Nárazové testy áut ignorujú polovicu ľudstva. Vedci až teraz predstavili prvú ženskú figurínu

  • Švédski vedci vyvinuli ženskú figurínu na nárazové testy
  • Navrhnutá bola tak, aby reprezentovala priemerné ženské telo
Ženská testovacia figurína a havarované auto
Ilustračný obrázok, Wikimedia Commons/Lin Pan, Pixabay/NettoFigueiredo
  • Švédski vedci vyvinuli ženskú figurínu na nárazové testy
  • Navrhnutá bola tak, aby reprezentovala priemerné ženské telo

Na zisťovanie bezpečnosti automobilov sa už od 70. rokov 20. storočia používajú figuríny. Tieto mechanické náhrady ľudského tela sa využívajú pri nárazových testoch.

Ako uvádza portál BBC, za pomoci tejto technológie dokážu odborníci odhadnúť účinnosť bezpečnostných pásov a iných bezpečnostných prvkov v nových dizajnoch vozidiel.

Problémom však je, že doteraz sa na tieto nárazové testy používali figuríny, ktoré boli založené na priemernej mužskej postave a hmotnosti. Náchylnejšie na zranenie pri autonehode sú pritom ženy, ktoré predstavujú približne polovicu svetovej populácie. 

Vyššie riziko zranenia u žien

Doteraz boli pri nárazových testoch využívané ako figuríny, ktoré mali zastupovať ženy, zmenšené verzie mužskej mechanickej náhrady ľudského tela, a to približne vo veľkosti 12-ročného dievčaťa.

Podľa portálu The Swaddle sa preto tím švédskych vedcov konečne rozhodol vyvinúť prvú figurínu, ktorá je navrhnutá tak, aby reprezentovala telo primeranej ženy a riešila aj iné rozloženie hmotnosti v tele, iné vlastnosti kĺbov, svalov a podobne. Nová mechanická náhrada ľudského tela je 162 centimetrov vysoká a jej hmotnosť je 62 kilogramov. 

Aby bol zaznamenaný nejaký rozdiel v bezpečnosti áut pre ženy, regulačné orgány budú musieť tieto nové figuríny zaradiť do svojho testovacieho procesu, ktorý bol doteraz v podstate zameraný iba na mužov. 

„Zo štatistík zranení vieme, že ak sa pozrieme na dopady s nízkou závažnosťou, ženy sú vystavené vyššiemu riziku… Takže, aby sme zaistili, že identifikujete sedadlá, ktoré majú najlepšiu ochranu pre obe časti populácie, rozhodne potrebujeme mať časť najohrozenejšej populácie,“ uviedla pre portál BBC Astrid Linderová, vedúca výskumného tímu.

Zmenšená verzia mužskej figuríny

Práve desaťročia testovania bezpečnosti áut zameraného na mužov stáli už mnoho žien ich život. Poukázalo na to aj množstvo správ, ktoré v priebehu rokov pribúdali. Na ich základe odborníci zistili, že ženy sú vystavené vyššiemu riziku. Pri autonehodách budú podľa ich slov oveľa pravdepodobnejšie usmrtené alebo zranené. 

Napriek všetkým dôkazom, ktoré boli predložené, až dodnes boli pri bezpečnostných nárazových testoch využívané figuríny, ktoré vymodelovali špecialisti na základe proporcií mužského tela. 

Mužská figurína v aute
zdroj: Flickr/Simon Yeo

Podobné štatistiky o tom, že ženské telo reaguje na autonehodu inak ako mužské, sa objavovali čoraz častejšie. Pri hľadaní riešenia týchto bezpečnostných otázok pre ženy sa počas rokov dosiahol malý alebo žiadny pokrok. 

Ako sa uvádza v správe Consumer Reports, regulačné orgány požiadali o figurínu ženy už v roku 1980. Následne v roku 1996 bola vydaná petícia výrobcov automobilov, no až v roku 2003 sa začala používať „figurína ženy“ ( vtedy zmenšená verzia mužskej figuríny), ktorá ale nereprezentovala fyziologické rozdiely medzi ženským a mužským telom. 

Zákon to nepredpisuje

Doktorka Linderová verí v to, že jej výskum môže pomôcť pri formovaní spôsobu, akým budú v budúcnosti autá špecifikované. Okrem toho zdôrazňuje kľúčové rozdiely medzi ženami a mužmi, pričom tvrdí, že ženy sú v priemere ľahšie a výškovo menšie a majú inú silu svalstva. 

„Máme rozdiely v tvare trupu a ťažiska a obryse našich bokov a panvy,“ ozrejmila Linderová, pričom uviedla, že ešte stále budú potrebné isté regulátory na to, aby dokázali presadiť používanie ich vyvinutej figuríny, ktorá predstavuje priemerné ženské telo.

V súčasnosti totižto neexistuje žiadna zákonná požiadavka, ktorá hovorí o tom, že je nutné, aby sa nárazové testy vykonávali na niečom inom ako na figuríne, ktorá zobrazuje priemerné mužské telo. 

Aj napriek tomu, že už teraz niektoré automobilky využívajú vo svojich vlastných bezpečnostných testoch ženské figuríny, v regulačných testoch USA alebo EÚ sa nepoužívajú. Niektorí inžinieri však postupne vytvárajú aj figuríny, ktoré predstavujú starších ľudí, bábätká či ľudí s nadváhou. 

Zdroje: The Swaddle, BBC, Consumer Reports

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá