Legendárna firma pripúšťa svoj koniec po 133 rokoch. Dlhuje pol miliardy a hodnota jej akcií klesla o 25 %
- Legendárna firma s bohatou tradíciou pripustila svoj koniec
- Milovníci fotografie by si po 133 rokoch museli hľadať náhradu
- Legendárna firma s bohatou tradíciou pripustila svoj koniec
- Milovníci fotografie by si po 133 rokoch museli hľadať náhradu
Spoločnosť Eastman Kodak, legendárny výrobca fotoaparátov a filmov, ktorá existuje už vyše storočia, varuje investorov, že jej budúcnosť je veľmi neistá.
Vo svojom najnovšom finančnom výkaze zo začiatku tohto týždňa firma otvorene uviedla, že momentálne nemá zabezpečené financovanie ani dostatok hotovosti na splatenie približne 500 miliónov dolárov, ktoré dlhuje veriteľom. „Tieto okolnosti vyvolávajú vážne pochybnosti o našej schopnosti pokračovať v činnosti,“ napísala firma Kodak v oficiálnom vyhlásení.
Akcie firmy klesli o viac než 25 %
Jedným z krokov, ako si chce spoločnosť pomôcť, je zastavenie platieb do dôchodkového fondu zamestnancov. Dodala tiež, že clá by jej podnikanie nemali významne ovplyvniť, keďže väčšinu produktov – od fotoaparátov cez atramenty až po filmový materiál – vyrába priamo v USA.
„V druhom štvrťroku tohto roku sme napriek neistým podmienkam na trhu pokračovali v plnení našej dlhodobej stratégie,“ uviedol mierne optimisticky generálny riaditeľ Jim Continenza.

Hovorca firmy pre CNN doplnil, že Kodak verí vo svoju schopnosť splatiť významnú časť dlhu ešte pred jeho splatnosťou a zvyšné záväzky buď upraviť, predĺžiť, alebo refinancovať. Napriek týmto vyjadreniam akcie spoločnosti v utorok 12. augusta 2025 počas obchodovania klesli o viac než 25 %.
Kodak funguje už 133 rokov
Korene spoločnosti siahajú do roku 1879, keď si zakladateľ George Eastman nechal patentovať stroj na nanášanie emulzie na fotografické dosky. V roku 1888 prišiel na trh prvý fotoaparát značky Kodak, ktorý stál 25 dolárov.
V čase, keď fotografovanie vyžadovalo zložité vybavenie a odborné znalosti, priniesol Kodak produkt, ktorý ho sprístupnil bežným ľuďom. Eastman prišiel aj s legendárnym sloganom: „Ty stlačíš spúšť, my urobíme zvyšok.“
Samotné slovo „Kodak“ nemalo žiadny konkrétny význam – Eastman si ho jednoducho vymyslel, pretože sa mu páčilo písmeno „K“, ktoré považoval za silné a výrazné.
Počas celého 20. storočia dominoval Kodak trhu s fotoaparátmi a filmami. V 70. rokoch mal v USA až 90-percentný podiel na predaji filmov a 85-percentný podiel na predaji fotoaparátov. V tom čase sa značka stala aj súčasťou popkultúry – napríklad vďaka hitu „Kodachrome“ od Paula Simona z roku 1973.
Posledné roky neboli jednoduché
„Eastman sa počas celého svojho života snažil urobiť fotografiu pohodlnou. Nie je prekvapujúce, že spoločnosť, ktorú založil, je odvtedy v centre väčšiny míľnikov v histórii fotografie,“ píše sa na stránke spoločnosti.
Firma neskôr trochu upadla, no v roku 2020 sa jej podarilo opäť upútať pozornosť, keď jej americká vláda zverila úlohu vyrábať farmaceutické ingrediencie. To spôsobilo, že cena jej akcií vystrelila prudko nahor. Ani to zrejme legendárnej firme nepomohlo udržať sa nad vodou.
Posledné roky pre spoločnosť neboli jednoduché. Kodak však tvrdí, že má stále záujem rozvíjať oblasti podnikania a naďalej vyrába filmový materiál a chemikálie pre priemysel, vrátane produkcie pre filmové štúdia a svoju značku licencuje pre rôzne spotrebiteľské výrobky.
Táto snaha sa firme môže, ale aj nemusí vyplatiť. Budúcnosť ikonického Kodaku zostáva nateraz nejasná. Pre mnohých fanúšikov fotografie môže zostať ako bolestivá spomienka na niečo, čo mnohých doviedlo k ich koníčku. Firma je legendou aj preto, že dokázala zaujať milióny milovníkov fotografovania po celom svete.
Dnes je meno Kodak stále známe a to, ako sa zmení, zostáva nateraz nezodpovedanou otázkou. Pre fotografov to môže slúžiť ako bolestivá pripomienka toho, ako rýchlo dokáže rýchlo napredujúci technologický pokrok zmeniť osudy aj tých najväčších hráčov na trhu.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: CNN, Kodak.com