Mŕtve identity a virtuálne siete: Finančná správa odhalila podvod za 15 miliónov
- Finančná správa rozbehla rozsiahlu akciu s krycím názvom Fantóm
- Zabránila daňovým podvodom v hodnote takmer 15 miliónov eur
- Finančná správa rozbehla rozsiahlu akciu s krycím názvom Fantóm
- Zabránila daňovým podvodom v hodnote takmer 15 miliónov eur
Finančná správa (FS) zabránila podvodom na neoprávnene uplatnených odpočtoch dane z pridanej hodnoty (DPH) za takmer 15 miliónov eur. FS o tom informovala v pondelok.
„Ozbrojení príslušníci Kriminálneho úradu finančnej správy (KÚFS) vykonali dňa 24. 6. 2025 operatívne a zaisťovacie úkony na základe podozrenia z porušenia daňových predpisov v súvislosti neoprávneným uplatnením si nároku na nadmerné odpočty,“ uviedla FS.
Účelovo dosadené osoby
Doplnila, že štatutármi viacerých daňových subjektov zapojených v podvodnom reťazci sú účelovo dosadené osoby. Na komunikáciu so správcom dane využívali virtuálne privátne siete (VPN), podľa FS tak chceli sťažiť prípadnú lokalizáciu zodpovedných osôb. „Na tieto účely boli taktiež zneužívané osobné údaje zahraničných osôb, či zosnulých ľudí,“ doplnila FS.
Príslušníci KÚFS v rámci akcie Fantóm vypočuli viacero záujmových osôb, zabezpečili tiež viacero účtovných dokladov a evidencií zainteresovaných spoločností.
Akcia sa týkala celého Slovenska, útvar FS vykonal prehliadky u fyzických i právnických osôb, spísalo sa viacero zápisníc so záujmovými osobami, pričom niektoré z nich sa k protiprávnej činnosti priznali, informovala FS. KÚFS aktuálne vykonáva ďalšie procesné úkony a následne vec postúpi orgánom činným v trestnom konaní.
Finančná správa upozorňuje, že aj príjmy influencerov podliehajú zdaneniu
Príjmy influencerov či už v peňažnej alebo nepeňažnej forme podliehajú zdaneniu rovnako ako príjmy z tradičných foriem podnikania. Medzi tieto príjmy môžu patriť reklamné spolupráce, výnosy z reklám na platformách, ako YouTube či TikTok, predaj vlastných produktov, barterové výmeny alebo provízie z odkazov určených na propagáciu. Rovnako to môžu byť aj príjmy z verejných vystúpení, prednášok či konzultácií. Upozornila na to Finančná správa (FS).
„Rozhodujúce pri daňovom priznaní je typ činnosti a výška príjmu. V prípade, že influencer vytvára originálny obsah ako výsledok svojej duševnej tvorby, spadá táto činnosť pod autorské právo. Založenie živnosti v takom prípade nie je povinné, avšak príjem podlieha dani z príjmov. Ak však influencer zdieľa cudzie diela alebo propaguje produkty bez vlastnej tvorivej činnosti, môže mu vzniknúť povinnosť registrácie ako samostatne zárobkovo činnej osoby,“ uviedla FS.
V roku 2024 platilo, že ak influencer dosiahol zdaniteľné príjmy vyššie ako 2823,24 eura, tak musel podať daňové priznanie. Tento rok sa táto suma zvyšuje na 2876,90 eura, pričom priznanie musí byť podané najneskôr do 31. marca 2026. Zároveň platí, že ak hodnota dodaných tovarov či služieb presiahne 50 000 eur počas kalendárneho roka, tak vzniká povinnosť podať žiadosť o registráciu dane z pridanej hodnoty (DPH), a to do piatich pracovných dní odo dňa, keď bol obrat prekročený. V prípade, že obrat presiahne 62 500 eura, sa influencer stáva platiteľom DPH v momente dodania tovaru alebo služby, ktorým bola táto hranica prekročená.
„Influenceri a tvorcovia obsahu pôsobiaci online si musia byť vedomí toho, že na nich platia rovnaké pravidlá a povinnosti ako na tradičných podnikateľov. Zároveň odporúčame, aby sa osoby pôsobiace v tejto oblasti obrátili na odborníkov v oblasti daní a účtovníctva, ktorí im pomôžu správne vyhodnotiť ich povinnosti a vyhnúť sa prípadným chybám či sankciám,“ dodala FS.
Čítaj viac z kategórie: Ekonomika
Zdroj: TASR