Minister obrany predstavil miliardový sen. Poľsko chce metro v desiatich mestách naraz
- Poľsko zvažuje ambiciózny plán výstavby metra
- Návrh má slúžiť v prípade potreby aj ako vojenský kryt
- Odborníci plán označujú za finančne nereálny
- Poľsko zvažuje ambiciózny plán výstavby metra
- Návrh má slúžiť v prípade potreby aj ako vojenský kryt
- Odborníci plán označujú za finančne nereálny
Poľsko sa aktuálne zaoberá zaujímavou myšlienkou. Podpredseda vlády a minister obrany Władysław Kosiniak-Kamysz prišiel s odvážnym plánom. Chce budovať metro v desiatich poľských mestách, vrátane Lublinu a Białystoku, ktoré sú menšie ako Bratislava. Argumentuje dopravou aj bezpečnosťou. Tvrdí, že podzemné dráhy by slúžili aj ako vojenské kryty.
Dopravní experti však hovoria otvorene. Plán označujú za finančne nereálny a technicky problematický. Zároveň upozorňujú, že návrh má silný politický rozmer. Ide o pokus oživiť Poľskú ľudovú stranu (PSL), ktorá sa pohybuje na hranici zvoliteľnosti, píše Denník N.
Poľsko pred rozhodnutím
Vyhlásenie o metre v desiatich mestách zaznelo na novembrovom zjazde PSL. Strana si volila vedenie. Kosiniak-Kamysz si pozíciu predsedu bez problémov udržal. Potreboval však predstaviť nový, výrazný projekt, ktorý by Poľsko oslovil.
Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że PSL zaproponuje budowę metra w 10 miastach w Polsce pic.twitter.com/2r9r6nKPC3
— FAST INFO (@Fastinfoo) November 14, 2025
PSL je najstaršia poľská politická značka. Nesie odkaz agrárneho hnutia aj bývalej satelitnej strany ZSL. Dnes je súčasťou vlády Donalda Tuska a bez jej hlasov by kabinet nemal väčšinu. Napriek tomu sa podpora PSL v prieskumoch pohybuje len okolo jedného až dvoch percent.
Strana preto hľadá jasnú tému. Stavila na veľké infraštruktúrne projekty. Má vlastného ministra infraštruktúry Dariusza Klimczaka. PSL už stojí za dvoma rozsiahlymi rozvojovými plánmi v Pomoransku a Żuławách. Tam sa investuje do jadrovej elektrárne, železníc, prístavov či priemyslu. Tieto projekty odborníci v súčasnosti podporujú.
Metro v desiatich mestách má byť ich „logickým pokračovaním“. Tentoraz však reakcia odborníkov znie inak. Návrh spájajú s populizmom a predvolebným marketingom pred voľbami v roku 2027. Cieľ je zrozumiteľný. Získať viditeľnosť, odlíšiť sa a udržať PSL nad päťpercentnou hranicou.
Realita poľského metra: zatiaľ len Varšava a dlhé plány
Kosiniak-Kamysz argumentuje Európou. Tvrdí, že Poľsko zaostáva. Vo Francúzsku má metro viac miest, rovnako v Španielsku, Taliansku či Nemecku. V Poľsku existuje iba jedno metro – vo Varšave.
Varšavské metro vznikalo pomaly. Prvý úsek otvorili až v roku 1995. Dnes má dve linky, M1 a M2, spolu asi 42 kilometrov a 39 staníc. Pokrýva však najmä centrálnu časť mesta. Tretiu linku M3 plánujú otvoriť okolo roku 2032. Hovorí sa aj o sieti piatich liniek do roku 2050.
Ďalšie veľké mestá hľadajú skôr hybridné riešenia.
- Krakov buduje koncept metra po vzore Kodane. Dlhé roky sa zvažovalo tzv. pre-metro, teda tunelová rýchla električka. Po voľbách 2024 sa mesto priklonilo k „ozajstnému“ metru. Skeptici však upozorňujú na zadlženosť mesta a pochybujú, že projekt dotiahne.
- Vroclav a Poznaň skôr rozvíjajú rýchlu električku a prímestskú železnicu. Téma klasického metra sa objavuje skôr v rovine vízií.
- Lodž stavia tunely pre vysokorýchlostnú a mestskú železnicu. Často sa tomu hovorí „lodžské metro“, no nejde o klasický systém metra.
Špecifické sú Gdansk, Gdyňa a Sopot, teda tzv. Trojmesto. Tam už dnes funguje hustý systém mestskej železnice SKM a nová trať PKM. Plánovaný projekt PKM Juh má priniesť tunely a viadukty pre mestské vlaky. Bude sa veľmi podobať povrchovému metru, ale s podstatne nižšími nákladmi.
Populizmus alebo impulz k modernej doprave?
Dopravní experti v Poľsku sa zhodujú. Metro vo viacerých stredne veľkých mestách nedáva ekonomický zmysel. Náklady na výstavbu aj prevádzku by boli extrémne. Navyše mnoho miest už dnes investuje do rýchlej električky či mestskej železnice, ktoré dokážu obslúžiť dopravu za nižšiu cenu.
Zároveň však pripúšťajú, že metro v Poľsku môže fungovať aj ako politický symbol. Téma priniesla do verejnej diskusie dôležitú otázku. Akú podobu má mať moderná mestská doprava v Poľsku? Podzemné tunely, rýchle električky, prepojené S-Bahny, alebo mix riešení podľa veľkosti mesta?
Návrh Władysława Kosiniaka-Kamysza má preto dva rozmery. Krátkodobý politický – osloviť voličov a zachrániť PSL. A dlhodobý – tlačiť na rozvoj rýchlej koľajovej dopravy v poľských mestách.
Či pôjde o reálnu stratégiu, alebo len jednorazový výkrik, ukážu najbližšie mesiace. Už dnes je však jasné, že poľské metro zostáva symbolom veľkých ambícií aj tvrdých limitov reality.
Čítaj viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Denník N, Wiadomosci