Kúpil si si oblečenie vo výpredaji a zaplatil viac? Predajcovi za to hrozí vysoká pokuta
- Výpredaje sú skvelá vec. Na druhej strane dvojsečná zbraň. Predajca na tebe niekedy nepekným spôsobom zarobí
- Ak zistíš, že si za tovar zaplatil viac, ako bola jeho pôvodná cena, môžeš situáciu riešiť priamo na mieste
- Obchodnému reťazcu za takéto praktiky hrozí vysoká peňažná pokuta
- Výpredaje sú skvelá vec. Na druhej strane dvojsečná zbraň. Predajca na tebe niekedy nepekným spôsobom zarobí
- Ak zistíš, že si za tovar zaplatil viac, ako bola jeho pôvodná cena, môžeš situáciu riešiť priamo na mieste
- Obchodnému reťazcu za takéto praktiky hrozí vysoká peňažná pokuta
Sezóna výpredajov vrcholí. Práve teraz môžeš nájsť v obchodoch tie najväčšie zľavy. Keď sa čísla šplhajú do závratných výšok, láka to ešte viac. Mnohokrát sa však stáva, že zákazník ostal oklamaný. A mnohokrát sa stáva aj to, že o tom ani netuší. V tom lepšom prípade to zistí doma. V horšom, nuž… vôbec. Sleduješ aj to,čo sa pod tvojou červenou výpredajovou cenovkou nachádza? Vieš, aká bola pôvodná cena tovaru, ktorý si si práve kúpil? Skontroluj! Môžeš ostať nemilo prekvapený!
https://www.facebook.com/nekrmtenasodpadom/photos/a.605924342836850/2350456245050309/?type=3&theater
Kto je za situáciu zodpovedný?
Realita je taká, že ty. Celý proces je na dokazovanie nesmierne zložitý. Ak si sa však ocitol v takejto na prvý pohľad zapeklitej situácii, nevešaj hlavu. Podľa slov odborníka nie je absolútne nič stratené. Ako spotrebiteľ by si sa mal v prvom rade obrátiť na predajcu. Je dosť možné, že k chybe došlo práve tu. Predajcovia skúšajú. A pokiaľ im to spotrebiteľ dovolí, budú to robiť naďalej, tvrdí odborníčka s právnym zameraním. Preukazovať nekalé praktiky je veľmi obtiažne. Tu sa však núka otázka, či v takomto prípade vôbec o nekalú praktiku ide.
„K tomu, či ide o nekalú praktiku sa jednoznačne vyjadriť neviem. Záleží to od charakteru konkrétnej situácie. Každý jeden podnet je potrebné prešetriť,“ vyjadrila sa pre Startitup Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa z Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Máš však možnosť domáhať sa vrátenia peňazí do 30 dní bez udania dôvodu. A tiež nárok na peňažnú kompenzáciu. Všetko treba komunikovať s predajcom. Tieto spotrebiteľské práva ale platia len vtedy, ak si splnil všetky obchodné podmienky, ku ktorým sa kúpou konkrétneho produktu automaticky zaväzuješ.
Nikdy nejde len o pár eur
Pokiaľ ide o výpredaje a znižuje sa cena, je možné, že cenovky sa prelepujú. Nová cena ale musí byť zaevidovaná v cenovej evidencii, čo môže byť aj elektronická registračná pokladnica, či akýkoľvek iný zákonom povolený systém. Tiež je potrebné, aby si bol ako spotrebiteľ v čase ponuky informovaný o aktuálnej cene výrobku. Je jedno,či je znížená alebo pôvodná.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2634408603237262&set=p.2634408603237262&type=3&theater
Za cenový rozdiel na cenovke a v registračnej pokladnici zodpovedá asistent predaja. To sa nazýva hmotná zodpovednosť. Ak má predajca takúto úmyselnú skrytú politiku, je za škodu zodpovedný on.
Ak problém zistíš a u predajcu nepochodíš, môžeš podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tu však nastáva mierny problém. Kompetentní z tejto štátnej inštitúcie však z tebou predložených zistení vychádzať nemôžu. Keďže ide o kontrolný orgán, je povinný vychádzať z vlastných tvrdení. To v praxi znamená, že musí byť vykonaná kontrola.
„Preukázateľnosť našich zistení a následných šetrení je nevyhnutná v prípade správneho konania. Ak sa zistí porušenie ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa, Slovenská obchodná inšpekcia ukladá sankciu, ktorá môže siahať až do výšky 66 400 eur. To záleží od miery zavinenia, charakteru protiprávneho konania, jeho závažnosti, spôsobu a následkov,“ dopĺňa svoje tvrdenie Danuša Krkošová.
Deje sa to často?
„Štatistiku si v tomto smere nevedieme,“ hovorí na margo pravidelnosti podnetov zaslaných na inšpektorát Danuša Krkošová. Ak k takejto situácii u teba dôjde a k zisteniu sa prihlásiš mimo konkrétnej predajne, kde si bol oklamaný, telefonát a fotografia zaslaná na SOI nestačí. Slovenská obchodná inšpekcia, ako štátny orgán dozoru sa k problému vyjadrovať nemôže a ani nebude. Musíš za nimi zájsť a spolu s daným pracovníkom predajňu navštíviť. Rátajú sa len prípady, keď je predajca doslova prichytený pri čine. Nájsť, fyzicky poukázať na nekalú praktiku, overiť cenu a riešiť. Na mieste.
Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti