Peter Hofierka, CEO Voltia: Zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 je len symbol, trh rozhodne oveľa skôr
Voltia, kedysi známa najmä výrobou elektrických dodávok, prechádza zásadnou transformáciou. Jej CEO Peter Hofierka hovorí o tom, že rok 2024 bol zlomovým obdobím, firma sa vedome vzdala príjmov z výroby aj poradenských projektov a sústredila sa na vývoj dvoch nových softvérových platforiem, EV Navigator a Wattiva. Výsledkom bol prudký pokles tržieb na 101-tisíc eur a strata vo výške takmer 160-tisíc eur, no vedenie Voltie tieto čísla označuje za plánovanú investíciu do budúcnosti.
Kým EV Navigator má pomocou dát a simulácií ukázať firmám, mestám aj domácnostiam, či a kedy sa im elektromobil skutočne oplatí, Wattiva sľubuje prevrat v spôsobe nabíjania – znížiť náklady až o tretinu a výhľadovo dokonca priniesť nulové účty za elektrinu. Hofierka verí, že práve inteligencia softvéru, nie výroba samotných vozidiel, rozhodne o tom, ako rýchlo a efektívne dokáže trh prejsť na elektromobilitu.
V rozhovore vysvetľuje, prečo sa Voltia odklonila od výroby áut, aké problémy ich nové platformy riešia, ako chcú premeniť elektromobily na „virtuálne batérie na kolesách“ a prečo je podľa neho operačná neistota väčšou bariérou než cena či infraštruktúra.
- Prečo firmy stále váhajú s elektrifikáciou svojich áut?
- Ako môže nabíjanie stáť používateľov úplne nulu?
- Čo je najväčšou prekážkou firemných flotíl pri prechode na elektro?
- Prečo slovenská infraštruktúra vyzerá lepšie, než by si čakal?
- Ako funguje virtuálna batéria z tisícov áut?
- V čom sa firmy pri nákupe elektromobilov najčastejšie mýlia?
- Kedy sa elektrické dodávky stanú lacnejšími ako diesely?
- Ako dokáže softvér zmeniť celý trh s energiou?
Váš finančný výkaz za rok 2024 ukazuje medziročný pokles tržieb o 93 % na 101 340 eur a zároveň nárast straty o 376 % na –159 753 eur. Čomu pripisujete tieto výsledky a čo bolo ich hlavnou príčinou?
Čísla roku 2024 sú odrazom plánovanej transformácie. Pokles tržieb a výsledná strata sú plánovaným dôsledkom nášho sústredenia sa na vývoj softvérovej platformy EV Navigator & Wattiva.
Celá naša aktivita smeruje do vývoja a odklonu od výroby elektrických vozidiel aj poradenských projektov. Najväčšia vlna elektrifikácie ešte len príde. Nebudú to už len veľké korporácie, ale najmä malé a stredné firmy a jednotlivci. Naše unikátne dáta a skúsenosti z reálnej prevádzky nám dávajú výhodu.
Aby sme dokázali obslúžiť tento masový trh, musíme byť radikálne efektívnejší. Preto meníme Voltiu od základov. Naše skúsenosti pretavujeme na softvérovú platformu a biznis model, v ktorom vieme byť pre koncových používateľov zadarmo.
Spustili ste dva nové projekty – EV Navigator a Wattiva. Aké konkrétne problémy riešia a aký potenciál majú pre firmy, mestá a domácnosti?
Riešia zásadnú otázku elektromobility: ako znížiť náklady a neistotu, aby boli elektrické vozidlá lepšou a výhodnejšou voľbou. Práve tieto dve prekážky dnes bránia masovému prijatiu. Robíme to s presnosťou, ktorá na trhu chýba.
EV Navigator odpovedá na otázku: „Oplatí sa mi elektromobil a ak áno, ktorý a kedy?“ Je to analytická platforma, ktorá namiesto pocitov a marketingových brožúr používa reálne dáta. S nulovými marginálnymi nákladmi vieme každému poskytnúť hyperindividualizovanú odpoveď. EV Navigator je evolúcia nášho eFleet advisory. Vytvárame a analyzujeme jazdné profily, počasie, rýchlosti, kde vozidlá trávia čas, a identifikujeme tie, ktoré môžu byť okamžite nahradené elektrickými s úsporou.
Pre firmy analyzujeme flotily, identifikujeme vhodné vozidlá na elektrifikáciu aj optimálne modely a veľkosti batérií. Domácnosť si na pár klikov vypočíta, či sa im elektromobil finančne oplatí na základe toho, ako vozidlo používajú. Mestám ukážeme trendy vývoja, energetickú potrebu a mapu, kde bude mať zmysel rezidentské AC a kde rýchle DC.
Wattiva rieši otázku: „Ako nabíjať najlacnejšie?“ Je to orchestračná platforma, ktorá premieňa elektromobil z pasívneho spotrebiča na inteligentného hráča v sieti. Už dnes vieme znížiť náklady na nabíjanie o 30 %.
Našou víziou je do 5 rokov stlačiť cenu domáceho nabíjania pre bežného používateľa na nulu. Kľúčové je, že na to nepotrebujeme žiadny nový hardvér, všetko riadi náš inteligentný softvér. Wattiva vznikla ako modul EV Navigatora, ktorý potom, ako spočíta potrebu energie každého scenára použitia vozidla, individualizuje nabíjací plán, aby bol najlacnejší možný a vodiča auta to nijako neobmedzilo.
Navigator povie komu a za koľko, Wattiva zariadi, ako a kedy nabíjať, aby úspora vznikla v praxi.
Vidíme príliš veľa suboptimálnych rozhodnutí a zlej elektrifikácie, keď sa firmy rozhodujú pocitmi alebo na základe nesprávnych predpokladov. Ako nezávislá platforma odkrývame, komu a za akých podmienok sa elektrické vozidlo skutočne hodí – na základe dát a fyzikálnych modelov, nie marketingových sľubov.
EV Navigator simuluje celé krajiny a dokáže určiť, komu sa elektromobil skutočne oplatí. Ako presne tento nástroj funguje a prečo je podľa vás potrebný práve teraz?
Predstavte si EV Navigator ako digitálne dvojča vášho vozového parku. Simulujeme trasy a spotrebu s ohľadom na terén, počasie, rýchlosti a zaťaženie. Využívame anonymizované telematické dáta, mobilné telefóny alebo GPS jazdné denníky. Porovnávame TCO EV vs. ICE na tých istých trasách. Pre rozhodnutie, ktoré predtým vyžadovalo dlhé piloty, dáme výsledok v minútach; finálne overenie robíme v pilotnej prevádzke.
Tento nástroj je potrebný práve teraz, pretože elektrické auto je pre mnohých ešte stále veľkou neznámou, ale zároveň je trh presýtený polopravdami a informáciami, ktoré fungujú iba za optimálnych, priam laboratórnych podmienok. EV Navigator vám namiesto všeobecnej brožúry ukáže vaše presné TCO (celkové náklady na vlastníctvo) vypočítané na základe toho, ako reálne jazdíte, kde bývate a akú máte cenu elektriny. Dostanete tak individualizované odpovede, ktoré vám pomôžu pri nákupe.
Výsledok? To, čo predtým trvalo mesiace fyzického testovania rôznych modelov, dnes viete za pár minút: kde sa elektromobil oplatí a kde ešte nie.
Agregáciou dát z tisícov simulácií však vieme ísť ešte ďalej. Dokážeme modelovať vplyvy rôznych podporných opatrení, plánovať rozvoj nabíjacej infraštruktúry či pre energetické spoločnosti zlepšiť plánovanie distribučnej siete.
Wattiva pracuje s konceptom virtuálnej batérie z tisícov elektrických áut. Ako dokáže vaša technológia znížiť účet za domáce nabíjanie až na nulu?
Kombinujeme inteligentné časovanie s odmenami za flexibilitu. Naša platforma identifikuje trhové príležitosti (napríklad nízku alebo zápornú cenu elektriny) a automaticky posiela signály vozidlám, aby sa nabíjali v najlacnejšom čase.
Wattiva zároveň spája tisíce elektromobilov do jednej veľkej virtuálnej batérie. Každému vozidlu sa podľa jeho použitia (kedy má odísť, lokalita, tarifa) individuálne skladá nabíjací plán. Agregovanú flexibilitu tisícov vozidiel – schopnosť spustiť či spomaliť nabíjanie – potom umiestňujeme na energetických trhoch, čím vytvárame ďalší zdroj príjmu a pomáhame stabilizovať sieť. Chceme, aby elektrické vozidlá prinášali prospech nielen jednotlivcom, ale aj spoločnosti ako celku.
Používateľom tak šetríme peniaze. Ročná úspora na jedno vozidlo sa pohybuje medzi 100 a 200 eurami a rastie, keďže rastie aj volatilita cien elektriny. Vďaka kombinácii obchodovania a flexibility je náš cieľ výhľadovo do 3 až 5 rokov znížiť účet za domáce a pracovné nabíjanie až na nulu.
Niektorí naši „power useri“ s vysokou mierou flexibility, teda tí, ktorí sú pripojení k sieti dlhé hodiny, môžu dosiahnuť nulové náklady už dnes. Je to funkcia toho, koľko jazdia a kedy parkujú. Čím dlhšie je vozidlo pripojené, tým lepšie vie náš optimalizačný algoritmus využiť príležitosti, kedy je cena elektriny nulová alebo záporná. Napríklad len hodín so zápornými cenami elektriny bolo za posledných 12 mesiacov dosť na pokrytie priemerného ročného nájazdu 20 000 kilometrov.
Elektromobilita sa často spája s vyššími vstupnými nákladmi. Aké najväčšie úspory môže dnes firma reálne dosiahnuť vďaka elektrickým dodávkam a osobným autám?
Drahšie elektrické auto môže byť v konečnom dôsledku aj o 50 % lacnejšie ako spaľovák. Našou úlohou je nájsť presne tie prípady. Situácia sa dynamicky mení pod vplyvom zmeny cien. V dodávkovom segmente, kde sa stretáva vysoký denný nájazd a stabilné, predvídateľné trasy s lacným nočným nabíjaním, úspory na 10-ročnom TCO presahujú 50 %.
V segmente osobných vozidiel môže byť elektrické auto za 40 000 eur pre firmu lacnejšie ako benzínové za 20 000 eur. Úspory na palive a servise vedia splatiť 20-tisícový rozdiel v nákupnej cene v niektorých profiloch už za menej ako 3 roky. Kľúčom je dátová analýza, pretože dvaja vodiči s rovnakým autom môžu mať úplne inú návratnosť.
Elektrifikovať vozidlá je zároveň aj jednoduchšie aj zložitejšie, ako si mnohí myslia. Primárna úspora pramení z nízkych prevádzkových nákladov elektrického auta a jeho dlhšej životnosti. Nové pre EV je nabíjanie, ktoré je štruktúrou iné ako tankovanie. Zložité je obsiahnuť skutočnú variabilitu elektromobility a z toho plynúce silné a slabé stránky jednotlivých modelov.
A presne tu je naša pridaná hodnota – analýzou reálnych dát a simuláciou konkrétnych situácií odstraňujeme neistotu a meníme zložitý problém na jednoduché investičné rozhodnutie.
Vo vašich analýzach uvádzate, že približne tretina firemného vozového parku sa dá elektrifikovať za rovnaké alebo dokonca nižšie náklady než pri spaľovacích vozidlách. Prečo sa firmy stále obávajú tohto kroku?
Hlavnou bariérou nie je technológia ani ekonomika, ale operačná neistota. Paradox je v tom, že vnímané riziko je vyššie než reálne. Manažéri sa obávajú štyroch vecí: dojazdu (obava, že EV nikam nedôjde), komplikovaného nabíjania, neistej zostatkovej hodnoty a zodpovednosti za zmenu – nikto nechce byť prvý, kto do toho investuje extra úsilie, najmä keď to zvyšuje pravdepodobnosť, že urobí chybu.
Pritom naše dáta z analyzovaných 300 miliónov kilometrov jázd ukazujú, že 92 % denných trás je kratších ako 150 kilometrov, čo zvládne každý moderný elektromobil. Nočné nabíjanie pokryje 95 % potrieb. Neistota zo zostatkovej hodnoty EV je dočasný problém, ktorý sa dá riešiť.
EV Navigator tieto obavy priamo adresuje. Ukáže vám čierne na bielom, ako by flotila fungovala s vhodným, ale aj s nevhodným vozidlom v najhoršom scenári. Naším cieľom je zmeniť vnímanie z „rizikového kroku“ na „vypočítanú investíciu s predvídateľnou návratnosťou“. Čo na Slovensku často nevidno, je fakt, že firmy, ktoré dnes majú elektromobilitu zvládnutú, začínali pred ôsmimi a viac rokmi.
Preto napríklad často diskutované dotácie pôsobia tak akceleračne. Využívajú psychologický efekt: ak mi štát niečo dáva, množstvo ľudí sa aktivuje a rýchlo posúdi, či by vedeli dotáciu využiť. Dohľadaním informácií sa tak postupne prekonajú aj prežívajúce mýty.
V Európe sa čoraz viac hovorí o zákaze predaja spaľovacích motorov po roku 2035 a o sprísnení emisných cieľov. Ako tieto zmeny ovplyvnia trh elektrických dodávok a pozíciu Voltie?
Tento dátum je politický medzník. Trh sa rozhodne oveľa skôr. Vo väčšine segmentov sa elektromobily presadia na základe ekonomiky ešte pred rokom 2035.
Pre trh elektrických dodávok to platí dvojnásobne. Pri dodávkach je rozhodovanie firiem takmer výlučne racionálne a riadi sa TCO. Keďže dodávky najazdia viac, úspory sú rýchlejšie. Očakávame, že pre väčšinu logistických scenárov sa elektrické dodávky stanú štandardom ešte pred rokom 2030, bez ohľadu na regulácie.
Zákaz je polarizujúca téma, lebo väčšina ľudí si nevie predstaviť, že by vedela zvládnuť prechod na elektro. Zákaz predaja nových spaľovacích vozidiel od roku 2035 sa zjednodušene rozšíril ako „zákaz“, aj keď de facto zákazom spaľovacích áut nie je. EÚ sprísňuje flotilové CO₂ štandardy do roku 2035 cez uhlíkovú daň. Kto bude veľmi chcieť, kúpi si aj po roku 2035 spaľovacie vozidlo, len zaplatí daň za znečistenie.
Debata, ktorú vedieme vo fleetoch, ktoré si už prvými fázami prešli, sa presúva z „či elektrifikovať“ na „ako elektrifikovať efektívne“, aby to bolo zdrojom šetrenia.
Presne preto sme sa my presunuli od hardvéru k softvéru. Naša pridaná hodnota nikdy nebola v samotnom kove, ale v dátach, ktoré dokazovali, že elektrické vozidlo porazí diesel na TCO. A tento dátový prístup je teraz jadrom našich nových platforiem.
Slovenská nabíjacia infraštruktúra sa v indexe elektromobility umiestnila na 12. mieste v Európe. Je to podľa vás dostatočné na podporu rozvoja elektromobility, alebo stále existujú zásadné nedostatky?
Možno to prekvapí, ale slovenská verejná nabíjacia infraštruktúra je vďaka súkromným hráčom aktuálne mierne predimenzovaná. Máme zhruba jednu verejnú nabíjačku na sedem elektrických vozidiel, čo je skvelé číslo, a takmer 40 % z nich tvoria rýchle DC nabíjačky.
V EV Navigatore mapujeme, kde by elektrickému autu chýbala infraštruktúra a sú to iba jednotlivé prípady. Dôležité je povedať, že menej ako 10 % energie priteká do EV z verejnej nabíjacej siete; viac ako 90 % priteká cez jednoduché domáce alebo pracovné nabíjanie.
Problém nie je v súčasnom počte, ale v byrokracii. Povoľovacie procesy sú papierové a pomalé. Nové body vznikajú extrémne dlho. Chýbajú nám mechanizmy ako v Holandsku, kde si občan môže jednoducho „objednať“ nabíjačku na ulici a mesto v spolupráci so súkromným sektorom zabezpečí jej výstavbu aj efektívne využitie. Výsledkom je štruktúra nabíjacej siete, ktorá sa aktívne prispôsobuje pribúdajúcim EV.
Slovensko dnes nevie rýchlo zareagovať, nemáme implementované európske „right to plug“ pre bytové domy. U nás sa vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny vlastníkov a nie sú vytvorené úradné procesy pre efektívne zaradenie vyššieho počtu EV, či už ide o povoľovacie konania, požiarnikov alebo siete. Príklady z Holandska a Nemecka ukazujú, že rezidentské programy merateľne urýchľujú adopciu.
Aké sú najväčšie bariéry, ktoré dnes brzdia rozvoj elektromobility na Slovensku – je to cena vozidiel, dostupnosť nabíjania, legislatíva alebo povedomie firiem?
Ak by som mal vybrať jednu, je to operačná neistota. Po analýze viac ako 200 slovenských firiem vidíme jasný vzorec. Najčastejšie deklarované sú: počiatočné náklady, neistota nabíjania, legislatíva a nedostatok praxe. Hlavná bariéra však nie je obstarávacia cena, technológia ani infraštruktúra – je to nedostatok dôveryhodných dát a niekedy aj zlé prvé skúsenosti.
Ľudia jednoducho neveria, že je to možné. Až 70 % firiem nevie, že ich flotila by mohla ušetriť 20 až 40 % na TCO, a polovica „early adopters“ kúpila nesprávne vozidlá za príliš veľa peňazí. Tí, čo o tom majú rozhodnúť, väčšinou nikdy osobne nejazdili s EV.
Príklad zlej elektrifikácie: firma kúpila Škody Enyaq za 50-tisíc eur pre obchodníkov, ktorí často jazdia dlhé diaľnice. Nevhodné auto na taký profil používania, ak jazdy pravidelne presahujú 200 kilometrov. Výsledkom je zbytočne predražená prevádzka kvôli vysokej spotrebe na diaľnici, prestojom a zvýšenej potrebe nabíjania na drahších diaľničných nabíjačkách. Správnejšie riešenie by bolo VW ID.7 s rovnakým komfortom, no s o 30 % dlhším dojazdom na diaľnici a rýchlejším nabíjaním.
Čo je podľa vás najväčšou prekážkou elektrifikácie firemných flotíl?
Strach z prvého zlyhania. Fleet manažér, ktorý 15 rokov bezchybne prevádzkuje diesely, má teraz riskovať na technológii, ktorú nepozná? Manažéri flotíl sa boja situácie, keď vodič zabudne nabiť, vozidlo nebude pripravené na rannú trasu alebo zlyhá nabíjačka.
Tieto obavy sú legitímne, ale riešiteľné. EV Navigator simuluje zimnú prevádzku, kopcovité trasy a plné naloženie – aj najhorší scenár. Automatizujeme plánovanie a dohľad nad nabíjaním. Pri chybách vieme poslať upozornenie a navrhnúť náhradný scenár, ale v realite je spoľahlivosť vysoká a nestojí za to platiť monitoring nabíjania päť eur na vozidlo.
Kľúčový poznatok: nie je to o technológii, ale o postupnom budovaní dôvery cez merateľné výsledky. Preto sa nám osvedčilo začínať s malým pilotom. Tam, kde to pôjde technicky ľahko – teda s najlepšími vozidlami a trasami – dosiahnutý úspech vybuduje internú podporu pre väčšiu transformáciu.
V minulosti ste spolupracovali s DPD, LeasePlan a Stellantis pri uvádzaní nových modelov elektrických dodávok. Plánujete v najbližších rokoch podobné strategické partnerstvá?
Naše partnerstvá sa menia spolu s naším fokusom. Pokračujeme v partnerstvách s logistickými firmami, leasingovkami aj výrobcami vozidiel. Nové je to, že sa sústreďujeme na strategické aliancie v energetike. Platformu, ktorá spája EV Navigator a Wattivu, plánujeme začať škálovať v roku 2026. Už dnes ju prezentujeme vybraným kľúčovým hráčom v energetike a odozva je mimoriadne pozitívna.
Veríme, že pre energetické spoločnosti bude tento typ inteligentného riadenia portfólia nevyhnutnosťou, ak si budú chcieť udržať konkurencieschopnosť.
Aký dopyt dnes vnímate zo strany zahraničných klientov a európskych trhov? Kde vidíte najväčší priestor na expanziu?
Dopyt je značný. Energetické firmy aktívne hľadajú inteligentné softvérové riešenia a čas integrácie s utilitou je aj viac ako dva roky. S viacerými už diskutujeme možnosti integrácie nášho riešenia.
Wattiva mohla vzniknúť na Slovensku vďaka legislatíve umožňujúcej nezávislú agregáciu flexibility aj ako samostatný produkt. Expanziu na iné trhy plánujeme ako integrovaný agregátor a technologická B2B platforma pre existujúcich hráčov – teda v spolupráci s lokálnymi partnermi. Primárne sa pozeráme na trhy strednej a východnej Európy, ktorým detailne rozumieme.
Pri projekte Wattiva spájate elektromobily do jednej virtuálnej batérie. Ako táto technológia zapadá do európskej stratégie dekarbonizácie a stabilizácie energetických sietí?
Wattiva je stelesnením konceptu „software-first grid“ – elektrickej siete riadenej softvérom. Namiesto toho, aby sme sa spoliehali len na extrémne drahé investície do hardvéru v podobe nových elektrární a káblov, ktoré pokrývajú špičky len dve hodiny denne, používame inteligenciu na lepšie využitie toho, čo už existuje.
Moderná energetika bude určovaná trendom obnoviteľných zdrojov, ktoré sú nestále. Naša platforma premieňa milióny elektromobilov z pasívnych spotrebičov na aktívnych hráčov. Tým, že dynamicky presúvame nabíjanie z času špičiek do času prebytku, sieť vyhladzujeme – napríklad keď v Trenčíne viac svieti slnko, vieme tam zrýchliť nabíjanie.
Má to dva efekty: umožňuje to integrovať viac zelenej energie a znižuje potrebu spúšťať najdrahšie, často fosílne, záložné elektrárne. Každý elektromobil sa stáva batériou na kolesách, ktorá pracuje v prospech celej siete.

Kde vidíte Voltiu v roku 2030? Budete skôr technologickou platformou, výrobcom vozidiel alebo poskytovateľom komplexných riešení pre elektromobilitu?
V roku 2030 bude Voltia jedným z vedúcich hráčov pre inteligentnú elektromobilitu. Budeme softvérovou „orchestračnou“ vrstvou, ktorá robí elektrifikáciu ziskovou.
Aj keď sme boli roky známi najmä tým, že vyrábame elektrické vozidlá, v skutočnosti sme tím ľudí, ktorí si dali za cieľ postupne odstraňovať bariéry elektrifikácie. Najprv chýbalo správne vozidlo, tak sme ho vyrobili. Potom chýbala infraštruktúra, tak sme ju riešili. Dnes sú autá aj nabíjačky dostupné. Chýba inteligencia, ktorá to celé spojí a zefektívni – a to je náš dnešný fokus.
Naša vízia na rok 2030? Aktívne riadiť virtuálny energetický blok zložený zo 100 000 pripojených elektrických vozidiel. To predstavuje flexibilný výkon o sile 500 MW – ekvivalent celého bloku jadrovej elektrárne so skladovacou kapacitou podobnou prečerpávacej elektrárni Čierny Váh. Hardvérové náklady nula eur verzus tisíce miliónov eur. To je sila softvéru, dát a modernej energetiky.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy