Najnebezpečnejšie letové trasy sveta: Na týchto miestach hrozí najväčšie riziko turbulencie

  • Turbulencia sa zhoršuje, najmä nad horami a pri jet streamoch
  • Klimatická zmena spôsobuje častejšie, silnejšie otrasy na najvyťaženejších trasách sveta
lietadlo
  • Turbulencia sa zhoršuje, najmä nad horami a pri jet streamoch
  • Klimatická zmena spôsobuje častejšie, silnejšie otrasy na najvyťaženejších trasách sveta
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Turbulencia patrí medzi najzložitejšie a najnepredvídateľnejšie meteorologické javy, ktoré môžu lietadlá počas letu postretnúť. Tento fenomén vzniká najmä vtedy, keď sa vzduchové prúdy stretnú s prírodnými prekážkami alebo prudkými zmenami atmosférických podmienok.

S narastajúcou intenzitou globálneho otepľovania sa však turbulencia stáva častejšou a silnejšou, čo znamená komplikácie pre pasažierov aj pilotov na viacerých vyťažených letových trasách po celom svete. Píše o tom portál CNN

Príčiny turbulencie: od hôr po neviditeľné prúdy

Podobne ako voda, ktorá tečie hladko, keď nenarazí na prekážku, vzduch tiež prúdi rovnomerne, pokiaľ mu do cesty nestanú nerovnosti. Hory, búrky a rýchle prúdy vo vyšších vrstvách atmosféry sú tie „balvany“, ktoré vzduch rozhádžu a vytvoria nepravidelné a prudké trhané pohyby – turbulencie.

Najzreteľnejší príklad poskytujú horské pásma. Tie totiž nielenže zasahujú do prúdenia vzduchu priamo, ale vytvárajú aj rozsiahle vlny, ktoré môžu cestovať na stovky kilometrov a náhle sa zrútiť, čo spôsobuje silné otrasy lietadla. Práve takéto efekty sú dôvodom, prečo sú trasy ponad Ándami, Himalájami či Skalnatými vrchmi tak náročné na let.

Kde je najhoršie?

Analýza viac než 10 000 letových trás uskutočnená spoločnosťou Turbli odhalila, že najviac turbulentné úseky sveta sú zväčša spojené s preletom ponad vysoké horské masívy. Najkritickejšou trasou je krátky let z Mendozy v Argentíne do Santiaga v Čile, ktorý prechádza údolím Ánd, známych svojou nepredvídateľnou turbulenciou.

Podobný obraz sa opakuje v Severnej Amerike, kde najväčšie problémy spôsobujú lety cez Skalnaté vrchy, najmä v okolí Denveru a Salt Lake City. V Európe sú zase turbulentné najmä trasy ponad Alpy, kde lietadlá lietajú medzi Francúzskom, Talianskom a Švajčiarskom.

V Ázii zas patrí medzi najnáročnejšie prelety oblasť medzi japonskými mestami Natori a Tokoname, kde sa do hry pridáva najmä zmena vetra v jet streame. Tento silný prúd vzduchu, poháňaný stretom studeného sibírskeho vzduchu s teplými prúdmi Tichého oceánu, spôsobuje zmeny vetra tak prudké, že môžu náhle zatriasť aj moderným lietadlom.

Neviditeľná hrozba: turbulencia v čistom vzduchu

Kým horská turbulencia je vo všeobecnosti očakávaná, turbulencia v čistom vzduchu (clear-air turbulence) je oveľa zákernejšia. Objavuje sa často v blízkosti jet streamov vo veľkých výškach a jej predpoveď je veľmi náročná, pretože nemá vizuálne prejavy a lietadlá ju nevedia jednoducho „vidieť“ ani na radare.

Najvýraznejšie ju pociťujú piloti najmä nad severným Atlantikom – jednej z najvyťaženejších leteckých oblastí sveta – kde sa jet streamy miešajú s veľkými teplotnými rozdielmi medzi teplým vzduchom z Golfského prúdu a studeným vzduchom z Kanady. Podľa nedávnej štúdie sa v tomto regióne výskyt silnej turbulencie medzi rokmi 1979 a 2020 zvýšil o viac než polovicu.

Ako vplýva klimatická zmena?

Zvýšenie teplotných rozdielov v hornej atmosfére v dôsledku globálneho otepľovania vedie k nestálosti rýchlosti vetra a tým aj k častejším a silnejším turbulenciám v čistom vzduchu. Výskum naznačuje, že do konca storočia sa frekvencia zraneniam nebezpečných turbulencií môže zdvojnásobiť až strojnásobiť.

Podobný rast možno očakávať aj pri turbulenciách spôsobených búrkami. Tie síce piloti väčšinou obchádzajú, no nie vždy sa im dá úplne vyhnúť, najmä keď sa v rovnakom čase tvoria veľké búrkové systémy. Tie sú navyše potenciálne intenzívnejšie, keďže teplejšia atmosféra dokáže zadržať viac vlhkosti, čím podporuje mohutnejšie búrky.

Reálne riziká a bezpečnostné opatrenia

Aj keď turbulencia môže byť nepríjemná a v niektorých prípadoch spôsobovať zranenia či poškodenie lietadla, fatality sú veľmi vzácne. Najdôležitejšou ochranou je počas celej doby letu nosiť zapnutý bezpečnostný pás, ktorý výrazne znižuje riziko vážneho úrazu.

Moderné lietadlá sú navrhnuté tak, aby zvládli aj extrémne podmienky, a súčasné meteorologické metódy umožňujú predpovedať približne 75 % turbulencií. Vývoj technológií a lepšie pochopenie atmosférických javov tak zvyšujú bezpečnosť letov aj napriek rastúcej frekvencii turbulencií.

Turbulence ako nový „normál“ letectva

S postupujúcim globálnym otepľovaním a rastúcim počtom letov môžeme očakávať, že niektoré z najvyťaženejších leteckých trás sveta budú čoraz viac poznačené nepríjemnými otrasmi. Pre pasažierov to znamená pripraviť sa na častejšie trhané lety a pre letecký priemysel výzvu, ako zabezpečiť bezpečnosť a komfort aj v týchto náročnejších podmienkach.

Čítaj viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: CNN, agupubs

Najnovšie videá

Trendové videá