Radikálne zmeny v automobiloch: Prísnejšie kritériá bezpečnosti riešia zásadný problém pri šoférovaní
- Organizácia Euro NCAP prišla s radikálnym riešením
- Chce, aby vodiči obmedzili klikanie do displeja, ktoré sa nachádza v aute
- Organizácia Euro NCAP prišla s radikálnym riešením
- Chce, aby vodiči obmedzili klikanie do displeja, ktoré sa nachádza v aute
Hoci technológie napredujú takmer každý deň, neznamená to, že je všetko vždy pozitívne. Ak patríš k vodičom, ktorí vlastnia moderné autá, tak zbystri pozornosť. Euro NCAP, na ktorý odkazuje aj portál autoviny.sk, sa rozhodol zasiahnuť proti niektorým moderným vychytávkam v aute.
Dnešné moderné autá sú vybavené dotykovými displejmi, ktoré uľahčujú ovládanie rôznych funkcií, ako napríklad nastavenie hlasitosti rádia. Od januára 2026 nezávislá organizácia Euro NCAP zavedie nové kritériá hodnotenia bezpečnosti.
Výrobcovia áut budú povinní ponechať vo vozidlách fyzické tlačidlá pre základné funkcie. Ak tak nespravia, prídu o šancu získať päť hviezdičiek. Hlavným cieľom tohto opatrenia je obmedziť neustále ťukanie do displeja a zvýšiť pozornosť vodičov na cestu.
Nové opatrenie
Ako sme spomínali vyššie, Euro NCAP, ktorý kontroluje kvalitu áut, žiada automobilových výrobcov v Európe, aby prestali používať dotykové obrazovky na ovládanie základných funkcií. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť jazdy.
Nové pravidlá, ako sme spomínali, budú vyžadovať, aby hodnotené vozidlá disponovali fyzickými ovládacími prvkami. Hoci účasť v testoch Euro NCAP je dobrovoľná, program podporuje viacero vlád v Európskej únii. Značky ako Tesla, Volvo, Volkswagen či dokonca BMW sa pritom často spoliehajú na získané hodnotenia. Berú ich ako kľúčový argument pri prezentácii bezpečnosti svojich modelov áut, informuje o tom aj portál theverge.com.
„Nadmerné používanie dotykových obrazoviek je celopriemyselný problém, pretože takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové obrazovky, čo núti vodičov odvrátiť zrak od vozovky a zvyšuje riziko nehôd, ktoré rozptyľujú pozornosť,“ informoval Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja Euro NCAP.
Aby automobil mohol získať najvyššie hodnotenie, päť hviezdičiek, bude nevyhnutné, aby základné funkcie mali fyzické ovládacie prvky, ako sú tlačidlá. Medzi základné funkcie patria napríklad výstražné svetlá, smerovky, stierače, tiesňové volanie SOS a klaksón.
„Keďže táto práca prebieha, ešte sme neukončili proces hodnotenia,“ povedal Avery.
„Naším zámerom je však prijať tieto nové požiadavky v roku 2026, ako je uvedené, a výrobcovia vozidiel si túto iniciatívu uvedomujú a podporujú ju,“ dodal.
Predseda BMW Oliver Zipse informoval, že je presvedčený, že obrovské obrazovky budú postavené mimo zákon o desať rokov. „Za 10 rokov to bude preč. Pravdepodobne to regulátor nedovolí. Ak sa pri ovládaní auta musíte pozerať dole, myslíme si, že je to veľká chyba,“ informuje aj portál motor1.com.
Ojazdené auta, ktoré predstavujú riziko
Ako sme ťa informovali v našom článku, podvody s tachometrami zostávajú na slovenskom trhu stále veľkým problémom.
Vodiči na Slovensku často preplácajú za vozidlá, ktorých skutočná trhová hodnota je nižšia. Zároveň sa môžu stretnúť s nečakanými nákladmi na opravy a údržbu. Spoločnosť CarVertical, ktorá sa venuje analýze údajov z automobilového trhu, uskutočnila najnovší výskum. Tento výskum odhalil modely áut na Slovensku, pri ktorých sa najčastejšie manipuluje s najazdenými kilometrami.
Výsledkom výskumu bolo, že medzi najviac stočené autá patria úžitkové a osobné vozidlá. Podľa štúdie najväčšie riziko predstavujú modely značky Opel a Fiat. Dáta spoločnosti CarVertical ukazujú, že v roku 2024 bolo na Slovensku najčastejšie upravovaným vozidlom Fiat Ducato. Až 8,1 % skontrolovaných áut malo zmanipulovaný stav najazdených kilometrov.
Priemerná hodnota najazdených kilometrov predstavuje pri tomto vozidle hodnotu až 144 000 km. Tieto údaje potvrdzujú jeho obľúbenosť v komerčnom sektore.
Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: autoviny.sk, theverge.com, motor1.com, Startitup