„Komu tým prospejete?“ Zrušenie politickej reklamy na sociálnych sieťach posilní trollov (KOMENTÁR)

  • V kampaniach sme videli, že sa niektorí politici neštítia používať nekalé praktiky
  • Koniec politickej reklamy je dobrá správa pre online trollov
Robert Fico, Róbert Slovák
  • V kampaniach sme videli, že sa niektorí politici neštítia používať nekalé praktiky
  • Koniec politickej reklamy je dobrá správa pre online trollov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Autor je marketér a expert na politický marketing.

Spoločnosť Meta Platforms (vlastník Facebooku, Instagramu, Threadsu a WhatsAppu) oznámila, že od októbra 2025 prestane umožňovať zobrazovanie platených reklám týkajúcich sa politických, volebných a sociálnych tém v krajinách Európskej únie.

„Komu tým prospejete? Druhej strane?“

Dôvodom má byť nadmerná právna a operačná záťaž, ktorú im spôsobuje nové európske nariadenie s názvom Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) – teda legislatíva zameraná na transparentnosť a cielenie politickej reklamy.

Spoločnosť Alphabet (materská firma Googlu) oznámila podobný krok už koncom roku 2024, keď sa rozhodla pozastaviť politickú reklamu v rámci EÚ. Aj ona sa pritom odvolala na TTPA, ktoré podľa jej vyjadrení obsahuje príliš široké definície, nejasnosti v technických štandardoch a podmienky, ktoré jej znemožňujú reklamy spoľahlivo implementovať na všetkých európskych trhoch.

Tento krok sa na prvý pohľad môže javiť ako víťazstvo pre transparentnosť a bezpečnosť online priestoru. V skutočnosti však môže mať opačný efekt, najmä v krátkodobom horizonte. Otázka, ktorú si v tejto súvislosti kladiem, je rovnaká, akú vo filme Pelíšky položil Miroslav Donutil v roli majora Šebeka: „Komu tým prospejete? Druhej strane?“

Koniec politickej reklamy je v skutočnosti dobrá správa pre trollov, fejkové profily a dezinfoscénu

Avizovaný koniec politickej reklamy je v skutočnosti dobrá správa pre online trollov, fejkové profily a dezinformačné siete. Práve tieto entity totiž operujú mimo oficiálnych a transparentných kanálov a zákaz platených reklám im paradoxne uľahčí manipuláciu verejnej mienky. Strany, ktoré si ctia pravidlá, budú zrazu v nevýhode.

Týmto zákazom sa posilňujú anonymní diskutéri, ako bol napríklad používateľ „tosma3“, za ktorým sa mal podľa viacerých médií skrývať Šutaj Eštok – človek, ktorý pod anonymným profilom útočil na novinárov a trolloval v prospech strany Smer. Štandardné politické strany, ktoré majú svoje etické zásady a dodržiavajú pravidlá volebnej komunikácie, budú kvôli týmto zmenám ešte viac oslabené v online priestore.

Zákon TTPA bol vytvorený s cieľom zabezpečiť väčšiu transparentnosť politickej reklamy. Jeho úlohou je jasne definovať, kto reklamu zadáva, kto ju platí, s akým cieľom a na koho je zacielená. Zavádza tiež prísnejšie pravidlá pre sledovanie, cielenie a amplifikáciu politických posolstiev vrátane obmedzení pri používaní osobných údajov používateľov.

Znie to dobre. V online politickej komunikácii však často nejde len o transparentne označené bannery, ale o komplexné siete neoficiálnych podporovateľov, influencerov a pololegálne kampane, ktoré operujú mimo dohľadu.

Vo viacerých predvolebných kampaniach sme však videli, že sa niektorí politici neštítia používať nekalé praktiky na očierňovanie súperov či neférovo súťažiť napríklad tým, že prekračujú rozpočty kampaní napríklad pôžičkami od sestry. Zažili sme influencerskú kampaň v prospech Pellegriniho počas moratória, ktorú keby niekto riadil a platil, nevyzerala by inak… A teraz to vyzerá tak, že v najbližších voľbách ovládnu sociálne siete presne tie neduhy, ktoré mala nová smernica eliminovať.

V najbližších voľbách sa môžeme pravdepodobne „tešiť“ na viac politického obsahu, ktorý nebude označený ako politický

A teraz to vyzerá, že presne tie typy správania, ktoré mala smernica TTPA eliminovať, budú ešte výraznejšie. Prečo? Pretože sa stratí možnosť legálne a transparentne komunikovať politické posolstvá cez reklamy, ktoré doteraz mohli tvoriť etický protipól. A priestor uvoľnený po nich zaplnia profily, ktoré nie sú ani skutočné, ani zodpovedné.

Na čo sa teda môžeme „tešiť“ v najbližších voľbách? Pravdepodobne na viac politického obsahu, ktorý nebude označený ako politický, na viac fejkových účtov, ktoré budú kontaminovať diskusie, a na viac manipulácií, ktoré sa budú šíriť mimo kontrolovateľného systému.

Čítal som názory niektorých odborníkov na komunikáciu na sociálnych sieťach, ktorí radili stranám, ktorých lídri na rozdiel od Roberta Fica nedosahujú lajky a interakcie vyššie, než má Beyoncé, aby začali s budovaním profilov, ktoré im budú suplovať klasické reklamné kampane.

No neviem. Skôr si myslím, že z krátkodobého hľadiska je potrebné budovať a riadiť sieť aktívnych podporovateľov, ktorí budú konštruktívne diskutovať a zvyšovať tak dosah hodnotných komentárov, a z dlhodobého hľadiska by sme mali pracovať na vyššej gramotnosti internetovo zraniteľných občanov.

Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.

Čítaj viac z kategórie: Komentár

Najnovšie videá

Trendové videá