Legendárna rekonštrukcia je hotová. Unikátny „Malý Louvre“ otvorili po 14 rokoch
- Po rokoch meškania a trojnásobnom prekročení rozpočtu sa múzeum Bonnat-Helleu opäť otvára
- Čaká ho nová éra aj ambiciózny plán nalákať dvojnásobok návštevníkov
- Po rokoch meškania a trojnásobnom prekročení rozpočtu sa múzeum Bonnat-Helleu opäť otvára
- Čaká ho nová éra aj ambiciózny plán nalákať dvojnásobok návštevníkov
Niektoré kultúrne projekty dokážu zatriasť trpezlivosťou verejnosti. Príbeh jedného múzea na juhozápade Francúzska je ukážkou, že aj renovácie môžu prerásť do takmer legendárnych rozmerov. Mnohí obyvatelia Bayonne si roky kládli otázku, či sa jeho brány ešte vôbec niekedy otvoria – a teraz sa konečne dočkali.
Roky čakania a podcenené náklady
Web TimeOut informoval, že múzeá potrebujú starostlivosť rovnako ako zbierky, ktoré uchovávajú. A práve táto starostlivosť spôsobila, že Musée Bonnat-Helleu v Bayonne bolo zatvorené dlhšie, ako si ktokoľvek dokázal predstaviť. Inštitúcia, ktorá sa môže pochváliť zbierkou starých majstrov porovnateľnou s Louvrom, zavrela svoje dvere ešte v roku 2011 a znovu ich otvorila až 27. novembra tohto roka.
Renovácia sa však dramaticky natiahla najmä preto, že pôvodný odhad nákladov bol výrazne mimo reality. Ako pripomína denník Le Monde, pôvodný rozpočet 10 miliónov eur nezohľadnil výdavky na nový mobiliár, okolité cestné práce ani vzdelávacie vybavenie. Navyše sa ukázalo, že plánovaná modernizácia suterénu je komplikovaná pre blízkosť rieky Adour, ktorá môže spôsobiť záplavy. Celková suma sa tak postupne vyšplhala na 35 miliónov eur.
Zmeny vedenia a nový smer
Predlžujúce sa práce sprevádzali aj problémy s vedením – v priebehu troch rokov sa vystriedali až traja riaditelia. Až príchod Barthélemyho Etchegoyena Glamu, absolventa École Normale Supérieure a bývalého poradcu prezidentky Louvru Laurence des Cars, dal projektu pevnejší rámec a určil smer, ktorým sa muzeálna koncepcia začne uberať.
Po opätovnom otvorení si múzeum stanovilo ambiciózny cieľ – zdvojnásobiť počet návštevníkov oproti obdobiu pred rekonštrukciou a privítať ročne 60- až 80-tisíc ľudí. Nová stratégia počíta s „obnoveným múzejným zážitkom“, ktorý bude stavať na tematicky intuitívnom kurátorstve a na posilnení prepojenia s kultúrnou identitou Bayonne.
Inštitúcia sa preto plánuje aktívne zapájať do miestnych festivalov a dávať väčší priestor umeleckému dedičstvu regiónu. Vedúca zbierok Hélène Ferron pre The Art Newspaper vysvetlila: „Emócia je kľúčom k nášmu múzejnému zážitku, chceme, aby pôsobil vítajúco, nie zastrašujúco.“
Čo ponúka znovuotvorený „Malý Louvre“
Múzeum nesie meno po maliaroch Léonovi Bonnatovi a Jeanovi Helleuovi, ktorí svoje diela mestu darovali. Právom si vyslúžilo prezývku „Malý Louvre“ – uchováva totiž 7 000 diel, z toho 2 500 je dlhodobo zapožičaných priamo z Louvru. Obzvlášť významnú časť tvorí 3 500 kresieb, pričom vystavených bude naraz vždy 50, pričom sa budú každé tri mesiace obmieňať.
Zrenovované sú nielen priestory, ale aj architektonické detaily – od mozaikových podláh Giandomenica Facchinu až po ikonickú kosoštvorcovú strechu nad centrálnym átriom. Múzeum navyše rozšírilo kapacity. Získalo totiž budovu susednej školy, vďaka čomu pribudli nové výstavné priestory, kaviareň aj administratívne priestory. Výstavná plocha sa tak po rokoch rekonštrukcie zdvojnásobila.
Zbierka známych velikánov
Musée Bonnat-Helleu prezentuje jednu z najvýnimočnejších kolekcií vo Francúzsku – súbor obrazov, kresieb, sôch, umeleckých predmetov aj archeologických artefaktov, ktoré reprezentujú najväčších európskych tvorcov. V priestoroch múzea sa nachádzajú diela od Rubensa, Van Dycka, El Greca, Goyu, Ingresa, Delacroixa, Géricaulta, Degasa, Baryeho, ale aj samotných Bonnata a Helleua. Píše o tom VisitBayonne na svojom webe.
Osobitnú pozornosť si zaslúži kabinet grafických umení s viac než 3 500 výnimočnými kresbami. Medzi nimi sú práce Leonarda da Vinciho, Michelangela, Raffaela, Dürera, Rubensa, Rembrandta, Poussina či Watteaua. Vďaka dlhoročným nákupom mesta Bayonne a veľkorysým darom a odkazom – medzi inými od Bonnata (1922), Personnaza (1937), Petithoryho (1992) či Howard-Johnstona (1989 a 2010) – sa zbierka rozrástla až na takmer 7 000 diel.
K najikonickejším exponátom patria napríklad Portrait de Léon Bonnat od Edgara Degasa, Triptyque bayonnais od Henriho Zo, Portrait du lieutenant Dieudonné od Théodora Géricaulta, Michelangelovo Adam et Ève či El Grecovo Portrait du duc de Benavente.
Čítaj viac z kategórie: Architektúra
Zdroje: timeout.com, visitbayonne.com