Návrat „Čiernej vdovy“? Američania odhaľujú stíhačku budúcnosti. Má ovládnuť radary a lietadlové lode

  • Spoločnosť Northrop Grumman predstavila prvý koncept nového lietadla F/A-XX
  • V budúcnosti by mohlo spolu s F-35 pôsobiť na amerických lietadlových lodiach
Stíhačka
  • Spoločnosť Northrop Grumman predstavila prvý koncept nového lietadla F/A-XX
  • V budúcnosti by mohlo spolu s F-35 pôsobiť na amerických lietadlových lodiach
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Spoločnosť Northrop Grumman predstavila nový koncept lietadla. Je ním stroj s názvom F/A-XX. Spolu so stíhačkou F-35 je určené na službu na amerických lietadlových lodiach. Podobá sa to na spoluprácu, ktorú dnes zastáva lietadlo F/A-18, píše web iDNES.

Známy letecký výrobca na svojom webe ukázal aj obrázok stroja. Ten sa objavil v sekcii námorného letectva, no je očividné, že ide iba o ilustračný náčrt. Konečná forma lietadla môže vyzerať úplne inak a je dokonca možné, že ani nebude vyrobené.

Napriek tomu obrázok vyvolal rozruch na viacerých odborných weboch pre fanúšikov letectva. Na grafike je možné vidieť nos lietadla, čiže prednú časť, kabínu pre pilota, predný podvozok a aj časť trupu lietadla. Čiastočná ilustrácia však stačila na to, aby vyvolala vlnu špekulácií.

Inšpirovaný starším konceptom

Web The War Zone si všimol, že F/A-XX sa podobá prototypu YF-23. Ten spoločnosť Northrop Grumman vyvinula spolu s vtedy ešte osobitne existujúcou firmou McDonnell Douglas. Stalo sa tak ešte začiatkom 90. rokov z dôvodu súťaže na nové stíhačky pre americké vzdušné sily.

Prototyp YF-23 súťažil proti lietadlu YF-22, ktoré v spolupráci vyvinuli firmy Lockheed, Boeing a General Dynamics, no, bohužiaľ, neuspel. Americké letectvo uprednostnilo YF-22, ktoré je dnes známe ako F-22 Raptor.

Northrop Grumman sa teraz zrejme snaží opäť použiť aspoň časť pôvodného návrhu. Už vtedajší projekt YF-23 uvažoval o variante stroja, ktorý bolo možné použiť na lietadlovej lodi. Nová verzia však musela prejsť viacerými rozsiahlymi úpravami.

Prototyp a skúšky

Preferovaná verzia napokon dostala označenie DP527, ktorá sa od pôvodného prototypu značne líšila. V porovnaní s pôvodným YF-23 dostala novšia verzia vodorovné riadiace plochy pred krídla. No na stavbu upraveného lietadla nedošlo a projekt sa skončil fázou skúšok modelu vo veternom tuneli.

Návrh lietadla F/A-XX takéto predné krídlo nemá. Aj vďaka tomu sa viac podobá na pôvodný prototyp YF-23. Northrop Grumman však oproti tomuto modelu urobil jednu významnú zmenu.

Plusy aj mínusy

Vstup motora presunuli nad rovinu krídla na miesto pod neho. Takýto dizajn zrejme zníži možnosť detegovania lietadla radarom alebo infračerveným senzorom. Podľa webu The War Zone to však môže znamenať problémy počas náročných manévrov.

Web si tiež myslí, že otvory prívodu sú podozrivo malé. Tiež poznamenal, že tak, ako ich je možné vidieť na ilustrácii, by zrejme neboli práve veľmi nenápadné. V koncepte YF-23 bolo vidieť široké krídlo v tvare lichobežníka a masívne krídla na konci lietadla v tvare V.

Či to tak je aj v prípade F/A-XX nie je jasné, lebo ho na obrázku nie je vidieť. Predchádzajúci koncept F/A-XX nemal chvostové plochy vôbec, no ten sa výrazne líšil aj v iných veciach. Momentálne je možné iba špekulovať, ako bude nový dizajn vyzerať.

Bez počítača nevzlietne

Plochy na chvoste lietadla v tvare V nahradili samostatné výškovky a smerovky. Vďaka tomu môže mať celkovo menšie rozmery, čo znižuje odpor vzduchu, spotrebu paliva a aj radarový odraz. To je zrejme najväčšou výhodou lietadla.

No to znamená, že stroj sa aj ťažšie ovláda a vyžaduje si zložitejšie mechanické a elektronické systémy. Taktiež to ale znamená, že bez elektronickej asistencie sa lietadlo nedá ovládať.

Lietadlá bez chvostu napriek tomu môžu v budúcnosti prevládať v ozbrojených silách. Príkladom je čínska stíhačka šiestej generácie Chengdu J-36, ktorá má fungovať na tejto báze. No či to tak bude aj v prípade novej stíhačky zatiaľ nie je jasné.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: iDnes, The War Zone

Najnovšie videá

Trendové videá