Letisko Poprad priznalo chyby pri predaji nápojov: Kontrola porušenie zákona nepotvrdila

  • Popradské letisko čelí kritike za predaj alkoholu označeného ako nealko
  • Finančná správa hovorí o porušení zákona, letisko o administratívnej chybe
letisko poprad tatry
  • Popradské letisko čelí kritike za predaj alkoholu označeného ako nealko
  • Finančná správa hovorí o porušení zákona, letisko o administratívnej chybe
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na popradskom letisku podľa zistení Denníka N dochádzalo k praktike, ktorú novinári označili za podvod. Pri kúpe alkoholických nápojov, ako je perlivé víno Frizzante Rosé či whisky Jack Daniel’s s Colou, zákazníci údajne dostávali účtenky, ktoré alkohol maskovali ako nealkoholické nápoje. Bloky vraj uvádzali označenia ako „miešaný nápoj 0,25 l nealko“ alebo „Coca Cola 0,33 l plech“.

Denník N tvrdí, že na túto prax natrafil v baroch nachádzajúcich sa vo vstupnej hale aj v odletovej zóne letiska. Obe prevádzky sú riadené samotným letiskom, ktorého majoritným vlastníkom je Ministerstvo dopravy SR.

Podľa redaktorov sa táto praktika rozbehla za vedenia Patrika Františku, ktorý má byť nominantom SNS a údajne do barov angažoval aj svojich synov. Priame otázky smerované na vedenie letiska však ostali bez konkrétnych odpovedí. „O tom neviem nič. Ďalej?“ reagoval Františka na kameru.

Reakcia letiska

Letisko Poprad-Tatry teraz na tieto tvrdenia zareagovalo oficiálnou tlačovou správou. V nej uvádza, že k predaju alkoholu bez platných povolení nedošlo. V dňoch 20. až 23. júna prebehla na letisku neohlásená kontrola zo strany colného úradu.

Kontrolóri v civilnom oblečení preverili skladové karty aj spôsob predaja, pričom podľa vedenia letiska „potvrdili, že predaj prebiehal na základe platných licencií a každý predaj bol účtovaný cez registračnú pokladňu“.

Z viac ako 300 kontrolovaných skladových položiek sa zistili nepresnosti v označovaní menej ako 2 % položiek. Išlo napríklad o nápoje ako Cola s Jackom alebo Tonik s Ginom. Chyby sa týkali len nesprávne uplatnenej sadzby DPH – namiesto správnych 23 % bola na tieto položky omylom použitá sadzba 19 %.

Rozdiel vo výške 86 eur letisko uhradilo prostredníctvom opravného daňového priznania a údaje v systéme boli upravené. Letisko tiež poukázalo na to, že ide o bežné prevádzkové pochybenie, ktoré sa môže vyskytnúť pri vyššom počte tovarových položiek.

Osobná zodpovednosť aj žiadosť o usmernenie

Za pochybenia bola podľa vyjadrenia letiska vyvodená osobná zodpovednosť voči zamestnankyni, ktorá mala na starosti kompletnú správu zásob, evidenciu tovaru a organizáciu brigádnikov v baroch. Letisko zároveň zdôraznilo, že všetok tovar je nakupovaný od certifikovaných dodávateľov a evidovaný prostredníctvom EAN kódov.

Vzhľadom na nejednoznačný výklad pravidiel týkajúcich sa predaja v bezcolných priestoroch požiadalo letisko Ministerstvo financií o záväzné usmernenie a dočasne uplatňuje konzervatívne – teda vyššie – sadzby DPH. Letisko zároveň deklarovalo, že priebežne preškoľuje svojich zamestnancov, aby sa podobné nedostatky už neopakovali.

„Letisko má všetky potrebné povolenia na predaj alkoholu,“ uviedlo vedenie v stanovisku a dodalo, že predaj neprebiehal načierno a administratívne chyby boli odstránené bezodkladne.

Finančná správa potvrdila porušenie zákona, letisko tvrdí opak

Finančná správa SR vo vyjadrení pre médiá potvrdila, že uvádzanie nesprávnych údajov na pokladničných dokladoch predstavuje porušenie zákona o používaní elektronických registračných pokladníc. „Tovar má byť na bločku označený tak, aby bol jednoznačne identifikovateľný a odlíšiteľný od iného tovaru,“ pripomenul úrad.

Letisko na to reagovalo s tým, že chyby boli výsledkom administratívnych nedostatkov, nie úmyselného konania. Zároveň deklarovalo, že prijalo opatrenia na posilnenie vnútorného dohľadu a prevencie. V stanovisku zdôraznilo, že cieľom je zabezpečiť kvalitnú prevádzku služieb pre cestujúcich v súlade s platnými právnymi predpismi.

Aj keď situácia vyvolala vlnu kritiky a politických otázok, vedenie letiska trvá na tom, že predaj alkoholických nápojov prebiehal v súlade so zákonom a že všetky nedostatky boli vyriešené. „Cieľom je zabezpečovať kvalitnú prevádzku služieb pre cestujúcich v súlade so zákonom,“ uzatvára stanovisko. V súčasnosti je v kontakte s príslušnými úradmi a je pripravené spolupracovať pri ďalších kontrolách či objasňovaní podozrení.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Denník N, Archív SIU, TS - Letisko Poprad

Najnovšie videá

Trendové videá