Katka Hutyrová o NOSENE: Chceme ukázať, že za nakupovanie v sekáčoch sa nemusí nikto hanbiť

Veronika Horváthová / 8. mája 2016 / Rozhovory

To, že second handy sú dnes v móde nemôže nikto spochybniť. My ti prinášame rozhovor s človekom, ktorý stojí za NOSENE – nie veľmi klasickým, no o to zaujímavejším sekáčom. Katky Hutyrovej, ktorá v Bratislave tento koncept spolu s Jakubom Ptačinom rozbieha, sme sa pýtali na to, ako chápe second handy ona, ale aj to, na akej myšlienke je postavený celý jej projekt.

Katka, povedz nám o sebe,  čo si študovala a kedy nastala tá chvíľa, že si sa rozhodla, že si otvoríš second hand a budeš sa venovať problematike udržateľnej módy? 

Som človek, ktorý keď sa pre niečo rozhodne vyhrnie si rukávy a pustí sa naplno do práce. Veci sa snažím robiť najlepšie ako viem. Študovala som na Žilinskej univerzite – odbor Zasielateľstvo a Logistika. Tému fast fashion som začala najskôr vnímať formou zahraničných článkov. Počas strednej i vysokej školy som podľahla trendu fast fashion. Ešte počas detstva ma babka brávala do sekáčov, k čomu sa neskôr vrátila.

O tému udržateľnej som sa začala zaujímať, najmä po udalostiach v Bangladéši, ktoré sa odohrali v roku 2013. Fast fashion alebo rýchla móda spôsobuje, že módny priemysel produkuje odpad, ktorý končí v mnohých prípadoch na skládkach, kde sa roky rozkladá. Mnohokrát pritom ide o oblečenie, ktoré bolo oblečené iba párkrát, niekedy sú to i úplne nové, nevyužité veci.

 

NOSENE je nový koncept v Bratislave, kde si sa nechala inšpirovať?

NOSENE vzniklo ako idea štýlového a voňavého second handu, s ktorou prišiel Jakub Ptačin. Nápad sme spolu rozpracovali a vzniklo NOSENE – obchod s dobrým pocitom a voňavým oblečením. Inšpirácia prišla v momente, keď sme si obaja uvedomili, že nám chýba second hand, kam sa ľudia nebudú hanbiť chodiť a dokonca sa tam radi vrátia. Chceli sme priniesť protiváhu bežným sekáčom, kde je tovar nahádzaný s nie veľmi príjemnou vôňou. Samozrejme nájdu sa výnimky a sami sa sem-tam radi „pohrabeme“ aj v bežnom sekáči. U nás to však chceme mať inak. Snažíme sa ľuďom ukázať, že nie vždy to tak musí byť a za nakupovanie v sekáčoch sa už nikto nemusí hanbiť.

RP1A3143

 

Vysvetli nám celý proces ako vznikajú kúsky v tvojom butiku. Môžem Vám ja priniesť moje staré oblečenie a vy z neho vyrobíte krásne nové odevy?

Do predajne poctivo a pracne vyberáme oblecenie, ktoré by sme si vedeli sami predstaviť v našom šatníku. Tieto sú následne vyčistené a rozložené na predajni tak, aby keď si ich prezeráte vám nepadali vešiaky po zemi.  Ak si niektorý z nich chcete vyskúšať neberiete zo štendra ďalšie 4 kusy nalepené na sebe ☺

Po čase sa nám však nahromadilo oblečenie, ktoré malo svoje najlepšie časy za sebou. Vtedy sme sa rozhodli z neforemných, poškodených či nepredajných kusov vymyslieť čo s nimi. Upcycling kúsky pod značkou Renewals by Nosene majú novú šancu zažiariť a prispievajú tak k znižovaniu odpadu z fashion priemyslu. Kúsky, ktoré sú viac nenositeľné, prípadne majú poškodenie nájdu vďaka našim dievčatám nové využitie.

Ak sa v tvojom šatníku nachádzajú veci, ktoré už viac nevyužiješ alebo boli nákupným ,,omylom“, môžeš ich k nám priniesť.

My ich pretriedime a buď si nájdu nový domov alebo  im vdýchnene nový život vrámci Renewals by Nosene. V každom z týchto prípadov odvádzame samozrejme časť z ceny na pomoc týraným ženám, takže tým prispeješ na dobrú vec.

RP1A3179

 

Povedz nám o tvojom tíme a ľudoch s ktorými spolupracuješ!

Základom každého projektu je tím šikovných a spoľahlivých ľudí, naladených na podobnú vlnu. Tím sa vždy snažím vyskladať z ľudí, na ktorých sa viem spoľahnúť a sú stotožnení s celým konceptom.

V súčasnosti máme tím dievčat, ktoré zabezpečujú denný chod predajne a ďalšie sa venujú prerábaniu oblečenia.

 

Začiatky zvyknú byť komplikované. Akým problémom si ty musela čeliť a ako si sa s nimi vysporiadala? 

Začiatky sú  pre každého testom odhodlanosti. Ako každý začiatok i ten náš sprevádzali rôzne úskalia. Keď však máte pohon v presvedčení a vôľu chcieť to spraviť, snažíte sa projekt rozvinúť najlepšie ako viete.

RP1A3180

 

Ceny v  obchode sú vyššie ako sú ľudia zvyknutí z ostatných second handov. Sú ľudia ochotní investovať do jedinečného kúsku z NOSENE?

Snažíme sa ľuďom priniesť miesto, kam sa radi vrátia a nemusia hanbiť, že vošli a nakúpili v second hande. Kúsky sú pekne uložené, voňavé a pripravené na nosenie bez obáv či daný tovar nie je poškodený alebo veľmi opotrebovaný.

 

Ľudia často nevedia ako bolo ich oblečenie vyrobené napríklad spotreba vody na jedno bavlnené tričko je 2700 litrov vody. Myslíš si, že ľudia na Slovensku sú dostatočne informovaní o problematike udržateľnej módy?

Na Slovensku sa o udržateľnej móde veľa nehovorí. V poslednom období vznikajú prípadne prenikajú aj k nám iniciatívy a aktivity podporujúce trend slow fashion, ako napríklad prehliadka recyklovanej módy Resonance či aktivity Fashion Revolution Day. Ľudia si zatiaľ držia odstup a dávajú prednosť jednoduchšej ceste nákupu. Pomaly je však cítiť záujem o udržateľnosť a recykláciu nielen v oblasti módy.

RP1A3198

 

Veľa fast-fashion reťazcov zavádza programy na recykláciu oblečenia. No na druhej strane pokračujú vo výrobe svojho oblečenia vo sweatshopoch v Ázii. Nie je to len taký marketingový trik ako si zlepšiť reputáciu?  

Je skvelé, že tieto značky si všimli iniciatívy od ľudí, ktorým nie je jedno kde a ako sa ich oblečenie vyrobilo . Či je to celé iba marketingový trik na reputáciu sa odrazí po čase samo a ja verím v to, že tieto spoločnosti dokážu nastaviť svoje systémy tak, aby recyklácia oblečenia bola niečim, čo bude samozrejmosťou a prispejeme tak všetci k lepšiemu svetu pre život.

 

Časť zisku z predaja ide na neziskovú organizáciu My Mamy. Prečo si sa rozhodla podporiť práve túto neziskovku?

Zaujal nás príbeh o tom, ako sa obyvatelia sídliska pokúšali  znemožniť snahu združenia postaviť daný azylový dom petíciou a rôznymi krokmi, pretože sa báli kriminality, ktorú by tento azylový dom priniesol.

Téma týraných žien sa totiž u nás veľmi nepreberá, a ak áno, často len v okrajových prípadoch. Pritom ženy v takejto životnej situácii veľa krát nevedia nájsť východisko. Je skvelé, že takáto iniciatíva existuje a snaží sa zlepšiť život nielen ženám ale aj ich deťom.

RP1A3289

 

Zatiaľ si otvorila jeden obchod v Bratislave. Plánuješ rozšíriť tvoj biznis aj do iných Slovenských miest?

V súčasnosti je pre nás prvoradé nastaviť aktuálnu prevádzku. Pripravujeme prepojenie s deťmi, nakoľko deti nosia kúsky iba chvíľu, vyrastú z nich za týždeň a pritom sú ako nové. Určite naše ďalšie aktivity prezradíme čoskoro.

 

Nakoniec nám povedz, kde berieš motiváciu v práci, ale aj osobnom živote!

Motiváciou sú pre mňa ľudia, ktorí sa nevzdávajú, hľadajú spôsob ako spraviť a robiť veci lepšie a nesťažujú sa na to, že niečo musia spraviť alebo niečo nefunguje.

RP1A3170RP1A3269RP1A3236RP1A3221

zdroj fotografií: NOSENE, zdroj titulnej fotografie: pkacademy.eu/NOSENE

Pridať komentár (0)