Nový trik podvodníkov: Peniaze ti ukradnú cez mobil aj bez použitia platobnej karty

  • Finančné podvody naberajú na sile
  • Sú čoraz sofistikovanejšie
  • Tvoj mobil sa stal novou zbraňou kyberzločincov
  • Zisti, ako sa chrániť pred zlodejmi
podvod, banka, peniaze
  • Finančné podvody naberajú na sile
  • Sú čoraz sofistikovanejšie
  • Tvoj mobil sa stal novou zbraňou kyberzločincov
  • Zisti, ako sa chrániť pred zlodejmi
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Finančné podvody na Slovensku sa zrýchľujú a radikálne menia svoju formu. Sú čoraz sofistikovanejšie. Kým donedávna dominovali falošné investície a manipuláciou vylákané finančné prevody, dnes útočníci prichádzajú s novou zbraňou – zneužitím NFC technológie v mobiloch.

Tá sa stáva hitom medzi podvodníkmi, ktorí z ľudí dokážu dostať údaje z platobných kariet bez toho, aby mali kartu fyzicky v rukách, píše portál Teraz.sk. Bezpečnostná firma ESET hlási až 800-percentný medziročný nárast takýchto pokusov o podvod.

Počet investičných útokov sa takmer zdvojnásobil

Podľa dát spoločnosti ESET finančné podvody s investičnou tematikou v roku 2025 medziročne vystrelili o 92 %. Hoci druhá polovica tohto roka zaznamenala mierny pokles, odborníci varujú – nejde o ústup, ale o zmenu stratégií kyberzločincov.

„Podvodníci dnes kombinujú sociálne inžinierstvo, call centrá aj generatívnu umelú inteligenciu. Sú čoraz presvedčivejší a lepšie sa vydávajú za dôveryhodné inštitúcie,“ upozorňujú podľa správy TASR analytici ESET-u.

Banka
zdroj: Canva/Viktorburnside

NFC podvody cez falošné aplikácie

Najvýraznejším trendom podľa ESET-u je zneužitie NFC (Near Field Communication) – technológie, ktorá umožňuje bezkontaktné platby mobilom alebo kartou.

Ako útok prebieha:

  • Obeť dostane telefonát údajne z banky, polície či Národnej banky Slovenska.
  • Volajúci tvrdí, že bankový účet klienta je ohrozený.
  • Presvedčí ho, aby si stiahol falošnú bezpečnostnú aplikáciu – napríklad imitáciu aplikácie NBS.
  • Útočník prinúti človeka priložiť kartu k mobilu a zadať PIN, vraj na „overenie správnosti“.
  • Falošná appka prepíše dáta cez NFC a útočník si kartu zduplikuje.
  • Nasledujú výbery z bankomatu alebo platby na termináloch v reálnom čase.

ESET k tomu dodáva: „Falošná aplikácia po priložení karty cez NFC prenáša údaje karty a útočník ich v reálnom čase zneužije na bezkontaktné výbery z bankomatu alebo po replikácii karty na platby cez POS terminál.“

Aj tebe už volal neznámy človek, ktorý ťa presviedčal, že tvoj bankový účet je ohrozený?

Obeťami nie sú len seniori, ale aj ľudia po 50-ke

Aj VÚB banka potvrdzuje, že kriminálnici sú čoraz kreatívnejší. Najčastejšie využívajú falošné call centrá a kontaktujú ľudí v slovenčine aj češtine. „Podvodníci sa v poslednom čase v telefonátoch vydávajú za dôveryhodné inštitúcie, ako sú polícia alebo centrálna banka. Dominujú podvody využívajúce manipuláciu, ktoré vedú k tomu, že ľudia sami uskutočnia transakcie, ktoré končia u podvodníkov,“ upozornil Radomír Adamkovič, vedúci oddelenia prevencie podvodov VÚB banky.

Klientov najčastejšie presvedčia, že ich peniaze sú „ohrozené“ a je potrebné ich rýchlo „zachrániť“. Obeť potom sama prevedie úspory na „bezpečný účet“, ktorý však patrí podvodníkom.

Podľa štatistík VÚB banky sa zvyšuje veková hranica obetí. Najčastejšie naletia ľudia vo veku 50 až 75 rokov. „Starší ľudia viac dôverujú informáciám z internetu a často majú na účtoch väčšie úspory,“ dodal Adamkovič.

Čo robiť, keď zlodeji peniaze už minuli? 

Ako sa píše v tlačovej správe spoločnosti dTest, digitálne pohodlie prináša aj svoju temnú stránku. „Pokiaľ spotrebiteľ plánuje nákup v e-shope, s ktorým nemá žiadne skúsenosti, vždy by si mal overiť jeho dôveryhodnosť. Pomôcť môžu overené recenzie. Rozhodne však neodporúčame spoliehať sa iba na recenzie na stránkach samotného obchodníka. Tie totiž v niektorých prípadoch môžu podliehať jeho zásahom,“ hovorí riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová. 

Ak máš podozrenie, že si sa stal obeťou podvodu, najlepšie, čo môžeš urobiť, je nečakať. Konať musíš okamžite. Prvým krokom bude kontaktovať svoju banku a upozorniť ju na podozrivú aktivitu. Následne môže banka platby zablokovať alebo inak obmedziť možné škody. 

Využiť môžeš aj nástroj spätnej platby – chargeback. „V našej právnej poradni sa často stretávame s prípadmi, keď spotrebiteľ objedná tovar v podvodnom e-shope, ten však vôbec nedorazí. V takom prípade spotrebiteľom radíme obrátiť sa na svoju banku a platbu reklamovať,“ dodala Hekšová.

Pri platbách bez súhlasu spotrebiteľa (neautorizované platby) býva vrátenie peňazí celkom rýchle. Ak však plánuješ reklamáciu platby za nákup v e-shope, musíš rátať s tým, že ho banka môže najprv požiadať o poskytnutie potrebných dokumentov.

Musíš však vedieť, že je tu aj možnosť, keď sa ti peniaze nepodarí získať naspäť. Banka môže odmietnuť poskytnúť súčinnosť. No ani vtedy ešte nemusí byť všetko stratené. Banka môže byť v konečnom dôsledku zodpovedná za škodu, ktorá spotrebiteľovi vznikla neautorizovanou platbou. Ak by si mal spor s bankou ohľadom vykonania neautorizovanej platby, môžeš sa obrátiť na finančného arbitra, ktorý má kompetenciu rozhodnúť v takýchto sporoch.

Okrem NFC útokov sú stále mimoriadne rozšírené aj investičné podvody. Obeť vidí reklamu na garantovaný zisk, kryptomeny alebo „investičného poradcu“ a následne povolí útočníkom vzdialený prístup k počítaču cez AnyDesk alebo TeamViewer. Výsledkom je spravidla vybielený účet.

Top 5 rýchlych pravidiel, ako sa chrániť

  • Nikdy si nesťahuj aplikácie podľa inštrukcií neznámeho volajúceho.
  • Banka si nikdy nepýta PIN ani číslo karty cez telefón.
  • Nepovoľuj vzdialený prístup do svojho mobilu alebo počítača.
  • Over si volajúceho – polož a zavolaj späť na oficiálne číslo banky.
  • Ak niekto chce priložiť tvoju kartu cez NFC, je to podvod.

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: Teraz.sk, TS/dTest, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá