Markíza žiada operátorov, aby ľuďom znemožnili preskakovanie reklám v archíve

  • Televízia Markíza vyjadrila záujem o zmenu nastavení u operátorov
  • Cieľom je, aby si diváci nemohli pri sledovaní archívnych relácií reklamy pretáčať
Markíza
  • Televízia Markíza vyjadrila záujem o zmenu nastavení u operátorov
  • Cieľom je, aby si diváci nemohli pri sledovaní archívnych relácií reklamy pretáčať
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Televízia Markíza oznámila, že by chcela, aby operátori upravili svoje služby tak, aby diváci nemohli pri sledovaní relácií z archívu preskakovať reklamy. Vyzvala operátorov, aby túto zmenu zaviedli čo najskôr.

Cieľom je zvýšiť príjmy z reklamy. Napriek tomu, že táto požiadavka mala vstúpiť do platnosti už dnes, veľkí poskytovatelia zatiaľ však žiadne úpravy neurobili, poukázal na to aj portál Živé.

Markíza mení pravidlá sledovania

„Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality dosiahneme odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom,“ povedal generálny riaditeľ Markízy Peter Gažík, na ktorého sa odkazuje aj portál Živé. 

Ako poukázal aj portál Živé, ani jeden z veľkých operátorov zatiaľ nezaviedol tieto obmedzenia. Termín, kedy sa pretáčanie reklám definitívne zablokuje, zatiaľ zostáva nejasný. Je však pravdepodobné, že viacerí operátori túto zmenu časom urobia, keďže im to vyplýva zo zmluvy. Vyzeralo to, že väčšina operátorov plánuje od 21. mája 2025 obmedziť pretáčanie reklám pri kanáloch Markízy. Nakoniec sa však rozhodli tento krok odložiť.

Služba Lepšia TV pre Živé oznámila, že od dnešného dňa obmedzila možnosť pretáčať reklamy pri sledovaní staníc patriacich do skupiny Markíza. Podľa vyjadrenia Dominika Světlíka išlo o rozhodnutie, ku ktorému boli dotlačení samotným vysielateľom. Dodal, že si uvedomujú, že toto opatrenie nebude pozitívne prijaté medzi divákmi. Neskôr služba oznámila, že funkciu dočasne vypla a reklamy sa zatiaľ opäť dajú pretáčať.

Markíza spolu so zavedením nového systému informuje aj o konkrétnych podmienkach, ktoré budú musieť operátori dodržiavať. Ak si divák pustí reláciu zo záznamu po jej odvysielaní, nebude môcť preskočiť prvé tri minúty reklamného bloku, informuje portál mediaklik.sk.

Tento spôsob fungovania nie je ničím výnimočným. V zahraničí sa používa bežne. Nepreskočiteľné reklamy sú štandardom napríklad v Belgicku, Švajčiarsku či v Českej republike. Podobný model využívajú aj známe globálne platformy ako YouTube či bezplatná verzia Spotify. Takéto reklamy sa objavujú aj pri sledovaní obsahu na službách ako Paramount+, HBO Max či Amazon Prime Video.

Preskakovanie reklám pripravuje televíziu o príjmy

Markíza je do veľkej miery závislá od príjmov z reklamy, ktoré sú kľúčové pre financovanie vlastnej tvorby. Ak diváci pri sledovaní relácií z archívu preskočia reklamy, televízia stratí potrebné zobrazenia, ktoré zadávatelia reklamy vyžadujú. To má priamy vplyv na ich príjmy, informuje o tom portál mediaklik.sk. Taktiež to môže ohroziť vznik nových seriálov či zábavných programov, ktoré majú u divákov veľkú obľubu.

O zákaze preskakovania reklám sa začalo hovoriť už v roku 2017. Postupne sa na tom Markíza dohodla so všetkými operátormi. Pred dvoma rokmi ich oficiálne informovala, že plánuje zaviesť technické obmedzenia. 

„Tento krok je v súlade so štandardmi moderných služieb na vyspelých trhoch. Umožňuje nám dosiahnuť rovnováhu medzi poskytovaním vysokokvalitného obsahu a jeho efektívnou distribúciou,“ informuje Gažík, na ktorého sa odkazuje mediaklik.sk. 

Vyjadrenia spoločností

„Túto iniciatívu vnímame z pohľadu zákazníka ako negatívnu zmenu, keďže môže negatívne ovplyvniť zážitok zákazníkov z pozerania TV. Žiaľ, nedokážeme ju ovplyvniť. Na spustenie tejto funkcionality sme pripravení, tak ako si to vyžaduje zmluva. O jej spustení budeme zákazníkov informovať, k dispozícii bude dedikovaná podstránka s vysvetlením, ako zákaz pretáčania funguje,“ povedala exkluzívne pre Startitup Alexandra Piskunová z Orange Slovensko, a. s.

„Iniciatívu zákazu pretáčania vpred počas reklamných prestávok v zázname vysielania sme zaregistrovali. Napriek tomu, že tento krok nepovažujeme za pozitívny pre našich zákazníkov, pripravujeme sa na zapracovanie požiadavky zo strany televízie v súlade s dodržaním licenčných podmienok. O termíne a spôsobe zavedenia zákazu pretáčania reklám budeme našich zákazníkov včas informovať,“ povedal pre Startitup Alexander Sejna z Slovak Telekom, a.s.

„Udalosti ostatných dní ukazujú, že sa naplnili naše obavy, ktoré sme tlmočili aj vysielateľovi TV Markíza. Ten jednoducho nedokáže garantovať, že technická úprava bude implementovaná naraz a rovnako u všetkých distribútorov. To by viedlo k nerovnakému postaveniu a diskriminácii. Dlhodobo upozorňujeme na to, že tento krok vysielateľov poškodí ich divákov. Avšak hlas náš, ani hlas divákov, vypočutý nebol. Vysielateľovi ide primárne o jeho zisky, nie o hľadanie riešení v prospech zákazníka,“ povedal pre Startitup Roland Kyška riaditeľ pre marketing a komunikáciu v spoločnosti SWAN. 

Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: Živé, Mediaklik

Najnovšie videá

Trendové videá