Od stužkovej po firemný event: Hotel Tatra má recept na úspech
- Hotelový trh na Slovensku prechádza náročným obdobím
- Obsadenosť hotelov závisí od sezónnosti, ale vplýva na ňu aj rozmach Airbnb
- Rastúce náklady tlačia hotely k inováciám
- Hotelový trh na Slovensku prechádza náročným obdobím
- Obsadenosť hotelov závisí od sezónnosti, ale vplýva na ňu aj rozmach Airbnb
- Rastúce náklady tlačia hotely k inováciám
Slovenský hotelový trh prechádza turbulentným obdobím. Sezónnosť, rastúce náklady, silná konkurencia či rozmach krátkodobých prenájmov cez platformy ako Airbnb výrazne menia pravidlá hry.
Nie každý hotel dokáže v tomto prostredí obstáť, no bratislavský Hotel Tatra, fungujúci už od roku 1930, je dôkazom, že kombinácia skúseností, kvality a odvahy inovovať funguje aj v 21. storočí.
V rozhovore s generálnou riaditeľkou Ing. Ivanou Slezák sme sa rozprávali o tom, ako prežili pandémiu, prečo je ľudský prístup rovnako dôležitý ako technológie a prečo podľa nich ešte Slovensko nevyužilo naplno svoj potenciál v oblasti veľkých konferencií.
Reč bola aj o ich ikonickej kaskádovej sále LUX, ktorú považujú za klenot medzi eventovými priestormi, ako aj o tom, aké trendy dnes ovplyvňujú firemné podujatia a čo všetko dokáže moderný hotel ponúknuť pod jednou strechou.

Slovenský hotelový sektor čelí v posledných rokoch rôznym výzvam, ako sú sezónnosť cestovného ruchu, konkurencia z Airbnb a zvyšujúce sa náklady. Aké konkrétne kroky ste ako hotel podnikli na to, aby ste sa vyrovnali týmto výzvam a čo vám pomohlo prežiť počas náročných období?
Je pravda, že za posledné roky čelíme obzvlášť turbulentnému obdobiu, ktoré nás núti neustále inovovať a hľadať efektívne riešenia. Z dlhodobého hľadiska sa však snažíme posilňovať svoju pozíciu na trhu.
Našou zásadou je konzistentne pracovať na silnom tíme ľudí a kvalite našich ponúkaných služieb. V náročnejších obdobiach – či už počas pandémie alebo pri skokovom náraste cien energií – nám pomohlo najmä proaktívne riadenie nákladov, flexibilita v tíme a budovanie dlhodobých vzťahov s klientmi, aj zamestnancami.
Ukázalo sa, že kombinácia ľudského prístupu a profesionálneho manažmentu je kľúčom k stabilite aj v neistých časoch. Pozri si viac →
Vzhľadom na vysokú konkurenciu a znižujúce sa marže, ako sa dá zabezpečiť, že hotel nestráca na kvalite svojich služieb, ale zároveň dokáže udržať cenovú dostupnosť pre širšie spektrum klientov?
V Hoteli Tatra sa snažíme hľadať rovnováhu medzi efektívnosťou a kvalitou, pričom základom je zodpovedné hospodárenie a schopnosť prispôsobiť sa trhu. Jedným z našich kľúčových nástrojov je neustála optimalizácia interných procesov.
To nám umožňuje znížiť zbytočné náklady bez toho, aby to pocítil hosť na kvalite. Zároveň kladieme veľký dôraz na motiváciu personálu a budovanie tímovej kultúry.
Veríme, že práve profesionálny a motivovaný tím dokáže vytvoriť hodnotu, ktorú klient vníma, aj keď si to možno neuvedomí priamo – či už ide o úsmev pri check-ine, čistotu izby alebo individuálny prístup v reštaurácii. Kvalita totiž často tkvie v detailoch, ktoré veľa nestoja, ale veľa znamenajú.

Z pohľadu dopytu po konferenčných a eventových službách, ako vnímate slovenský trh v porovnaní s inými stredoeurópskymi krajinami? Máte pocit, že Slovensko má ešte rezervy v oblasti rozvoja firemných podujatí a veľkých medzinárodných konferencií?
Určite áno. Slovensko a konkrétne Bratislava je skvelé miesto, ktorého potenciál, žiaľ, nie je na plno využitý. V Bratislave nám chýbajú veľkokapacitné reprezentatívne eventové priestory, ktoré by prilákali viac zahraničnej klientely.
V porovnaní s okolitými krajinami, ako je Česko, Rakúsko alebo Maďarsko, stále cítiť výrazný odstup – najmä pokiaľ ide o veľké medzinárodné konferencie. Verím, že ak sa Slovensko viac zameria na rozvoj kongresového cestovného ruchu, cez investície, spoluprácu a marketing, môžeme byť v tejto oblasti silnejším hráčom v rámci regiónu.
Hotel Tatra sa na trhu pohybuje už viac ako 90 rokov. Aký je príbeh jeho úspechu a ako ste počas tejto doby neustále inovovali a prispôsobovali svoje služby potrebám moderných firiem a organizátorov podujatí?
Hotel Tatra bude už o 5 rokov oslavovať sté výročie založenia hotela. Za ten čas sa hotel stal svedkom mnohých spoločenských aj politických zmien, no to, čo ostáva nemenné, je náš záväzok poskytovať kvalitné služby a vytvárať stabilné zázemie pre našich hostí a zamestnancov.
Úspech hotela spočíva v kombinácii výbornej lokality, kvalitných služieb a neustáleho prispôsobovania sa potrebám trhu. Aj keď sme hrdí na naše historické zázemie, nezostali sme stáť v čase. V posledných rokoch sme prešli viacerými výraznými investíciami do technológií, modernizácie izieb a aj konferenčných priestorov, aby sme mali možnosť osloviť aj náročného biznis klienta.
Sústreďujeme sa na to, aby naše služby reflektovali aktuálne potreby moderných firiem a organizátorov podujatí, či už ide o technické zabezpečenie konferencií, flexibilitu priestorov, vysokorýchlostné pripojenie, kvalitné občerstvenie alebo profesionálny personál pripravený reagovať promptne a individuálne. Pozri si, ako hotel vyzerá →

Sála LUX je vaším unikátnym prínosom na bratislavskom trhu. Aké prednosti tento priestor ponúka organizátorom veľkých konferencií a akým spôsobom sa odlišuje od konkurencie?
Vďaka bohatej histórií hotela Tatra, sa v hoteli našiel priestor na vybudovanie výnimočnej kaskádovej sály. Kaskádové sedenie, poskytuje viacero výhod. Účastníkom konferencie ponúka výbornú viditeľnosť na nadrozmerné kinoplátno, aj pri väčšom evente, s väčšou kapacitou, a to aj z posledných radov sedenia v sále.
Zároveň vyvýšené pódium ponúka silnejší kontakt prednášajúceho s účastníkmi. Sála je vybavená špičkovou technológiou, ako je laserová projekcia, špeciálne akustické obklady na stenách, Clickshare, zabudované tlmočnícke kabínky, integrované zásuvky v stoloch, osvetlenie a ozvučenie ovládané cez tablet a samozrejme, nechýba klimatizácia.
Vedľa sály sa nachádza reprezentatívny Foyer s vlastným barom, toaletou a šatňou pri vstupe do priestorov. Všetko priestranné a zároveň kompaktne so zachovaním súkromia pre účastníkov akcie mimo ubytovaných hostí hotela.

Priestorové kapacity hotela Tatra sú ideálne pre rôzne typy podujatí. Ako dokážete uspokojiť širokú škálu požiadaviek, od malých školení až po rozsiahle konferencie?
Jednou z našich najväčších výhod je práve rozmanitosť a flexibilita priestorov, ktoré nám umožňujú prispôsobiť sa takmer akémukoľvek typu podujatia, od malých interných školení až po veľké konferencie a spoločenské večery.
Pre menšie stretnutia, workshopy či porady ponúkame salóniky s kapacitou od 10 do 90 osôb, ktoré poskytujú príjemné a nerušené prostredie. Ich výhodou je prirodzené denné svetlo a prístup na priestrannú terasu v tichom vnútrobloku hotela.
Na väčšie odborné podujatia či hybridné konferencie využívame naše väčšie kongresové priestory vrátane kaskádovej sály LUX, ktorá pojme viac ako 300 účastníkov. Oproti nej sa nachádza sála STANDARD, ktorá sa dá predeliť na dva samostatné priestory a zároveň dokážeme sedenie prispôsobiť rôznym typom od školského po banketové.
Dôležitou výhodou je aj možnosť kombinovať priestory, napríklad školenie v jednej sále, prezentácia partnerov v druhej, coffee break vo Foyer, večerný raut v reštaurácii a ubytovanie o pár poschodí vyššie. Všetko sa pritom odohráva pod jednou strechou, čo značne zjednodušuje logistiku a zvyšuje komfort účastníkov.
Naši klienti oceňujú aj to, že pri organizácii podujatia komunikujú len s jedným manažérom, ktorý zabezpečí kompletný priebeh od techniky, cez catering, až po ubytovanie a špeciálne požiadavky.

Lokalita pri Prezidentskom paláci je naozaj výnimočná. Ako tento strategický bod v centre mesta ovplyvňuje rozhodovanie firiem o výbere miesta pre ich podujatia?
Byť v úplnom centre Bratislavy má výhody výbornej dostupnosti, či už pešo, MHD, vlakom, alebo autom, ktoré hostia komfortne zaparkujú v našom parkovacom dome s kapacitou 90 miest a doslova suchou nohou a bezbariérovo prejdú zo svojho auta priamo na recepciu.
Poloha pri Prezidentskom paláci je zároveň adresou, ktorá pôsobí reprezentatívne čo je dôležitým faktorom pri firemných konferenciách, či biznis rokovaniach. Sme doslova len pár krokov od historického centra mesta, takže ubytovaní hostia majú všetky kultúrne, spoločenské aj gastronomické možnosti Bratislavy doslova na dosah ruky. Je to veľkou výhodou najmä pre zahraničných účastníkov, ktorí si chcú po pracovnom programe vychutnať aj atmosféru Starého Mesta a nemusia riešiť zložitý presun.
Tradícia stužkových slávností a plesov je pevne spätá s vaším hotelom. Čo všetko v rámci služieb na takýchto eventoch ponúkate?
Sme radi, že sa k nám každoročne vracajú študenti stredných škôl, ktorí často dostali odporúčania od starších žiakov alebo učiteľov. Na eventy typu stužkových slávností, rautov, či plesov využívame našu reštauráciu, v ktorej vieme ponúknuť rôzne typy sedenia, umiestniť pódium podľa požiadavky a zabezpečiť slávnostnú výzdobu, či špeciálne osvetlenie a ozvučenie. Samozrejmosťou je výborný catering a slávnostné servírovanie večere aj pri vyšších počtoch účastníkov.

Firemné podujatia sú stále populárnejšie. Aké zaujímavé trendy v oblasti konferencií a eventov ste zaznamenali a ako sa hotel Tatra prispôsobuje novým požiadavkám trhu?
Firemné podujatia sú dnes oveľa rozmanitejšie než kedysi. Firmy už nehľadajú len priestor a techniku, ale celkový zážitok šitý na mieru.
Vnímame, že účastníci eventov sú čoraz náročnejší, a to nielen z hľadiska programu, ale aj komfortu, stravovania či detailov v priebehu dňa. Veľmi často riešime napríklad špeciálne požiadavky na catering, ako sú vegetariánske, vegánske, bezlaktózové, bezlepkové jedlá či rôzne intolerancie. Už to nie je výnimka, ale štandard, na ktorý sme pripravení – máme skúsený kuchársky tím, ktorý vie zostaviť pestré a chutné menu aj pri väčších skupinách.
Firemné eventy už dnes nie sú len „povinné stretnutia“, ale dôležitá súčasť budovania firemnej kultúry. Hotel Tatra na to reaguje kombináciou tradície, profesionality a schopnosti prispôsobiť sa individuálnym požiadavkám – bez ohľadu na ich zložitosť. Pozri si viac o hoteli →
Čítaj viac z kategórie: Tip na víkend