Najhorší deň pre automobilového giganta: Akcie prudko padli po predstavení prvého elektromobilu
- Ferrari uviedlo svoj prvý elektromobil Elettrica s výkonom vyše 1 000 koní
- No investori zareagovali prepadom akcií o 13 percent
- Ferrari uviedlo svoj prvý elektromobil Elettrica s výkonom vyše 1 000 koní
- No investori zareagovali prepadom akcií o 13 percent
Ikonická talianska automobilka Ferrari zažila najhorší deň na burze od svojho vstupu na trh v roku 2016. Po odhalení svojho prvého plne elektrického superšportu – modelu Ferrari Elettrica – sa akcie spoločnosti prepadli o 13 %, čím sa z trhovej hodnoty firmy vymazalo približne 14 miliárd dolárov, upozornil portál Business Bull na sociálnej sieti. Model, ktorý má debutovať v roku 2026, dosahuje výkon viac ako 1 000 koní, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a dojazd 530 kilometrov.
Analytici upozorňujú, že prudký prepad nie je dôsledkom samotného vozidla, ale skôr zneistenia investorov ohľadom stratégie elektrifikácie. Ferrari, ktoré si dlhodobo buduje imidž exkluzívneho výrobcu športových áut s benzínovými motormi, sa podľa nich pohybuje v zóne napätia medzi tradíciou a modernitou.
Ferrari už viac ako sedem desaťročí symbolizuje dokonalú kombináciu výkonu, luxusu a remeselnej precíznosti. Spoločnosť založil Enzo Ferrari v roku 1939 a od svojich prvých pretekárskych úspechov sa stala synonymom pre vášeň k rýchlosti a inováciám.
Každý jej model je výsledkom spojenia technickej dokonalosti a dizajnérskeho umenia, ktoré si získali srdcia fanúšikov po celom svete. Dnes však čelí novej výzve. Vstupuje do éry elektromobility, ktorá preverí, či dokáže spojiť svoju legendárnu DNA s budúcnosťou bez emisií.
Spomalená elektrifikácia a sklamané očakávania
Na podujatí Capital Markets Day v Maranelle vedenie Ferrari oznámilo aktualizované finančné ciele – očakáva tohtoročné tržby najmenej 7,1 miliardy eur a do roku 2030 približne 9 miliárd eur. Zisk pred zdanením a odpismi (EBITDA) má v tom istom období dosiahnuť 3,6 miliardy eur. Hoci čísla vyzerajú optimisticky, analytici ich označili za konzervatívne a pod očakávaniami trhu.
Podľa správy banky Citi nová stratégia „odráža skôr opatrnosť manažmentu než agresívny rast“ a naznačuje, že Ferrari v blízkej budúcnosti nemusí naplno využiť svoj prevádzkový potenciál. Spoločnosť tiež oznámila, že do roku 2030 bude jej modelová paleta pozostávať zo 40 % vozidiel so spaľovacím motorom, 40 % hybridov a len 20 % plne elektrických modelov – čo je pokles oproti pôvodnému cieľu 40 % elektrických áut, píše portál CNBC.

Technologická revolúcia z Maranella
Napriek obavám investorov Ferrari pokračuje v prípravách na éru elektromobility. Počas technologického workshopu automobilka predstavila platformu, pohonnú jednotku a batériový systém pre svoj prvý elektromobil. Výroba má začať koncom roka 2026 a globálna premiéra finálnej verzie Elettricy sa očakáva už v budúcom roku.
Predseda predstavenstva John Elkann v oficiálnom vyhlásení uviedol: „S modelom Ferrari Elettrica opäť potvrdzujeme našu vôľu napredovať – spájame disciplínu technológie, kreativitu dizajnu a remeselnú precíznosť výroby.“ Auto bude štvormiestne, čím sa líši od tradičných dvojmiestnych superšportov značky, a má poskytnúť kombináciu extrémneho výkonu a tichej dynamiky elektrického pohonu.
Zmeny na trhu a výzvy pre Ferrari
Ferrari nie je jedinou značkou, ktorá pribrzdila tempo elektrifikácie. Podobne reagovali aj ďalší výrobcovia, napríklad Volvo Cars, ktoré v roku 2024 oznámilo, že upúšťa od cieľa predávať výhradne elektromobily do roku 2030. Dôvody sú najmä pomalší rozvoj nabíjacej infraštruktúry, vysoké ceny batérií a rastúca konkurencia čínskych značiek.
Napriek turbulenciám zostáva dopyt po vozidlách Ferrari silný. Počet aktívnych klientov značky vzrástol na 90 000 – o pätinu viac než v roku 2022. Firma plánuje medzi rokmi 2026 a 2030 uviesť priemerne štyri nové modely ročne, čím chce udržať exkluzivitu aj inovačné tempo.
Analytici z JPMorgan však hodnotia dlhodobé vyhliadky pozitívne: „Veríme v schopnosť vedenia naplniť dlhodobý plán. Dopyt výrazne prevyšuje ponuku a pripravovaný superšport môže zisky ešte zrýchliť,“ uviedli v správe pre investorov.
Ferrari tak stojí na prahu novej éry – medzi tradíciou ikonických spaľovacích motorov a nevyhnutnosťou elektrickej transformácie. Prvý model Elettrica má byť dôkazom, že aj legenda zo srdca Talianska dokáže vstúpiť do budúcnosti bez straty svojej identity.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: IG/businessbulls.in, CNBC, Ferrari