„Kde sú vaše červené čiary?“ Drlička posiela tvrdý odkaz riaditeľom. Otvorene kritizuje Šimkovičovú a Machalu
- Kultúrny sektor čelí nečakaným škrtom
- Opatrenia ministerstva vyvolali ostrú kritiku zo strany exriaditeľa
- Na Mateja Drličku reaguje aj Zuzana Ťapáková
- Kultúrny sektor čelí nečakaným škrtom
- Opatrenia ministerstva vyvolali ostrú kritiku zo strany exriaditeľa
- Na Mateja Drličku reaguje aj Zuzana Ťapáková
Ešte v piatok sme ťa informovali, že kultúrny sektor opäť čakajú škrty. Ministerstvo kultúry hovorí, že musí v rámci konsolidácie verejných financií ušetriť milióny eur. Avšak niektoré striktné opatrenia vyvolali ostrú kritiku bývalého vedenia SND a tiež diskusiu o nezávislosti a fungovaní kultúrnych inštitúcií.
Konflikt medzi plánovanými úsporami a personálnymi krokmi ministerstva sa tak stáva hlavným bodom verejnej debaty o budúcnosti slovenského kultúrneho sektora. Ministerka Martina Šimkovičová (nom. SNS) však hovorí, že jej rezort nasledovne konať musel.
Opatreniami zmierňujú dopad konsolidácie
Ministerstvo kultúry SR bude musieť v rámci konsolidácie verejných financií ušetriť najmenej 8 miliónov eur z pôvodne plánovaného rozpočtu na budúci rok. Ide o dôsledok záväzného usmernenia Ministerstva financií SR, ktoré stanovuje viazanie osobných výdavkov na úrovni 5 %, prevádzkových výdavkov 10 % a investičných výdavkov 15 %. To stálo v odpovedi, ktorú Startitup dnes od rezortu dostal.
Ministerka kultúry Martina Šimkovičová po nástupe do funkcie podľa vlastných slov iniciovala finančnú analýzu hospodárenia rezortu a jeho 30 podriadených organizácií. Rezort uvádza, že prijíma systematické opatrenia na optimalizáciu výdavkov, ktoré podľa ministerstva výrazne zmiernia dopady konsolidácie na kultúrne inštitúcie.
„Mnohé domáce úlohy sme si splnili s predstihom. Odporučili sme jednotlivým zložkám ministerstva, ako aj príspevkovým a rozpočtovým organizáciám, aby priebežne optimalizovali počty zamestnancov a znižovali finančné rozdiely medzi príjmami a výdavkami počas roka 2025. Postupnými krokmi sa nám podarilo dostať rezortné financie do dobrej kondície. Môžem konštatovať, že opatrenia, ktoré robíme priebežne zmiernia dopad finančnej konsolidácie v našich kultúrnych inštitúciách,“ uviedla ministerka.
Dodáva, že v najbližšom období sa rezort nevyhne úkonom, ktoré môžu čiastočne znížiť rozsah poskytovaných činností.
Rezort do riadenia nezasiahne
Ministerstvo zároveň upozorňuje, že konsolidácia najviac zasiahne tie kultúrne inštitúcie, ktoré odporúčania rezortu počas roka 2025 nedodržali. Rezort pritom tvrdí, že neplánuje zasahovať do ich riadenia, očakáva však, že organizácie budú dodržiavať projektované rozpočtové limity pre budúci rok.
Dodáva, že každá z týchto inštitúcií má svoj manažment, ktorý si sám nastavuje svoju výdavkovú časť rozpočtu. „Chápem aj argumenty kultúrnych inštitúcií, že ich úspech je postavený na profesionáloch a pokiaľ chcú robiť špičkovú kultúru, na kmeňových zamestnancoch sa dá šetriť ťažšie. Ministerstvo každej jednej inštitúcii, ktorá sa ocitne vo finančnom ohrození, vždy pomôže, takto dotknutá organizácia však musí prioritne prejaviť snahu optimalizovať a konsolidovať financie a optimalizovať svoje činnosti vo vlastnej réžii,“ doplnila Šimkovičová.
Zároveň si myslí, že túto situáciu by mali chápať aj odbory. Ministerstvo s nimi podľa nej pravidelne komunikuje a informuje ich o prijímaných opatreniach.
Drlička kritizuje postupy rezortu
Na sociálnej sieti sa k téme ostro vyjadril bývalý riaditeľ Slovenského národného divadla Matej Drlička. Kritizuje postupy vedenia rezortu a zásahy do kultúrnych inštitúcií. Podľa jeho slov Lukáš Machala žiada od riaditeľov a riaditeliek štátnych kultúrnych organizácií, aby prepustili ďalších 10 % zamestnancov a poskytli menné zoznamy, aj keď nemá čas analyzovať dopady týchto krokov.
Drlička zdôrazňuje, že takéto nariadenia ohrozujú schopnosť inštitúcií plniť zákonné povinnosti. Opatrenia podľa neho tiež nútia riaditeľov ich dodržiavať bez možnosti objektívneho posúdenia.
Bývalý riaditeľ kritizuje aj personálne zmeny v riadení kultúrnych inštitúcií. Myslí si, že uprednostňujú osobné vzťahy pred odbornou spôsobilosťou. Spomína odvolanie riaditeľky Bibiany, nahradenie „kamarátkou z Kitsee“, ako aj vlastné odvolanie a následnú výmenu za ľudí. Tých označil za „neschopných kolaborantov“.
„Všetci okrem Alexandry Kusej mlčali. Tá nemlčala, za trest bola okamžite odvolaná a nahradili ju sériou neschopných kolaborantov. A vy ste opäť mlčali,“ píše Drlička a poukazuje, že v týchto situáciách väčšina riaditeľov nevyjadrila nesúhlas, čo podľa neho predstavovalo pasívnu akceptáciu krokov vedenia.
O čo ide
V piatkovom článku sme písali, že desiatky štátnych kultúrnych inštitúcií čelia rozsiahlym škrtom. Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej nariadilo svojim príspevkovým organizáciám znížiť počet zamestnancov o desať percent, čo zasiahlo stovky ľudí pracujúcich v divadlách, galériách, múzeách či iných kultúrnych zariadeniach po celom Slovensku.
Podľa Denníka SME riaditelia dostali e-mail od generálneho tajomníka služobného úradu Lukáša Machalu, ktorý ich informoval, že zníženie pracovných miest vyplýva z pokynov ministerstva financií. Dokument požadoval mená pracovníkov, ich pracovnú pozíciu a útvar. Termín na odoslanie zoznamov stanovili najprv na 17. októbra, neskôr ministerstvo požadovalo údaje už o deň skôr – do 16. októbra.
Do pôsobnosti rezortu patrí tridsať príspevkových organizácií, zamestnávajúcich tisíce ľudí, vrátane SND, Slovenskej národnej galérie, Slovenského národného múzea či Slovenskej filharmónie. Pod rezort patria aj menšie inštitúcie, ako Bibiana, Hudobné centrum, Slovenské centrum dizajnu či Slovenská knižnica pre nevidiacich Mateja Hrebendu.
Riaditelia konali pod časovým tlakom, bez konzultácií a jasných kritérií, čo vyvolalo obavy z narušenia fungovania oddelení a projektov. Paradoxne, plošné prepúšťanie prišlo v čase, keď ministerstvo predstavilo novú organizáciu – Múzeum národného obrodenia – pod správou Správy rezortných zariadení ministerstva kultúry.
Podľa exriaditeľa Šimkovičová ničí inštitúcie
Drlička zároveň poukazuje, že niektorí riaditelia a riaditeľky mlčia, pretože si myslia, že tak ochránia svoje inštitúcie pred zásahmi ministerstva. „Myslíte si, že niečo vyrokujete? Možno, ale iba na úkor ostatných,“ upozorňuje. Dodáva, že mnohí z nich boli priamo menovaní alebo im bol predĺžený mandát bez transparentnej súťaže. Podľa jeho slov takéto kroky podkopávajú nezávislosť inštitúcií a ohrozujú profesionálnu kultúru.
Drlička pripomína, že v auguste 2024 mali riaditelia možnosť jednotne sa postaviť a aspoň symbolicky vyjadriť nesúhlas, čo by podľa neho bolo pre ich inštitúcie aj pre kultúrny sektor dôležité. „Dnes už je možný iba individuálny postoj,“ varuje a vyzýva riaditeľov a riaditeľky, aby sa otvorene pridali k nezávislej kultúre a občianskej spoločnosti.
Na záver svojho príspevku konštatuje: „Kto z vás konečne povie, že Martina Šimkovičová a Lukáš Machala ničia naše inštitúcie, našu kultúru, našu budúcnosť? Páni riaditelia, pani riaditeľky, kde sú vaše červené čiary?“
Súčasná riaditeľka Ťapáková reaguje na kritiku
Súčasná riaditeľka SND Zuzana Ťapáková reagovala na Drličkov príspevok priamo pod statusom na sociálnej sieti. Vyjadrila, že nie všetko, čo bývalý riaditeľ opisuje, zodpovedá realite. Poukázala na to, že mnohé rozhodnutia o prepúšťaní ľudí v minulosti nevyplývali z príkazov rezortu či konsolidácie, ale z rozhodnutí vedenia SND samotného.
„Vážený najufňukanejší exgenerálny, presne, červené čiary, niekde by mohli byť aj vo svedomí tak úžasne čistých a bezúhonných ľudí, medzi ktorých sa rád zaraďuješ. Ale ľudia majú aj pamäť, aj tí mnohí v divadle. Nemusel byť ani príkaz od pána Machalu z poverenia MF, ani konsolidácia, stačilo, že sa tak rozhodol jeden neuznaný muzikant na čele SND a bez akejkoľvek milosti prepustil šmahom ruky, bez slušnej a normálnej komunikácie, bez morálno-etickej empatie takmer 60 ľudí vrátane technikov, maskérov, dramaturgov a pätnástich popredných sólistov Opery,“ napísala v komentári.
Tvrdí, že doteraz prebiehajú súdne spory. Neberie argument Mateja Drličku o zachránení kultúry. Riaditeľka ďalej prízvukovala, že napriek minulým ťažkostiam SND funguje a pokračuje vo svojej práci. „Aj preto ťa stále štve, že funguje a hrá a ide ďalej, že neľahla popolom a neutopila sa v chaose, ako si si želal. A aj preto sa jej stále tak intenzívne venuješ. História si pamätá, ale najmä divadlo pôjde ďalej aj napriek tvojim kydancom, lebo ľudia kultúru ozaj potrebujú,“ dodala Ťapáková ostro.
Čítaj viac z kategórie: Kultúra
Zdroje: Archív Startitup, Instagram/Matej Drlička