Polícii sa po 28 rokoch podarilo „vypátrať“ ukradnutý luxus. Na Ferrari jazdca F1 použili nečakaný tromf

  • V roku 1995 došlo k veľkej krádeži dvoch luxusných áut
  • Aj keď boli obe autá nahlásené ako kradnuté, polícii sa ich nepodarilo vypátrať
Na snímke ukradnuté ferrai, Gerhard Berger
Ukradnuté Ferrari, Gerhard Berger, reprofoto: YouTube/Autoblog_gr/F1, TASR/AP/Roland Weihrauch
  • V roku 1995 došlo k veľkej krádeži dvoch luxusných áut
  • Aj keď boli obe autá nahlásené ako kradnuté, polícii sa ich nepodarilo vypátrať

Takmer presne pred tridsiatimi rokmi sa odohrala jedna z najväčších krádeží v histórii F1, kedy boli dvom jazdcom odcudzené ich osobné vozidlá. Obe krádeže sa udiali na pozemku hotela Molino Rosso počas konania pretekov na okruhu Autodromo Enzo e Dino Ferrari, skrátene Imola, podľa mesta, v ktorom sa okruh nachádza.

Prvým ukradnutým vozidlom bolo červené Ferrari F512M nazývané aj Testarossa. Variant F512M tohto dvojdverového kupé bol predstavený na autosalóne v Paríži v roku 1994. Bol zároveň aj poslednou predstavenou verziou modelu Testarossa.

Vyrobených bolo len 501 automobilov, pričom väčšina bola určená pre európsky trh. S objemom motora 4,9 litra dokáže zrýchliť z 0 na 100km/h za 4,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 315 km/h. Súčasťou štandardnej výbavy bola klimatizácia aj závodné sedadlá z uhlíkových vlákien.

Ferrari dalo toto luxusné auto rakúskemu pretekárovi Gerhardovi Bergerovi. Rakúšan v F1 súťažil 14 sezón od roku 1984 do roku 1997. Dvakrát sa umiestnil tretí na šampionáte, pričom v oboch prípadoch sedel v monoposte Ferrari.

Vyhral 10 Veľkých cien, dosiahol celkovo 48 pódiových umiestnení a 12-krát štartoval z prvej pozície. S 210 štartmi patrí medzi najskúsenejších pretekárov Formuly 1 všetkých čias.

Druhým ukradnutým vozidlom bolo strieborné Ferrari F355 Berlinetta. Vozidlo je vlastne výrazne prepracované Ferrari 348 so zmenami exteriéru a výkonu. Hlavnou zmenou bolo zvýšenie objemu motora z 3,4 litra na 3,5 litra a zavedenie 5-ventilovej hlavy valcov.

Tento nový dizajn hlavy valcov umožnil lepšie nasávanie vzduchu do motora, čo malo za následok zvýšenie výkonu na 380 koní. Maximálna rýchlosť vozidla je 295 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 4,6 sekundy.

Majiteľom druhého ukradnutého vozidla bol Jean Alesi. Francúzsky pretekár vo Formule 1 pôsobil v rokoch 1989 až 2001. Vyhral Veľkú cenu Kanady v roku 1995, no to bolo jeho jediným víťazstvom za celú kariéru. Počas svojho pôsobenia v F1 bol obzvlášť dobrý na mokrej vozovke a bol temperamentným pretekárom, ktorého však niekedy až príliš ovládali emócie.

Krádež po taliansky

Podľa článku z roku 1995 na portáli grandprix.com sa krádež odohrala nasledovne: Berger prišiel na hotelové parkovisko v čase, keď zlodej na jeho aute odchádzal. Rakúšan vbehol utekajúcemu lupičovi do cesty. Keď si však uvedomil, že zlodej nemá v úmysle zastaviť, uskočil.

Zlodej sa následne dal na útek a vo veľkej rýchlosti prešiel cez pomerne malú medzeru v bráne, pričom po oboch stranách bol podľa Begerových slov len centimeter voľného priestoru. Pretekár F1 sa pokúsil zlodeja prenasledovať v priateľovom vozidle Volkswagen Golf, no ani jeho obrovský talent mu neumožnil s Testarossou udržať krok.

Bergerovo auto zmizlo z parkoviska, zatiaľ čo Alesiho vozidlo zmizlo z garáže rovnakého hotela. Polícia v tom čase predpokladala, že v oboch prípadoch ide o rovnakých zlodejov a že autá smerujú do niektorej z arabských krajín na Blízkom východe. Celková hodnota oboch vozidiel bola podľa denníku The Times v tom čase približne pol milióna libier.

Krádež je zaujímavá nielen z hľadiska spôsobu jej vykonania, ale aj samotného cieľa. Ako poznamenal Dave North, odborník na Ferrari a člen Ferrari Club of America pre New York Times:Na krádež Ferrari je potrebná poriadna drzosť. Každý predsa pozná sériové číslo svojho Ferrari.“

Aj napriek nepríjemným udalostiam sa obaja jazdci na pretekoch v Imole umiestnili dobre – Jean Alesi na druhom mieste a Gerhard Berger na treťom. Prvú priečku obsadil Damon Hill jazdiaci za tím Williams-Renault.

Nové a nečakané zistenia

V januári tohto roku dostalo oddelenie Londýnskej metropolitnej polície pre odcudzené vozidlá podnet od spoločnosti Ferrari. Pri vykonávaní kontroly vozidla, ktoré bolo koncom roku 2023 zakúpené verejnosti doposiaľ neznámym kupujúcim z USA prostredníctvom sprostredkovateľa zo Spojeného Kráľovstva, bolo totižto zistené, že ide o kradnuté vozidlo.

Útvar pre organizovanú kriminalitu vozidiel vykonal rozsiahle vyšetrovanie po celom svete, ktoré odhalilo, že krátko po krádeži bolo vozidlo prevezené do Japonska. Tam sa nachádzalo až do konca roku 2023, kedy sa dostalo do Spojeného kráľovstva.

Zistením histórie vozidla sa v priebehu iba štyroch dní podarilo Ferrari Gerharda Bergera vypátrať. Vozidlo bolo následne zadržané políciou, aby sa zabránilo jeho vývozu z krajiny.

Policajt Mike Pilbeam, ktorý viedol vyšetrovanie, v oficiálnom vyhlásení polície uviedol: „Odcudzené Ferrari v hodnote takmer 350 000 libier bolo nezvestné 28 rokov, kým sa nám ho nepodarilo vypátrať za 4 dni. Naše pátranie bolo dôkladné a zahŕňalo spoluprácu s orgánmi z celého sveta. Vďaka rýchlej spolupráci s anglickou Národnou kriminálnou agentúrou, automobilkou Ferrari a medzinárodnými predajcami automobilov sme pochopili históriu vozidla a zabránili jeho vývozu z krajiny.“

Polícia na základe nových zistení incident stále vyšetruje a zatiaľ nedošlo k žiadnemu zatknutiu. Druhé ukradnuté auto patriace Jeanovi Alesimu sa doposiaľ nájsť nepodarilo. Berger, Ferrari ani F1 sa k incidentu doposiaľ nevyjadrili.

Nájdenie Bergerovho auta je významnou udalosťou v období, keď zlodeji používajú nové, technologicky veľmi pokročilé metódy krádeží luxusných vozidiel. Práve v týchto mesiacoch sa totiž podľa údajov spoločností pôsobiacich v oblasti rádiových a zvukových zariadení proti krádeži v Taliansku aj v Európe zvýšil počet krádeží.

Zdroje: StatF1, Grand Prix, The Times, New York Times, news.police.uk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá