Mýto: Slovenské cesty budú drahšie. Dopravcom pribudnú ďalšie spoplatnené úseky (PREHĽAD)
- Mýto platia Slováci na vybraných úsekoch ciest
- Teraz sa ich počet rozširuje, pribudnú ďalšie platené úseky
- Mýto platia Slováci na vybraných úsekoch ciest
- Teraz sa ich počet rozširuje, pribudnú ďalšie platené úseky
Mýto sa od 1. augusta 2025 na Slovensku výrazne zmení. Pribudnú cesty, ktorých sa týka spoplatnenie pre nákladnú dopravu a autobusy. Ministerstvo dopravy zavádza rozšírenie systému elektronického výberu mýta, ktoré zasiahne desiatky nových úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.
Táto novinka sa dotkne dopravcov a vodičov na rôznych úsekoch, čo má vplyv na ceny prepravovaných tovarov a náklady pre dopravné spoločnosti, píše Pravda.
Mýto na ďalších úsekoch
Rozšírenie mýta sa týka aj niektorých kľúčových úsekov ciest, ktoré predtým neboli spoplatnené. Medzi nové spoplatnené úseky patrí napríklad rýchlostná cesta R3 medzi Trstenou a Tvrdošínom, ako aj medzi Tvrdošínom a Nižnou nad Oravou. Na ceste R4 sa mýto bude vyberať na segmentoch od hranice s Maďarskom až po Košice a Prešov. Okrem toho pribudnú aj úseky na cestách I/17, I/18, I/19, I/59 a I/66, ktoré sa týkajú rekonštrukcií a nových obchvatov miest.
Podľa nových pravidiel budú musieť všetky vozidlá nad 3,5 tony, ktoré budú prechádzať týmito úsekmi, mať platné mýtne zariadenie (OBU), ktoré umožní elektronický výber mýta. Tento krok má zabezpečiť, že nové a modernizované úseky budú spravodlivo zapojené do systému mýta a prispievajú k financovaniu údržby ciest.
Dôvody a účel rozšírenia mýta
Zavedenie mýta na nových úsekoch je reakciou na rozširovanie a modernizáciu cestnej infraštruktúry. V posledných rokoch došlo k výstavbe nových častí diaľnic a obchvatov miest, a preto je potrebné, aby aj tieto úseky prispeli do systému výberu mýta. Ročne sa takto vyberajú stovky miliónov eur, ktoré sa následne použijú na údržbu a zlepšovanie cestnej infraštruktúry.
Ministerstvo dopravy v dôvodovej správe uvádza, že cieľom zmien je spravodlivo zabezpečiť financovanie nových projektov a zlepšiť fungovanie dopravného systému, pričom príjmy z mýta pomôžu znížiť náklady na údržbu ciest.
Fun fact o stave diaľničnej siete na Slovensku: keď sa vraciate z Ľvova do Bratislavy, je rýchlejšie obísť celé Slovensko cez Poľsko a Česko a na Slovensko vstúpiť od Brna.
— Tomas Valasek (@valasekt) July 20, 2025
Vplyvy na dopravcov
Pre dopravcov znamená zavedenie nových úsekov spoplatnených mýtom zvýšenie nákladov. Mnohé spoločnosti budú musieť prispôsobiť svoje trasy, aby sa vyhli novým poplatkom, alebo ich zaplatiť, čo sa môže odraziť na cenách prepravy. Vzhľadom na to, že spoplatnené úseky zahŕňajú aj obchvaty miest a kľúčové ťahy medzi regiónmi, bude mať toto rozšírenie mýta výrazný vplyv na náklady dopravcov.
Zvýšené náklady na mýto môžu viesť aj k zvýšeniu cien prepravovaných tovarov, čo môže mať následný efekt na konečné ceny v obchodoch. Tento trend by mohol zhoršiť konkurencieschopnosť slovenských dopravcov, najmä v prípade, ak ceny za prepravu narastú. Niektoré firmy môžu byť nútené zvýšiť ceny, čo sa prejaví v cenách výrobkov a tovarov na trhu.
Novela vyhlášky však prináša aj zrušenie niektorých existujúcich spoplatnených úsekov. Napríklad cesta I/69, ktorá prechádza stredným Slovenskom, už nebude spoplatnená, čo môže mať vplyv na dopravcov, ktorí používali tento úsek na svojich trasách. Tento krok súvisí s legislatívnymi a technickými úpravami, ktoré môžu predznamenávať aj ďalšie zmeny v trasovaní ciest v tejto oblasti.
Aké budú ďalšie kroky
Zavedenie mýta na nových úsekoch je len jedným z opatrení v rámci širšej snahy o modernizáciu cestnej siete a zabezpečenie finančných prostriedkov na jej údržbu. Pre dopravcov to znamená prispôsobenie sa novým podmienkam a optimalizáciu nákladov. Očakáva sa, že zavedenie týchto poplatkov môže spôsobiť krátkodobý tlak na ceny, no dlhodobý prínos zlepšenia cestnej infraštruktúry by mal pozitívne ovplyvniť celkovú hospodársku situáciu.
Kto platí na Slovensku mýto
Na Slovensku platí mýto len pre vozidlá nad 3,5 tony s povinnou palubnou jednotkou. Sadzby mýta sa pohybujú od 0,085 eura až do 0,253 eura za kilometer (bez DPH), pričom cena závisí od kategórie vozidla a jeho emisnej triedy. Od 1. júla 2025 začal platiť nový systém výpočtu mýta, ktorý vychádza z európskych pravidiel, pričom sadzby sa určujú na základe typu infraštruktúry, úrovne CO₂ emisií a znečistenia.
Z pohľadu štátu ide o štandardný krok, ktorý by mal zabezpečiť rovnováhu medzi zvyšovaním príjmov do štátneho rozpočtu a spravodlivým prerozdeľovaním nákladov medzi užívateľov cestnej siete. Tento krok prichádza po nevyhnutnom rozvoji infraštruktúry, ktorý je potrebný na podporu rastu dopravného sektora a regionálneho rozvoja.
Vzhľadom na rozšírenie spoplatnených úsekov a pokračujúci tlak na ceny v doprave, bude pre dopravcov dôležité optimalizovať svoje náklady a prispôsobiť sa novým pravidlám, aby minimalizovali dopady na svoje podnikanie.
Zoznam úsekov ciest s povinnosťou platiť mýto od 1. augusta 2025
|
D01-023 |
Ivachnová-západ |
D1, I/18 |
Ivachnová |
D1, I/18 |
2,798 |
|
Úseky na diaľnici R3 |
|||||
|
R03-003 |
|
R3, I/59 |
Trstená |
R3, II/520 |
1,762 |
|
R03-002 |
Trstená |
R3, II/520 |
Tvrdošín |
R3 |
4,952 |
|
R03-006 |
Tvrdošín |
R3 |
Nižná nad Oravou |
R3, I/59 |
5,318 |
|
R03-007 |
Tvrdošín |
R3 |
Tvrdošín-sever |
R3, I/59 |
0,870 |
|
R03-001 |
Horná Lehota |
R3, I/59 |
Oravský Podzámok-Široká-sever |
R3, I/59 |
5,744 |
|
R03-005 |
Martin |
D1, R3 |
|
R3, I/18 |
1,690 |
|
R03-004 |
Horná
Štubňa 2 |
R3, I/65 |
Horná
Štubňa 1 |
R3, I/65 |
4,219 |
|
Úseky na ceste I/18 |
|||||
|
018-026b2 |
Dubná skala |
D1, I/18 |
Martin-sever |
I/18 |
1,313 |
|
018-028a |
Martin-východ |
I/18 |
|
R3, I/18 |
0,360 |
|
018-144 |
|
R3, I/18 |
|
I/18, III/2137, MK |
0,758 |
|
018-029b |
|
I/18, III/2137, MK |
|
I/18, MK |
0,867 |
|
018-145 |
|
I/18, MK |
|
I/18, MK |
0,534 |
|
018-029e |
|
I/18, MK |
Sučany-západ |
I/18 |
0,211 |
|
018-146 |
Sučany-východ |
I/18 |
Turany 1 |
I/18, III/2138 |
1,427 |
|
018-147 |
Turany 1 |
I/18, III/2138 |
Turany 2 |
I/18, III/2138 |
1,714 |
|
018-148 |
Turany 2 |
I/18, III/2138 |
|
I/18, MK |
1,477 |
|
018-149 |
|
I/18, MK |
|
D1, I/18 |
1,076 |
|
018-157d2 |
Ivachnová-západ |
D1, I/18 |
Ivachnová 2 |
I/18, MK |
0,515 |
|
018-157e |
Ivachnová 2 |
I/18, MK |
Ivachnová 3 |
I/18, MK |
0,485 |
|
018-157f |
Ivachnová 3 |
I/18, MK |
Ivachnová-západ 1 |
I/18 |
0,303 |
|
018-089 |
Ivachnová-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,288 |
|
018-A091a |
|
D1, I/18 |
|
I/18, MK |
0,694 |
|
018-091d |
|
I/18, MK |
|
I/18, MK |
1,521 |
|
018-091e |
|
I/18, MK |
Partizánska Ľupča |
I/18, III/2224 |
1,311 |
|
018-092 |
Partizánska Ľupča |
I/18, III/2224 |
Malatíny |
I/18, III/2324, III/2345 |
2,034 |
|
018-093 |
Malatíny |
I/18, III/2324, III/2345 |
Ľubeľa |
I/18, III/2325, III/2326 |
1,814 |
|
018-094 |
Ľubeľa |
I/18, III/2325, III/2326 |
Gôtovany |
I/18, III/2328 |
2,311 |
|
018-A095 |
Gôtovany |
I/18, III/2328 |
Svätý Kríž |
I/18, III/2329 |
2,880 |
|
018-A096 |
Svätý Kríž |
I/18, III/2329 |
Galovany |
I/18, III/2346 |
0,974 |
|
018-A097 |
Galovany |
I/18, III/2346 |
|
I/18, III/2330 |
2,607 |
|
018-098 |
|
I/18, III/2330 |
Liptovský Mikuláš-západ |
I/18 |
1,790 |
|
018-A099 |
Liptovský Mikuláš-východ |
I/18 |
Beňadiková |
I/18, III/2338 |
0,675 |
|
018-100 |
Beňadiková |
I/18, III/2338 |
Uhorská Ves |
I/18, III/2340 |
1,167 |
|
018-101a |
Uhorská Ves |
I/18, III/2340 |
Podtureň-západ |
I/18 |
0,707 |
|
018-101b |
Podtureň-východ |
I/18 |
Podtureň-Roveň-západ |
I/18 |
1,503 |
|
018-A102a |
Liptovský Hrádok-východ |
I/18 |
|
I/18, MK |
1,189 |
|
018-A102b |
|
I/18, MK |
|
I/18, I/72 |
2,863 |
|
018-A103a |
|
I/18, I/72 |
Hybe-západ |
I/18 |
2,730 |
|
018-103b |
Hybe-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,847 |
|
018-104 |
|
D1, I/18 |
|
D1, I/18 |
0,465 |
|
018-A105 |
|
D1, I/18 |
Východná-západ |
I/18 |
1,702 |
|
018-106 |
Východná-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,934 |
|
018-107 |
|
D1, I/18 |
Važec 1 |
I/18, III/2343 |
4,255 |
|
018-A108 |
Važec 1 |
I/18, III/2343 |
Važec 2 |
D1, I/18 |
2,003 |
|
018-158 |
Važec 2 |
D1, I/18 |
Štrba-západ |
I/18 |
5,816 |
|
018-A049 |
Štrba-východ |
I/18 |
Mengusovce |
I/18, II/539 |
5,240 |
|
018-A050 |
Mengusovce |
I/18, II/539 |
Lučivná 1 |
D1, I/18 |
0,579 |
|
018-A051 |
Lučivná 1 |
D1, I/18 |
Lučivná 2 |
I/18, III/2343 |
1,297 |
|
018-052 |
Lučivná 2 |
I/18, III/2343 |
Svit-západ |
I/18 |
0,787 |
|
018-A053 |
Svit-východ |
I/18 |
Spišská Teplica |
I/18, III/3082 |
2,197 |
|
018-054 |
Spišská Teplica |
I/18, III/3082 |
Poprad-západ |
I/18 |
0,590 |
|
018-A056 |
Poprad-východ |
I/18 |
Gánovce |
I/18, III/3066 |
2,009 |
|
018-057 |
Gánovce |
I/18, III/3066 |
Hozelec-západ |
I/18 |
1,208 |
|
018-058 |
Hozelec-východ |
I/18 |
Švábovce-západ |
I/18 |
0,459 |
|
018-059 |
Švábovce-východ |
I/18 |
Hôrka-západ |
I/18 |
0,716 |
|
018-A060 |
Hôrka-východ |
I/18 |
Jánovce-západ |
I/18 |
2,279 |
|
018-061 |
Jánovce-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,894 |
|
018-062 |
|
D1, I/18 |
Spišský Štvrtok |
I/18, II/536, III/3227 |
1,229 |
|
018-064 |
Spišský Štvrtok |
I/18, II/536, III/3227 |
Dravce |
I/18, III/3200 |
1,805 |
|
018-067 |
Dravce |
I/18, III/3200 |
Dlhé Stráže |
I/18, III/3200 |
3,352 |
|
018-A069a |
Dlhé Stráže |
I/18, III/3200 |
|
D1, I/18 |
3,539 |
|
018-A069b |
|
D1, I/18 |
Levoča-západ |
I/18 |
0,220 |
|
018-A071 |
Levoča-východ |
I/18 |
|
I/18, III/3204 |
1,448 |
|
018-A072 |
|
I/18, III/3204 |
Spišský Hrhov-západ |
I/18 |
3,108 |
|
018-A073 |
Spišský Hrhov-východ |
I/18 |
Klčov-západ |
I/18 |
1,327 |
|
018-A075 |
Klčov-východ |
I/18 |
Nemešany-západ |
I/18 |
0,615 |
|
018-076b1 |
Nemešany-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
1,360 |
|
018-076b2 |
|
D1, I/18 |
Spišské Podhradie |
I/18, III/3220 |
1,502 |
|
018-A077 |
Spišské Podhradie |
I/18, III/3220 |
Studenec |
I/18, II/547 |
3,088 |
|
018-078 |
Studenec |
I/18, II/547 |
Bijacovce |
I/18, III/3215, III/3216 |
0,740 |
|
018-079 |
Bijacovce |
I/18, III/3215, III/3216 |
|
I/18, III/3222 |
1,427 |
|
018-080 |
|
I/18, III/3222 |
Beharovce 3 |
D1, I/18 |
1,060 |
|
018-A109 |
Beharovce 3 |
D1, I/18 |
Beharovce 1 |
I/18, III/3217, III/3261 |
0,823 |
|
018-A110 |
Beharovce 1 |
I/18, III/3217, III/3261 |
Korytné-západ |
I/18 |
0,971 |
|
018-112 |
Korytné-východ |
I/18 |
|
I/18, III/3219 |
1,538 |
|
018-113a |
|
I/18, III/3219 |
Branisko-západ |
I/18 |
6,157 |
|
018-A113b |
Branisko-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,958 |
|
018-113e |
|
D1, I/18 |
Široké-západ |
I/18 |
1,112 |
|
018-A115 |
Široké-východ |
I/18 |
Fričovce-západ |
I/18 |
0,932 |
|
018-116 |
Fričovce-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,904 |
|
018-081 |
|
D1, I/18 |
Hendrichovce-západ |
I/18 |
0,409 |
|
018-A082 |
Hendrichovce-východ |
I/18 |
Bertotovce-západ |
I/18 |
0,759 |
|
018-083 |
Bertotovce-východ |
I/18 |
Chminianska Nová Ves-západ |
I/18 |
3,111 |
|
018-084a |
Chminianska Nová Ves-východ |
I/18 |
|
D1, I/18 |
0,849 |
|
018-A084b |
|
D1, I/18 |
Svinia |
I/18, III/3427, III/3428 |
1,916 |
|
018-085 |
Svinia |
I/18, III/3427, III/3428 |
Župčany |
I/18, III/3429, MK |
3,012 |
|
018-A086 |
Župčany |
I/18, III/3429, MK |
Malý Šariš-západ |
I/18 |
0,769 |
|
018-A087 |
Malý Šariš-východ |
I/18 |
Prešov-západ |
D1, I/18 |
1,489 |
|
059-038 |
Nižná nad Oravou |
R3, I/59 |
Tvrdošín-juh |
I/59, III/2302 |
0,789 |
|
Úseky na ceste I/66 |
|||||
|
066-031 |
Zvolen-Pustý hrad 2 |
I/16, I/66 |
Zvolen-
západ 2 |
I/66 |
0,638 |
|
066-033 |
Zvolen-sever |
I/66 |
|
R1, I/66 |
0,971 |
|
066-113 |
|
R1, I/66 |
Kováčová-juh |
R1, I/66 |
0,240 |
|
066-114 |
Kováčová-sever |
I/66 |
|
R1, I/66 |
1,095 |
|
066-115 |
|
R1, I/66 |
|
I/66, III/2460 |
0,577 |
|
066-116 |
|
I/66, III/2460 |
Sliač-juh |
I/66 |
0,400 |
|
066-117 |
Sliač-sever |
I/66 |
|
I/66, MK |
1,334 |
|
066-118 |
|
I/66, MK |
|
I/66, MK |
0,883 |
|
066-119 |
|
I/66, MK |
Vlkanová |
I/66, III/2413, III/2415 |
2,634 |
|
066-120 |
Vlkanová |
I/66, III/2413, III/2415 |
|
I/66, III/2414 |
1,428 |
|
066-121 |
|
I/66, III/2414 |
Banská Bystrica-Kremnička |
R1, I/66 |
1,232 |
|
066-122 |
Banská Bystrica-Kremnička |
R1, I/66 |
Banská Bystrica-juh |
R1, I/66 |
0,851 |
|
059-029 |
Banská Bystrica-sever |
I/59 |
Banská Bystrica-Jakub-juh |
I/59 |
0,849 |
|
059-027 |
Banská Bystrica-Jakub-sever |
I/59 |
Špania Dolina |
I/59, III/2410 |
0,475 |
|
059-028 |
Špania Dolina |
I/59, III/2410 |
Banská Bystrica-Uľanka-sever |
I/14, I/59 |
1,581 |
|
059-A003a |
Banská Bystrica-Uľanka-sever |
I/14, I/59 |
Staré Hory-Polkanová-juh |
I/59 |
2,844 |
|
059-003b |
Staré Hory-Polkanová-sever |
I/59 |
Staré Hory-juh |
I/59 |
2,108 |
|
059-A004a |
Staré Hory-sever |
I/59 |
Staré Hory-Horný Jelenec 3 |
I/59, MK |
3,314 |
|
059-030 |
Staré Hory-Horný Jelenec 3 |
I/59, MK |
Donovaly-Hanesy-juh |
I/59 |
5,749 |
|
059-026 |
Donovaly-Hanesy-sever |
I/59 |
Donovaly-západ |
I/59 |
0,424 |
|
059-031 |
Donovaly-východ |
I/59 |
|
I/59, MK |
6,999 |
|
059-006b |
|
I/59, MK |
Liptovská Osada-juh |
I/59 |
2,905 |
|
059-032 |
Liptovská Osada-sever |
I/59 |
Ružomberok-juh |
I/59 |
8,110 |
|
059-033 |
Likavka-sever |
I/59 |
Valaská Dubová 1 |
I/59, MK |
3,754 |
|
059-A008c |
Valaská Dubová 1 |
I/59, MK |
Valaská Dubová 2 |
I/59, III/2225 |
1,095 |
|
059-009 |
Valaská Dubová 2 |
I/59, III/2225 |
Komjatná |
I/59, III/2256 |
0,430 |
|
059-034 |
Komjatná |
I/59, III/2256 |
Jasenová |
I/59, III/2255 |
4,064 |
|
059-A012 |
Jasenová |
I/59, III/2255 |
Vyšný Kubín-juh |
I/59 |
0,837 |
|
059-013 |
Vyšný Kubín-sever |
I/59 |
Dolný Kubín-juh |
I/59 |
0,400 |
|
059-A014 |
Dolný Kubín-východ |
I/59 |
Dolný Kubín-Kňažia-západ |
I/59, III/2246 |
2,688 |
|
059-035 |
Dolný Kubín-Kňažia-východ |
I/59 |
Oravský Podzámok-Široká-juh |
I/59, MK |
2,643 |
|
059-019a |
|
R3, I/59 |
Sedliacka Dubová-západ |
I/59 |
0,818 |
|
059-019b |
Sedliacka Dubová-východ |
I/59 |
Dlhá nad Oravou-západ |
I/59 |
0,564 |
|
059-A020a |
Dlhá nad Oravou-východ |
I/59 |
Krivá-západ |
I/59 |
2,412 |
|
059-020b |
Krivá-východ |
I/59 |
Podbiel-juh |
I/59 |
2,746 |
|
059-021a |
Podbiel-sever |
I/59 |
Nižná-západ |
I/59 |
0,719 |
|
059-037 |
Nižná-východ |
I/59 |
Nižná nad Oravou |
R3, I/59 |
0,351 |
|
059-036a |
|
R3, I/59 |
Trstená 2 |
I/59, MK |
0,250 |
|
059-036b |
Trstená 2 |
I/59, MK |
Trstená 3 |
I/59, MK |
2,570 |
|
059-036c |
Trstená 3 |
I/59, MK |
Trstená 4 |
I/59, MK |
0,308 |
|
059-025 |
Trstená 4 |
I/59, MK |
hranica SK/PL |
I/59 |
0,684 |
|
018-i046 |
Ivachnová-západ 1 |
I/18 |
Ivachnová-východ |
I/18 |
1,232 |
|
066-i056 |
Kováčová-juh |
R1, I/66 |
Kováčová-sever |
I/66 |
0,315 |
|
066-i057 |
Sliač-juh |
I/66 |
Sliač-sever |
I/66 |
1,503 |
|
066-i058 |
Banská Bystrica-juh |
R1, I/66 |
Banská Bystrica-východ |
I/66 |
9,005 |
|
066-i059 |
Banská Bystrica-juh |
R1, I/66 |
Banská Bystrica-sever |
I/59 |
7,671 |
|
066-i060 |
Banská Bystrica-východ |
I/66 |
Banská Bystrica-sever |
I/59 |
6,186 |
Čítaj viac z kategórie: Ekonomika
Zdroje: Pravda, Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky