Nadácia Orange podporuje projekty, ktoré skvalitňujú digitálne zručnosti na školách. Je medzi nimi aj tá tvoja?
Situácia spôsobená pandémiou ovplyvnila mnohých z nás. Viete si však predstaviť, čo prežívajú také učiteľky a učitelia? Ako im pomôcť zvládať neľahké situácie v rámci vyučovania, ktoré vo vyšších ročníkoch opäť prešlo na dištančnú formu? Nadácii Orange záleží na kvalitnom vzdelaní žiakov a študentov, ale takisto aj na napredovaní samotných pedagógov. Preto prostredníctvom grantového programu e-Školy pre budúcnosť už po ôsmykrát podporila inšpiratívne projekty zamerané na rozvoj digitálnych zručností a to sumou 80 000 eur.
Grantový program Nadácie Orange s názvom e-Školy pre budúcnosť už osem rokov podporuje projekty zamerané na viaceré oblasti vzdelávania. Medzi hlavné tri patrí: rozvoj digitálnych zručností pedagógov, digitálny rozvoj žiakov a študentov v rámci rôznych vyučovacích predmetov, či rozvoj digitálnej bezpečnosti a zodpovedného správania sa v online priestore.
„Nadácia Orange dlhodobo podporuje školy a neziskové organizácie, ktoré svojimi aktivitami prispievajú ku kvalite spoločnosti. Týmto programom dávame učiteľkám, učiteľom, žiakom a študentom najavo, ako veľmi nám na nich záleží. Preto vítame nápady súvisiace s z rozvojom digitálnej gramotnosti a tešíme sa, že sa z veľkého množstva krásnych projektov, ktoré nám poslali školy a organizácie,“ povedala manažérka a správkyňa Nadácie Orange, Andrea Ungvölgy.
Naplno využitý potenciál pedagógov a žiakov
Do grantového projektu e-Školy pre budúcnosť bolo prihlásených viac ako 200 inšpiratívnych projektov. Porotu okrem iných zaujal tiež projekt Základnej školy Pavla Križku v Kremnici s názvom Sme ONLINE! Jeho cieľom je motivácia žiakov k tvorivým aktivitám a učiteľov k tomu, aby spestrili vyučovanie. Pedagógovia sa zúčastnia troch webinárov zameraných na programovanie, využívanie online nástrojov a myšlienkových máp. Následne so žiakmi vytvoria interaktívne myšlienkové mapy a pracovné listy, multimediálne plagáty, online kvízy a naprogramujú robotické hračky.
Bohaté skúsenosti s grantovým programom e-Školy pre budúcnosť má aj riaditeľka školy Mária Šlašťanová. „e-Školy pre budúcnosť je výborný program umožňujúci školám uchádzať sa o podporu pre projekty, ktoré prispejú k zmysluplnému a bezpečnému využívaniu informačných technológií. My podporu od Nadácie Orange využijeme na nákup robotických hračiek, financovanie školenia o programovaní a webinárov pre učiteľov,“ uviedla Mária Slašťanová a dodala, že v škole na chcú v najbližšom období venovať zlepšeniu vzdelávacích podmienok s dôrazom na digitalizáciu: „Zakúpili sme nové tablety, elektronické knihy a výučbové programy. Naučíme sa tvoriť jednoduché web stránky. V rámci projektu Sme ONLINE! budú žiaci programovať robotické hračky a učitelia využívať interaktívne vzdelávacie aplikácie.“
Fyzika a psychika spolu môžu súvisieť
Porotu zaujal aj projekt Vidím, Počujem a Cítim. Ide o nápad pedagógov Základnej školy Júliusa Juraja Thurzu v Detve. Poukazuje na priame súvislosti psychickej pohody ľudí a základných fyzikálnych veličín prostredia. Žiaci pomocou bádateľskej činnosti zmonitorujú klímu na škole a porovnajú s predpísanými hodnotami. Na základe vedomostí o biológií a fyziológii človeka zistia, aké by mali byť vhodné podmienky pre učenie sa v škole a ak riziká predstavujú prípadné odchýlky od predpísaných hodnôt. Viac prezradila pedagogička Gabriela Kuklišová.
„Chceme, aby naše deti mali rozšírené kompetencie, videli zmysluplnosť v nových technológiách a vedeli ich používať. Pomocou takýchto komplexných projektov im približujeme bádateľské možnosti,“ povedala Gabriela a prezradila aj to, na čo použijú finančný grant: „S Nadáciou Orange máme bohaté skúsenosti a realizovali sme už niekoľko projektov. Podporu využijeme na nákup nových technológií. Veľmi sa tešíme na 3D okuliare. Budeme môcť ukázať deťom virtuálnu realitu, napríklad aj to, ako vyzerá ľudské telo z vnútra. Je to obrovský skok vo vzdelávaní a pre deti určite veľký zážitok.“

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti