Peter pracuje 30 rokov ako vlakvedúci: Cestujúci sa mi vyhrážajú smrťou, tieto trasy sú najviac problémové
- Opísal, ako rieši agresívnych cestujúcich a čo najhoršie sa mu stalo
- Zisti, za čo môžeš dostať vo vlaku pokutu
- Opísal, ako rieši agresívnych cestujúcich a čo najhoršie sa mu stalo
- Zisti, za čo môžeš dostať vo vlaku pokutu
Peter pracuje pre slovenské železnice už od 90. rokov. V práci sa často stretáva s agresívnymi cestujúcimi a niektorí z nich sa mu vyhrážali aj smrťou.
Pre Startitup opísal, ako vlakvedúci riešia agresívnych cestujúcich a aký najhorší zážitok zažil. Vysvetlil tiež, ako fungujú pokuty a čo sa zvykne robiť vtedy, ak pri sebe cestujúci nemá peniaze na okamžité zaplatenie pokuty.
Počas služby ho fyzicky napadli
Peter si spomenul na prípad, keď ho cestujúci fyzicky napadli. V takýchto extrémnych situáciách im dáva zamestnávateľ 7 dní mimoriadneho voľna, rovnako tak v prípade, keď vlak niekoho zrazí.
- Má zmena grafikonu podľa Petra zmysel?
- Ako postupovať v prípade, keď dostaneš pokutu?
- Koľko cestujúcich skontroluje počas bežného dňa?
- Aká bola najvyššia pokuta, ktorú kedy vystavil?
- Musí ísť vlakvedúci skontrolovať človeka, ktorého zrazil vlak?
Aké sú tvoje každodenné povinnosti počas služby vo vlaku?
Musíš dodržať predpisy, ktoré železničná spoločnosť stanovila, čiže – nastúpiť včas do práce, nastúpiť do práce triezvy a odpočinutý. To je podľa mňa taký základ.
Následne musíš dbať na bezpečnosť pri práci, ale aj na bezpečnosť cestujúcich – pri nástupe a po nástupe do vlaku. Ďalej musíš kontrolovať cestovné lístky, spracovať vlakovú dokumentáciu, aby ten vlak mohol odísť. To sú povinnosti, ktoré máme dennodenne ako vlakvedúci.
Je známe, že sa každoročne mení cestovný poriadok vlakov. Myslíš si, že sú tieto zmeny prínosné alebo skôr škodia?
Ja som ich osobne nepochopil. Nastúpil do tejto práce ešte v 90. rokoch – čiže som tu už nejaký piatok. Dlhé roky to fungovalo tak, že sa grafikon pravidelne menil, no posúvalo sa to väčšinou len o pár minút. Podľa mňa to však posledné roky nevedie k nejakému zlepšeniu.
Jedna vec je, že ľudia si zvyknú na tie spoje, vyhovujú im, stihnú sa dopraviť aj do práce, aj do školy. V súčasnosti vnímame sťažnosti na to, že tieto veci nestíhajú. Nie je to logicky nastavené, myslím si, že tieto zmeny sú k ničomu.

Ktoré trate alebo spoje sú podľa teba najnáročnejšie na kontrolu cestujúcich?
Ťažko povedať, je to veľmi individuálne. Všetky trate sú náročné (smiech). Podľa mňa sú problémové trate hlavne Trnava – Galanta. Už od nepamäti tam bolo veľa neprispôsobivých cestujúcich – napríklad ľudia na dr*gách, opití cestujúci alebo bezdomovci. Podľa mňa je problémová aj trasa Bratislava – Kúty, no hovorím, je to veľmi individuálne a záleží to od cestujúcich.
V súčasnosti je napríklad na trase Trnava – Galanta samoobslužný výpravný systém, čiže vlakvedúci tam chýba a cestujúcich kontroluje revízor – no nie pravidelne. S týmto samoobslužným systémom absolútne nesúhlasím a neschvaľujú to ani moji kolegovia, len vedenie, očividne. Myslím si, že bez vlakvedúceho sa ani cestujúci necítia bezpečne, ani rušňovodič. Keby sa tam niečo stalo, nemá im kto pomôcť.
Koľko cestujúcich obvykle skontroluješ za deň?
Tiež je to individuálne a záleží to od vlaku, v ktorom sa nachádzam. Napríklad, keď je plný osobný vlak, ten môže obsadiť asi 300 až 350 miest na sedenie. Za deň stihnem skontrolovať okolo 7 vlakov, čiže ak by som to mal spriemerovať, je to určite aj dvetisíc cestujúcich denne. Záleží, ako veľmi sú vlaky plné.
Väčšinou však nechodíme do práce len jeden deň, ale na dva dni. Zamestnávateľ nám vtedy zabezpečí ubytovanie, aby sme mali kde prespať.
Čo za dôvody počuješ najčastejšie, keď ľudia cestujú bez platného lístka?
Takýchto ľudí volám špekulanti (smiech). Najčastejšie sa vyhovárajú, že nemajú peniaze. Či si lístok cestujúci kúpi alebo nekúpi je len na ňom. Väčšina chce ušetriť, preto si tie lístky nekupuje. Zažil som už veľa výhovoriek, asi si na najlepšiu ani nespomeniem.

Aká bola najvyššia pokuta, ktorú si vystavil a za čo presne bola?
74 eur za to, že cestujúci nemal cestovný lístok a odmietol vystúpiť. Nemal pri sebe hotovosť, čiže pokutu nevedel hneď zaplatiť. V takomto prípade sa postupuje tak, že ti predloží občiansky preukaz a vydáš mu pokutu „na občiansky“. Vytlačíš mu 70-eurovú pokutu plus cestovné. Jeden lístok zostáva tebe, druhý dáš jemu. Mal by to do mesiaca vyplatiť, ak tak nespraví, sú tam nejaké penále, ale osobne som sa s niečím takýmto ešte nestretol, takže neviem presne, ako sa v takýchto prípadoch postupuje.
Avšak, keď bude chcieť cestujúci zaplatiť pokutu hneď a má hotovosť, namiesto 70 eur zaplatí 40 eur plus cestovné. Ak hotovosť nemá, platí tých 70 eur plus cestovné na občiansky. S pokutou potom ide na ktorékoľvek predajné okienko železničnej stanice a zaplatí to tam. Má na to jeden mesiac.
Akú najvyššiu pokutu môžeš cestujúcemu všeobecne vystaviť?
70 eur je všeobecná pokuta, ak nemá cestovný lístok. Plus sa do toho zvlášť ráta aj cestovné. Existujú ale aj pokuty za fajčenie alebo čo je zaujímavé, pokuty za zmeškanie vlaku. Ak kvôli cestujúcemu mešká vlak, pretože nechce zaplatiť pokutu alebo ti nechce dať občiansky preukaz, voláš policajtov. Niekedy na nich čakáš aj 40 minút, čiže vtedy sa k pokute za to, že nemá lístok, prirátava okrem cestovného aj pokuta za meškanie vlaku.
Môj kolega raz vystavoval pokutu vo výške 451 eur, pretože cestujúci nechcel vystúpiť, zaplatiť pokutu ani nijako nespolupracoval. V tejto sume už bolo zarátané aj spomínané meškanie vlaku.
Sú cestujúci skôr pokojní alebo agresívni, keď im oznámiš, že majú zaplatiť pokutu?
Niektorí sú takí, že tú pokutu chcú zaplatiť hneď, našťastie je ich väčšina. Ale vždy ľudia frflú a frflať aj budú. Niekedy ti pokutu zaplatia bez problémov, niekedy sú okolo toho zbytočné reči a niekedy musíš volať policajtov. Väčšinou sa však sťažujú a vyhrážajú sa. Napríklad slovami: „Postarám sa, aby si túto robotu už nerobil.“ Niekto ale pokutu naopak zaplatí s úsmevom a chybu si prizná.

Stretávaš sa vo svojej práci často s agresívnymi alebo vyhrážajúcimi sa cestujúcimi?
Príliš často. Ľudia sú agresívni aj vtedy, keď vlak mešká napríklad pol hodinu a prídeš im skontrolovať cestovný lístok. Chcú, aby som im vrátil cestovné.
Pamätáš si na najextrémnejší prípad vyhrážania sa počas svojej kariéry?
Bolo toho dosť (smiech). Ľudia sa vyhrážajú, že si ma nájdu a zbijú ma, alebo v horšom prípade zabijú. No na niektorých vidíš, že sú to len veľké „silácke“ reči. Na začiatku mojej kariéry som sa dostal aj do fyzickej potýčky.
Spomínal si, že sa cestujúci vedia vyhrážať fyzickou konfrontáciou alebo smrťou. Ako vtedy reaguješ?
Úprimne, väčšinou sa zasmejem. Pracujem tam už príliš dlho na to, aby ma to rozhodilo. Ak mi niekto povie, že ma zabije, niekedy mu poviem: „No poď vyskúšať.“
V práci máme na toto pravidelné školenia, aby sme vedeli zvládať agresívnych cestujúcich, pretože mám pocit, že za posledné roky sa s nimi roztrhlo vrece.

Máte nejaký špeciálny postup na vysporiadanie sa s cestujúcimi, ktorí sú pod vplyvom alkoholu alebo dr*g?
Úprimne, ak vidím, že cestujúci má vypité, no nerobí neporiadok alebo neohrozuje ostatných cestujúcich a je pokojný, nemám s tým vôbec žiadny problém.
Pokiaľ je problém, väčšinou to riešime tak, že voláme policajtov, nech ho zoberú preč. I keď mňa napadli, volal som policajtov a na najbližšej stanici ich už brali preč.
Ak ťa fyzicky napadne cestujúci, máš nárok na sedem dní mimoriadnej dovolenky. To isté platí aj vtedy, keď niekoho zrazí vlak. Pretože ty ako vlakvedúci musíš ísť obhliadnuť, či ešte človek žije. Zažil som to už mnohokrát, deje sa to skutočne často. V poslednej dobe skáču ľudia pod vlaky sami od seba, už pomaly nie je dňa, aby niekto neskočil pod vlak.
Ako sa psychicky cítiš po agresívnych cestujúcich?
Niektorí moji kolegovia sú z toho rozhodení, ja osobne to asi neberiem nijako – mávnem nad tým rukou. Hlavne mojim ženským kolegyniam vedia agresívni cestujúci pokaziť celý deň.
Čo by si poradil novým revízorom, ktorí vstupujú do tejto práce a čelia vyhrážkam alebo agresii?
Aby si skutočne zvážili, či tú robotu chcú robiť alebo nie. Nie je to práca pre každého. Musíš mať aj dobré nervy, aj ťa to musí trochu baviť. Má to dosť nevýhod. Nie je to tiež najlepšie zaplatené, no čo v dnešnej dobe je? (smiech).
Čítaj viac z kategórie: Rozhovory