Príbeh miliardovej značky, ktorá Slovákom vytvorila stabilný vedľajší príjem: Ušetrila mi už 1 800 eur

  • Na začiatku bol jednoduchý nápad vyriešiť preplnený šatník
  • Vznikla z toho jedna z najväčších platforiem na predaj secondhand módy
  • Ako k tomu došlo?
Milda Mitkute, Vinted
  • Na začiatku bol jednoduchý nápad vyriešiť preplnený šatník
  • Vznikla z toho jedna z najväčších platforiem na predaj secondhand módy
  • Ako k tomu došlo?
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V roku 2008 mala vtedy 22-ročná Litovčanka Milda Mitkute pred sebou problém, ktorý pozná veľa mladých ľudí – sťahovala sa do malého študentského bytu a nemala kam uložiť svoje staré oblečenie. Malá izba jej nedovoľovala nechať si všetky kúsky, no vyhodiť ich sa jej zdalo nezmyselné.

To, čo začalo ako jednoduchá snaha predať niekoľko kúskov oblečenia, dnes poznáme ako jednu z najväčších online platforiem na predaj a nákup secondhand módy – Vinted. Milda spolu so svojím priateľom, programátorom Justasom Janauskasom, vtedy ani netušili, že práve pokladajú základy technologického startupu, ktorý má dnes hodnotu viac ako 3,5 miliardy eur.

Skromné začiatky vo Vilniuse

Začiatky Vinted boli zdanlivo jednoduché. Milda sa na jednom z večierkov vo Vilniuse zverila svojmu priateľovi Justasovi s nápadom, že by možno mohla svoje oblečenie predať online. Justas, ktorý mal skúsenosti s programovaním, sa nápadu chytil a o dva týždne spustili jednoduchú webovú stránku.

„Bola to taká amatérska záležitosť,“ spomína Milda, „dokonca sme zabudli pridať tlačidlo na nákup.“ Napriek tomu sa platforma rýchlo rozšírila po Litve, keďže tamojší trh bol hladný po nových formách nakupovania.

Po úspechu na litovskom trhu si uvedomili potenciál expandovať za hranice krajiny. V roku 2010 sa firma rozhodla vstúpiť na medzinárodné trhy, začínajúc najskôr v Nemecku a neskôr vo Francúzsku.

V týchto krajinách zaznamenali rýchly nárast používateľov vďaka narastajúcej obľube secondhand módy. Čoskoro nato sa rozšírili aj do Spojeného kráľovstva, Španielska a niekoľkých ďalších európskych krajín.

Zmena stratégie a zrušenie zahraničných pobočiek

Napriek rýchlej expanzii však nešlo všetko hladko. Významné náklady spojené s prevádzkou zahraničných pobočiek v kombinácii s nedostatočnými príjmami prinútili firmu v roku 2016 prehodnotiť svoju stratégiu.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Business of Apps, The Next Web, Vinted

Najnovšie videá

Trendové videá