Pokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

  • Od januára 2026 budú tisíce podnikateľov povinní používať eKasu
  • Nový zákon ruší výnimky a zavádza povinnosť prijímať bezhotovostné platby
zmeny eKasa, 2026
  • Od januára 2026 budú tisíce podnikateľov povinní používať eKasu
  • Nový zákon ruší výnimky a zavádza povinnosť prijímať bezhotovostné platby
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Tisíce slovenských podnikateľov sa môžu dostať do vážnych problémov. Poslanci parlamentu začiatkom decembra 2025 schválili nový zákon o evidencii tržieb, ktorý od 1. januára 2026 ruší doterajšiu prílohu so zoznamom služieb povinných používať elektronickú registračnú pokladnicu.

Ako sme ťa informovali, poslanci Národnej rady SR definitívne schválili novú právnu úpravu, ktorá nahradí doterajší zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice.

To znamená, že všetci podnikatelia, ktorí doteraz nemuseli evidovať tržby elektronicky podľa prílohy zákona č. 289/2008 Z. z., si budú musieť narýchlo zaobstarať nové zariadenia.

„Ak zákon o evidencii tržieb podpíše prezident, bude zverejnená v Zbierke zákonov niekedy o týždeň či dva. A osoby, ktoré dnes nemusia používať ERP budú mať možno týždeň cez Vianoce na to, aby si zabezpečili eKasu a riešili evidenciu tržieb,“ upozorňuje v podnete pre redakciu znepokojený čitateľ, ktorý sa obáva chaosu v posledných dňoch roka.

Koniec hotovosti na Slovensku?

Nový zákon prináša revolúciu v platbách. „Zavádza sa povinnosť pre predávajúceho, ktorý je povinný používať pokladnicu eKasa, umožniť kupujúcemu vykonať platbu bezhotovostne prostredníctvom platobnej karty, online platobného prevodu, platby QR kódom a podobne, ak suma nákupu presiahne jedno euro,“ uvádza Ministerstvo financií SR v dôvodovej správe k zákonu.

Každý obchodník si bude môcť vybrať konkrétny spôsob bezhotovostnej platby podľa charakteru svojho predajného miesta. Jednou z možností bude aj platba cez QR kód prostredníctvom bankovej aplikácie, ktorú zabezpečí finančné riaditeľstvo.

Výnimka z povinnosti prijať bezhotovostnú platbu bude platiť len v prípade, ak v momente platenia nebude dostupný internetový signál alebo nastane výpadok systému Finančnej správy SR.

Notifikácia priamo do pokladnice

Základná novinka, ktorú nový systém prináša, spočíva v schopnosti okamžite potvrdiť úspešnosť platby priamo v pokladničnom systéme. Ako pre Startitup vysvetľuje hovorca Finančnej správy SR Daniel Súkup, na rozdiel od existujúcich riešení s QR kódmi bude nový systém schopný overiť, či bola platba skutočne vykonaná.

„Nový systém umožní poslať notifikáciu o úspešnej platbe z banky priamo do pokladnice – to znamená, že obchodník okamžite v pokladnici uvidí zrealizovanú platbu,“ uvádza.

V súčasnosti totiž pokladnica neoveruje úspešnosť platby a obchodník musí buď dôverovať zákazníkovi, alebo čakať na pripísanie platby na účet, čo znamená zdržanie a neistotu.

Stíhaš sa pripraviť na nové pravidlá evidencie tržieb od januára 2026?

Jednoduchý princíp platieb

Proces samotnej platby bude intuitívny. Po nablokovaní tovaru pokladnica vygeneruje QR kód, ktorý si zákazník načíta prostredníctvom mobilnej aplikácie svojej banky.

„V tejto aplikácii potvrdí platbu. Informáciu o vykonaní transakcie následne banka pošle do systému Notifikátor okamžitých platieb (IS NOP), vďaka ktorému sa informácia o úhrade okamžite potvrdí aj v pokladnici obchodníka,“ spresňuje Súkup.

Pokuty až do 20-tisíc eur

Za nesplnenie novej povinnosti hrozia tvrdé sankcie. Podnikatelia, ktorí neumožnia bezhotovostnú platbu, môžu dostať pokutu od 1 500 do 20 000 eur. Zároveň sa zakazuje platba v hotovosti nad 5 000 eur medzi podnikateľmi. Medzi bežnými občanmi bude zakázaná hotovostná platba vyššia ako 15 000 eur.

Elektronické faktúry pre všetkých

Ministerstvo financií SR pripravuje aj ďalšiu zmenu. Od januára 2027 budú musieť všetci platitelia DPH vystavovať povinné elektronické faktúry pri tuzemských platbách. Návrh novely zákona je v legislatívnom procese, ako informuje portál Slov-lex.

„Cieľom je efektívnejší výber daní, boj proti podvodom a zníženie administratívnej záťaže podnikateľov,“ vysvetľuje rezort financií. Lehota na vystavenie faktúry sa zároveň skráti z 15 na 10 dní. Finančná správa SR bude získavať údaje z elektronických faktúr v reálnom čase.

S elektronickými faktúrami sa od roku 2030 počíta aj so zrušením kontrolných výkazov DPH, ktoré v súčasnosti slúžia na porovnávanie údajov medzi odberateľom a dodávateľom, ako uvádza Denník N.

Novinka: Softvérové pokladnice

Zákon zavádza aj nový typ pokladnice, takzvanú softvérovú online registračnú pokladnicu. Podnikateľ sa bude môcť rozhodnúť, či bude používať tento nový typ, klasickú online registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu, ako informuje Ministerstvo financií SR. Pribudne tiež nová povinnosť pre podnikateľov oznámiť poruchu pokladnice finančnému riaditeľstvu prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa.

Kritika za načasovanie

Najväčšiu kritiku vyvoláva načasovanie zmeny. Zatiaľ čo doterajší zákon o elektronických registračných pokladniciach č. 289/2008 Z. z. obsahoval prílohu s presným zoznamom služieb, ktoré museli evidovať tržby elektronicky, nový zákon túto prílohu ruší.

„Používanie pokladnice eKasa na všetky služby prispeje k odstráneniu prípadného nepriznania výšky tržby za poskytnuté služby,“ argumentuje Ministerstvo financií SR.

Problém je, že mnoho podnikateľov, ktorí doteraz nemuseli používať elektronickú pokladnicu podľa prílohy č. 1 zákona, sa o zmene dozvie až po zverejnení zákona v Zbierke zákonov.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Slov-lex, Finančná správa, Denník N, archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá