Na diaľnici v Európe sa čoskoro zmenia pravidlá. Za nerešpektovanie hrozí vodičom pokuta až 140 eur

  • Pri hranici vzniká nový úsek, ktorý nebude zadarmo ako doteraz
  • Brány neuvidíš, kontrola pôjde cez ŠPZ a online platbu
mýto, diaľnica
  • Pri hranici vzniká nový úsek, ktorý nebude zadarmo ako doteraz
  • Brány neuvidíš, kontrola pôjde cez ŠPZ a online platbu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Holandsko doteraz patrilo medzi európske výnimky. Po jeho diaľniciach sa dalo jazdiť bez klasickej diaľničnej známky a bez celoplošného mýta. To sa však môže zmeniť aspoň na jednom citlivom mieste pri hraniciach s Nemeckom.

V rámci veľkého projektu ViA15 má vzniknúť nový úsek diaľnice A15 medzi mestami Bemmel a Zevenaar, vrátane 2,6-kilometrového mosta ponad Pannerdenský kanál. Práve tento úsek má byť po dokončení spoplatnený, upozornil portál Autonoviny.

Nový úsek A15 a poplatok, ktorý pocítia aj cudzinci

Plánovaná trasa má pomôcť odľahčiť dopravu v preťaženej pohraničnej oblasti. Cieľom je zlepšiť situáciu najmä v regióne, kde sa pravidelne tvoria kolóny – spomína sa diaľnica A12, a to najmä medzi zjazdmi Oud-Dijk pri Didame a Waterbergom.

Spoplatnenie sa pritom nebude týkať len domácich vodičov. Rovnakú povinnosť majú mať aj autá so zahraničnými evidenčnými číslami, teda aj turisti, ktorí cez hranicu prechádzajú počas dovoleniek či pracovných ciest, informuje ďalej portál Vintrica.

Projekt nie je úplnou novinkou – prvé návrhy na výstavbu sa objavili už koncom 50. rokov minulého storočia, no realizácia sa opakovane odsúvala. Teraz sa počíta s tým, že výstavba odštartuje v roku 2026 a nové napojenie by sa malo otvoriť pre dopravu v roku 2031.

Bez mýtnych brán

Jedným z detailov, ktorý medzi vodičmi vyvoláva obavy, je spôsob výberu poplatku. Holandsko nechce na novom úseku stavať klasické mýtne brány.

Namiesto toho sa ráta s automatickým snímaním evidenčných čísiel vozidiel pomocou kamier. Platba má fungovať cez internet, mobilnú aplikáciu alebo formou automatického inkasa.

Práve to zvyšuje riziko pre ľudí, ktorí úsekom nejazdia pravidelne. Ak vodič prejde spoplatnenou časťou bez toho, aby si všimol, že sa tu platí mýto, hrozí mu sankcia. Kontrolný mechanizmus je založený na porovnávaní ŠPZ so záznamom o úhrade – a neplatiči môžu dostať pokutu.

Zároveň sa počíta aj s tým, že sadzby sa nebudú držať na jednej úrovni natrvalo. Ministerstvo dopravy avizovalo, že od roku 2026 sa majú sumy každoročne upravovať vždy k 1. januáru, a to najmä s ohľadom na infláciu a snahu udržať reálnu hodnotu príjmov určených na prevádzku a splácanie stavby.

Koľko má stáť prejazd a koho sa mýto týka

Podľa aktuálnych plánov má byť mýto pre osobné autá približne 1,5 eura za jednu jazdu. Nákladné vozidlá by mali platiť výrazne viac – uvádza sa suma presahujúca deväť eur. Zaujímavé je, že dodatočné poplatky sa nemajú vzťahovať na prívesy, karavany ani obytné autá.

V praxi to znamená, že bežný vodič osobného auta zaplatí za prejazd novým úsekom relatívne nízky poplatok, no pri častom využívaní sa suma môže postupne nazbierať. Pri nákladnej doprave bude rozdiel citeľnejší hneď od začiatku.

Holandsko už dnes pozná spoplatnené úseky a tunely

Aj keď Holandsko nemá všeobecné mýto za jazdu po štátnych cestách a diaľniciach, spoplatnené miesta už existujú. V praxi ide najmä o vybrané tunely a úseky, kde sa poplatky používajú na financovanie infraštruktúry a platia ich domáce aj zahraničné vozidlá.

Spomínajú sa napríklad tunel Kil a tunel Westerschelde. Kontroly mýta sa podľa dostupných informácií robia najmä kamerami, ktoré snímajú poznávacie značky a overujú platbu, pričom môžu prebiehať aj náhodné kontroly. Pri nezaplatení poplatku hrozia pokuty – pri tuneli Kil sa uvádza 115 eur a pri tuneli Westerschelde 140 eur, pričom opakované porušenia môžu viesť k vyšším sankciám.

Pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton platí povinnosť mať elektronickú diaľničnú známku Eurovignette. Na osobné autá a motocykle sa táto povinnosť nevzťahuje.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Autonoviny.sk, Vintrica

Najnovšie videá

Trendové videá