Nové trate za milióny eur: Dopravu v Bratislave zmenia na nepoznanie
- Bratislava spúšťa výstavbu novej trolejbusovej trate cez Mlynskú dolinu
- Ďalšia trať má viesť cez Trnávku
- Cieľom je ekologickejšia a kapacitnejšia verejná doprava
- Bratislava spúšťa výstavbu novej trolejbusovej trate cez Mlynskú dolinu
- Ďalšia trať má viesť cez Trnávku
- Cieľom je ekologickejšia a kapacitnejšia verejná doprava
Bratislava zažíva výrazný posun v rozvoji ekologickej mestskej dopravy. Po rokoch plánovania a príprav sa začína výstavba novej trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra, ktorá spojí Dlhé diely s Trnavským mýtom a umožní nasadenie bezemisných spojov v celej oblasti.
Súčasne s tým hlavné mesto pripravuje ďalšie investície, ktoré majú vytvoriť súvislú, elektrifikovanú a ekologickú sieť naprieč celou metropolou. Zmeny sa týkajú nielen trás, ale aj komfortu cestujúcich, bezpečnosti priechodov či obnovy verejných priestorov, informuje denník Sme.
Priame spojenie bez exhalátov
Hlavné mesto vo štvrtok podpísalo zmluvu so zhotoviteľom výstavby novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou, píše mesto na oficiálnej stránke. Ide o dlho plánovaný projekt, ktorý elektrifikuje trasu linky 32 a prepojí ju so zvyškom trolejbusovej siete. Ide tiež o dôležitý krok k elektrifikácii liniek 32 a 33, ktoré prepoja Dlhé diely cez Mlynskú dolinu až na Trnavské mýto a Hlavnú stanicu.
Výstavba sa začne v najbližších týždňoch, hotová by mala byť do deviatich mesiacov. Celková dĺžka trate je 3,5 kilometra, pričom pôjde o dva úseky vedené v oboch smeroch cez Mlynskú dolinu a Botanickú ulicu.
Rozpočet projektu je 15,7 milióna eur, ktoré plne pokryje Európska únia cez Plán obnovy. Ako uviedol primátor Matúš Vallo: „Nová trať nielen zlepší spojenie, ale prispeje k čistejšiemu ovzdušiu a vyššiemu komfortu pre cestujúcich.“
Táto trať zároveň nahradí vozidlá s naftovým pohonom a prepojí doteraz tzv. ostrovnú trať na Dlhých dieloch so zvyškom trolejbusovej siete, čo umožní nasadiť plne elektrické trolejbusy bez pomocných dieselových pohonov. Linka 33 bude môcť namiesto 12-metrových vozidiel využívať kapacitnejšie kĺbové trolejbusy s dĺžkou 18 metrov, čím sa kapacita zvýši o 50 %.
Úpravy, ktoré uľahčia cestovanie a zlepšia verejný priestor
Súčasťou projektu nie je len samotná trať, ale aj doplnkové úpravy verejného priestoru. V priebehu výstavby sa zmodernizuje verejný priestor pozdĺž jej trasy.
Mesto plánuje opravy chodníkov, odstránenie bariér na priechodoch, rozšírenie nástupísk a modernizáciu križovatiek. Podľa viceprimátorky Tatiany Kratochvílovej bude upravená križovatka pri ZŠ Dubová, zastávka ZOO dostane 8-metrový prístrešok a na celej trati pribudnú nové informačné tabule. „Tieto opatrenia majú zvýšiť bezpečnosť a komfort cestujúcich, najmä detí a starších ľudí,“ uviedla.
Z hľadiska dopravy počas výstavby mesto očakáva len minimálne obmedzenia. Mlynská dolina je obojsmerná a umožňuje dočasné presmerovanie dopravy do jedného jazdného pruhu.
Bratislava plánuje ďalšie elektrifikované spojenia
Okrem trate Patrónka – Riviéra sa pripravujú aj nové projekty. Mesto vyhlásilo verejné obstarávanie na výstavbu druhej trolejbusovej trate – z Bulharskej na Galvaniho a aktuálne hľadá jej zhotoviteľa.
Táto trasa prepojí Bulharskú ulicu s nákupným centrom pri Ivanskej ceste cez Galvaniho. Súčasťou výstavby má byť aj nová kontajnerová meniareň umiestnená v areáli DPB.
Predpokladané náklady na výstavbu sú 5,8 milióna eur s DPH. Kritériom výberu bude najnižšia cena, pričom financovanie je rovnako naviazané na Plán obnovy. Dopravný podnik zároveň požiadal Bratislavský samosprávny kraj o stavebné povolenie na prípojku elektrickej energie, píše denník Pravda.
Dopravný podnik Bratislava zároveň požiadal Bratislavský samosprávny kraj o vydanie stavebného povolenia na káblovú prípojku k novej meniarni. V prípade tejto trate sa taktiež uvažuje aj o natrolejovacích zariadeniach pre hybridné trolejbusy, ktoré by mohli pokračovať až na Letisko M. R. Štefánika bez potreby budovania nového vedenia.
Bratislava chce ekologickú sieť aj v ďalších častiach
Mesto sa netají ambíciou prepojiť ekologickou dopravou aj ďalšie časti Bratislavy a dlhodobo deklaruje, že prioritou je rozvoj udržateľnej mobility. Nové trolejbusové trate sú kľúčovým prvkom tejto stratégie.
Popri už rozbehnutých projektoch sa pripravujú aj ďalšie, ako napríklad trať Autobusová stanica – Nové SND či spojenie Trenčianska – Hraničná. Tieto projekty sú v rôznych štádiách prípravy, pričom prioritou je získanie finančných zdrojov a územné rozhodnutia.
Viceprimátorka Tatiana Kratochvílová pripomína, že niektoré časti tratí sú už technicky pripravené. „Napríklad časť trate do Dúbravky má už osadené stĺpy prispôsobené na trolejové vedenie. Tam už stačí len dobudovať sieť a spojiť ju s ostatnými úsekmi,“ vysvetľuje.
Súčasné kroky magistrátu smerujú k tomu, aby mali obyvatelia možnosť pohodlne cestovať medzi jednotlivými mestskými štvrťami bez toho, aby museli dýchať výfukové plyny. Ak sa podarí realizovať všetky projekty v plánovanom čase, Bratislava môže v priebehu niekoľkých rokov získať jednu z najmodernejších trolejbusových sietí v strednej Európe.
Vďaka týmto krokom by už v priebehu budúceho roka mohli obyvatelia hlavného mesta využívať prepojenú, bezemisnú trolejbusovú sieť, ktorá výrazne zlepší kvalitu ovzdušia, pohodlie cestujúcich aj spojenie medzi kľúčovými mestskými lokalitami.
Čítaj viac z kategórie: Bratislava
Zdroje: Bratislava.sk, sme, pravda