Katarína Hutyrová: Niekedy musím mužom dokazovať, že nevarím kávu a nepatrím iba do kuchyne

  • Koncept štýlového second handu NOSENE oslávil 13. júna svoje štvrté narodeniny
  • V čele tohto projektu s charitatívnym a ekologickým rozmerom stojí Katarína Hutyrová
  • V súčasnosti plánuje sťahovanie do nových priestorov a pred časom spustila e-shop
zdroj: Martina Juríčková
  • Koncept štýlového second handu NOSENE oslávil 13. júna svoje štvrté narodeniny
  • V čele tohto projektu s charitatívnym a ekologickým rozmerom stojí Katarína Hutyrová
  • V súčasnosti plánuje sťahovanie do nových priestorov a pred časom spustila e-shop

Za štyri roky existencie ušlo NOSENE kus cesty. Ako sa vám darí napĺňať očakávania a biznis model, s ktorým pracujete od začiatku?

Začínali sme s tým, že sme sa zameriavali čisto len na nosené oblečenie s príbehom. Postupom času sa nám začali otvárať nové možnosti a vízie. Intuitívne vznikla naša upcyklovaná kolekcia Renewals by Nosene. V roku 2015 sme o trende udržateľnej módy nemali ani tušenia. Zistili sme, že nám popri selekcii oblečenia vzniká veľa odpadu a hnevalo nás to. Vtedy prišiel nápad, aby sme začali oblečenie prešívať.

Riadili ste sa pri rozhodovaní aj trendami?

Na trendy sme sa v začiatkoch neorientovali vôbec. Skôr sme vedome riešili veci, ktoré nám vadili. Postupne sme teda začali pridávať aj ďalšie produkty, ktoré sú späté s DNA našej značky. Patria k nim recyklované šperky, ale aj recyklované silonové ponožky a pančuchy, ktoré sú vyrobené recyklovaním starých siloniek. Na Slovensku sme sa stali ich výhradným distribútorom. Každá žena vie, že pančušky sa často roztrhnú už pri obliekaní, alebo po tom, čo si ich oblečie len raz. Odpad, ktorý tvoria nie je zanedbateľný a my to chceme aspoň trocha zmeniť.

zdroj: Startitup

Máte v pláne tieto staré silonky zbierať aj u vás na predajni? 

Rady by sme, ale zatiaľ riešime najmä kapacitné a skladové možnosti. Určite sa chceme dopracovať k tomu, že na pulte bude pekná nádoba, kam budú môcť zákazníčky roztrhané silónové pančucháče odložiť. Každá takáto novinka si vyžaduje čas a plánovanie, ale už na tom pracujeme.

V období, keď ste začínali sa o textilnom odpade hovorilo málo. Snažíte sa venovať aj téme vzdelávania zákazníkov?

Snažíme sa rozvíjať aktivity, ktorým sa venujeme dlhšie. Robíme prednášky pre firmy, ale aj workshopy, ktoré sa venujú téme udržateľnosti. Chceme, aby sa v nej verejnosť orientovala a nezamieňala si pojmy. Minulý rok sa nám podarilo zorganizovať najväčší swap na Slovensku, ktorého sa zúčastnilo viac než tisíc ľudí a tento rok ich bolo až 1250. Všetkými týmito aktivitami chceme ľuďom ukázať, že nemusia neustále nakupovať nové oblečenie. Snažíme sa upriamiť ich pozornosť na to, že je dôležité vedieť odkiaľ ten kus oblečenia pochádza, kto ho vyrobil a v akých podmienkach.

Odpor voči second handom sa podarilo prekonať. Zmenilo to odkaz, alebo ideu NOSENE?

Prekonať odpor sa podarilo, ale treba si uvedomiť, že second handy sú v súčasnosti trendom. Odkaz a idea NOSENE sa nemení. Skôr by som povedala, že sa prehlbuje. Pre nás je momentálne dôležitý aj ekonomický faktor a pomoc trhu práce. Zamestnávame slovenské krajčírky, predavačky a aj produkty, ktoré ponúkame sú – až na malé percento – najmä slovenské. Naši zákazníci tak svojim nákupom prispievajú aj k rozvoju lokálnej ekonomiky a z každého nákupu ide časť z ceny, ktorú zákazník vidí priamo na visačke na pomoc týraným ženám.

zdroj: Startitup

Myslíte si, že je podnikanie pre ženu náročnejšie?

V niečom určite áno. Aj ja sa niekedy stretávam s tým, že musím mužom dokazovať, že nevarím kávu a nepatrím iba do kuchyne. Na druhej strane som ženou, ktorá si v chlapskom svete vie poradiť.

Vedeli by ste z pozície podnikateľky povedať, čo vám najviac komplikuje život?

Určite byrokracia, ktorá dokáže podnikateľov doslova utopiť v papieroch a tlačivách. Každý z nás by privítal, keby sa tieto pochody zjednodušili a zefektívnili. Ak by som však mala pomenovať najzávažnejší problém, určite by to bola neúcta k autorstvu a duševnému vlastníctvu. Stalo sa nám, že niekto nám neznámy použil náš leták, pričom len vymenil logo. Jeho vzhľad bol bol identický s tým naším. Vykrádanie a kopírovanie je veľký a nepríjemný problém, ktorý je na Slovensku bežnou súčasťou asi každého kreatívneho odvetvia. Nás na to najčastejšie upozornia samotní zákazníci.

Je niečo, čo by ste poradili ženám, ktoré by chceli začať s podnikaním?

Ja sa nerada staviam do úlohy radcu. Skôr by som ich upozornila, že si to vyžaduje veľké množstvo energie, času a trpezlivosti. Nie je to fixný pracovný čas, kedy prídete ráno o deviatej a odídete poobede o piatej. Zo začiatku som celé mesiace nemala voľný deň. Preto je dôležité, aby si vybrali odvetvie, ktoré ich baví. Ak by sa do toho pustili len kvôli vidine zisku, zrejme by narazili.

zdroj: Startitup

O autorovi
Natália Jabůrková

Najnovšie video