SACKA Radoslava Olivera Košíka sa zvyšuje počet podvodov pri online predaji zájazdov. Falošné stránky sa vydávajú za existujúce cestovné kancelárie a lákajú na nereálne nízke ceny.

„Opakovane apelujeme na cestujúcu verejnosť, aby sa nedali zlákať na podozrivo nízke ceny na weboch bez histórie, recenzií a s nejasnou vlastníckou štruktúrou,“ upozorňuje Košík.

Napriek výstrahám SACKA aj médií podvodné weby ako airtravel.sk, suntours.sk či tourpack.sk stále nachádzajú nové obete. Škody podľa odhadov dosahujú pri každom z nich viac ako 100 000 eur. Mnoho spotrebiteľov sa však na políciu neobráti, čo sťažuje vyšetrovanie a umožňuje podvodníkom pokračovať.

SACKA odporúča využívať oficiálny Zoznam cestovných kancelárií na webe Slovenskej obchodnej inšpekcie, prípadne zoznam členov asociácie na www.sacka.sk. Iba subjekty s poistením proti úpadku a príslušnými licenciami sú schopné klientom poskytnúť primeranú ochranu.

Slováci v zime hľadajú teplo a exotiku

Zatiaľ čo niektoré cestovné kancelárie končia, záujem Slovákov o dovolenky neutícha – skôr naopak. Najnovšie dáta ukazujú, že zimná sezóna 2025/2026 bude rekordná. Podľa spoločnosti TUI zaznamenali slovenské pobočky až tretinový nárast počtu dovolenkárov v porovnaní s minulou zimou. Cestovatelia si stále častejšie rezervujú pobyty v predstihu a volia teplé destinácie – Maldivy, Thajsko či Maurícius.

Priemerná cena zimnej dovolenky pre slovenského klienta je 1 482 eur na osobu, pričom priemerná dĺžka pobytu je 8,1 dňa. Pre porovnanie, Maďari si doprajú dlhší pobyt (8,4 dňa) za 1 666 eur a Rakúšania až 8,7 dňa za 1 953 eur na osobu.

Maldivy sa stali skokanom roka – medziročne vystrelili na prvé miesto rebríčka obľúbenosti. Nasleduje Thajsko, Maurícius a tradične aj stredne vzdialené destinácie ako Kanárske ostrovy (Gran Canaria, Tenerife) či Egypt. Táto tendencia zodpovedá aj trendom v Maďarsku a Rakúsku – zatiaľ čo Maďari preferujú exotiku (Dominikánska republika, Maldivy, Thajsko), Rakúšania sú verní Španielsku.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: SME, Dennik N, Seznam Zpravy, SACKA

Najnovšie videá

Trendové videá