Nie, biznis plán nie je žiadna zbytočnosť

  • To, že máš startup, neznamená, že nepotrebuješ biznis plán. Podniklateľské plány už prestali byť v móde a píšu sa pomaly len k žiadostiam o dotáciu z úradu práce. Stratili na popularite a väčšina podnikateľov, hlavne tých nových, sa domnieva, že sa dostane z 0 na 100 aj bez plánu. Mnohé firmy a ich produkty nemajú plán ani príbeh, každý člen tímu má inú predstavu o chode firmy a jej napredovaní. Samozrejme, nie vždy je plán nutný a niekedy veci skvele vypália aj samé od seba, ale rozhodne to nie je pravidlom a plán vám určite na škodu nebude.
whiteboard-sketching-design-planning (1)
  • To, že máš startup, neznamená, že nepotrebuješ biznis plán. Podniklateľské plány už prestali byť v móde a píšu sa pomaly len k žiadostiam o dotáciu z úradu práce. Stratili na popularite a väčšina podnikateľov, hlavne tých nových, sa domnieva, že sa dostane z 0 na 100 aj bez plánu. Mnohé firmy a ich produkty nemajú plán ani príbeh, každý člen tímu má inú predstavu o chode firmy a jej napredovaní. Samozrejme, nie vždy je plán nutný a niekedy veci skvele vypália aj samé od seba, ale rozhodne to nie je pravidlom a plán vám určite na škodu nebude.

Aj menšie či chudobnejšie firmy potrebujú biznis plán

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Poslaním biznisplánu je dať každému vo firme vedieť, aké máte plány, či idú správnym smerom a či plnia, to čo majú plniť. Aj pri malej firme je dôležité napredovať alebo aspoň plniť krátkodobé či dlhodobé ciele a nebyť stratový. Biznis plán a finančná stratégia podniku nemusí byť komplikovaný proces. Môžeš začať s pár stranami, ktoré budú obsahovať nasledujúce veci:

  • Čo je tvoj produkt, čo robí a s akým cieľom
  • Tvoju stratégiu uvedenia produktu na trh
  • Detaily finančného plánovania, očakávané tržby a výnosy
  • Ciele a míľniky
  • Metódu, ktorú použiješ, ak náhodou zlyháš
  • Cieľovú skupinu a zákazníkov pre tvoj produkt
  • Tvoje finančné náklady, čo všetko potrebuješ zo zisku pokryť

man-writing-in-notebook

Nemaj stres z toho, či si svoje ciele a nároky nepremrštil. Je lepšie mať vyšší cieľ a vyššie očakávania zisku, aspoň to teba aj tvoj tím bude viac motivovať. Na prvý krát nemusí byť plán úplne dokonalý, dôležité je začať. Môžeš ho postupne vylepšovať a písať ďalšie. Hlavné je, aby bol plán krátky, stručný a prehľadný. Ak tvoj plán presiahne 10 strán, pravdepodobne bude dosť komplikovaný a možno bude na úvod ťažké ho udržať a zmanažovať. Ak ho píšeš po prvýkrát, mal by byť pri tom aj tvoj pracovný tím, prípadne spoločník alebo ktokoľvek, kto bude s tebou spolupracovať a rozhodovať o chode firmy. Toto je vaša šanca zistiť rozdiely vo vnímaní firmy a jej cieľov jednotlivými členmi tímu.

Môžete spoločne analyzovať, diskutovať , priniesť nový pohľad na veci a pomôcť správne definovať startup, či stanoviť a časom dosiahnuť reálne ciele. Tvoj biznis plán je koncept, ktorým sa bude riadiť celá firma, preto je dôležité, aby sa k nemu mohli vyjadriť aj ostatní. Pokiaľ si jediný zakladateľ a nemáš zatiaľ ľudí, s ktorými budeš pracovať, môžeš si k písaniu prizvať niekoho kto má v tejto oblasti väčšie skúsenosti a komu veríš.

colleagues-having-business-meeting-in-coffee-bar

 

Tvorba plánu je tímové cvičenie

Startupový tím by mal pracovať na biznis pláne aj priebežne. Nie je to dokument, ktorý sa dokončí a odhodí. Je to niečo, na čo by ste sa mali pozerať a pracovať na tom každý mesiac.  Touto činnosťou sa uistíte, že nejdete mimo určeného smeru, a že sa sústredíte na to, čo je potrebné. Navyše nikto nestratí prehľad o tom, čo má byť vykonané a čomu sa má v rámci svojej práce venovať.

 

Ak si sa dostal do bodu, že tvoj plán zahŕňa všetky potrebné informácie, vytiahni ho každý mesiac na firemnej porade, vždy s odstupom aspoň 30 dní a opýtaj sa otázky:

– Nasledujeme tento plán?

– Ak nie, je na to dobrý dôvod, ktorý nám vie ukázať chybu v pláne?

– Aké ciele sme už dosiahli?

– Čo sa zmenilo v našej stratégii?

– Reprezentuje tento plán ešte stále našu spoločnosť?

schedule-planning-startup-launching

 

Upustiť od biznis plánu vie byť celkom nebezpečné, najmä v začiatkoch podnikania. Existuje mhoho podnikateľov, ktorí majú prečítaných niekoľko kníh s najnovšími startupovými nápadmi, ale nerozumejú základom podnikania. To je akoby stáli v kuchyni a snažili sa uvariť komplikovaný recept, ale stále nevedia ako zapnúť sporák. S takýmto prístupom nemajú veľkú šancu uspieť, keďže aj startup je len biznis a potrebujú pri ňom uplatniť aspoň základné pravidlá, aby bol výnosný. Možno máš roky funugjúcu spoločnosť a nikdy si sa základy neučil, ale pre dnešných mladých začínajúcich podnikateľov môžu byť tieto informácie prínosné a užitočné, aby sa nezaradili k množstvu krachnutých startupov. Nebudú musieť zbytočne tápať. Biznis plán pre nich bude kľúčovým dokumentom, pretože jeho písanie a analýza ich posúva vpred a s jasnejšou víziou o svojej spoločnosti a produkte to ide ľahšie.

Tetovania na krku

Zdroj: medium.com, zdroj fotiek: allthefreestock.com, www.demotivacia.com

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá