Revolúcia vo vzdelávaní: Slovenské deti sa budú učiť o umelej inteligencii

  • Slovenské deti sa už čoskoro stretne s AI v škole
  • Ministerstvo školstva má pripravený ambiciózny plán
  • Slovensko sa pripravuje na digitálnu éru
Na snímke sú žiaci pre základnou školou
  • Slovenské deti sa už čoskoro stretne s AI v škole
  • Ministerstvo školstva má pripravený ambiciózny plán
  • Slovensko sa pripravuje na digitálnu éru
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

 Od školského roka 2026/2027 sa na slovenských školách začne vyučovať o umelej inteligencii (AI). Táto oblasť bude súčasťou väčšiny predmetov vrátane informatiky, matematiky, občianskej náuky či etiky.

Ministerstvo školstva pripravilo Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku. Informoval o tom minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD) na piatkovej tlačovej konferencii.

Čo čaká slovenských školákov? 

„Pripravili sme kompletný návrh a materiál, akým spôsobom AI zapracovať do vzdelávacích plánov tak, aby sa zvýšili kompetencie, ale aj zručnosti a gramotnosť. Aby deti chápali, aký vplyv AI môže mať na jednotlivca aj na celú spoločnosť. Aby vnímali, že existuje aj umelo vytvorený obsah, tzv. syntetický obsah AI,“ priblížil minister.

Rezort školstva v tomto roku tvorí obsah vzdelávania, pripravuje metodické materiály a spúšťa projekty. Školy podľa ministra získavajú podporu, vzniká webová platforma, uskutoční sa „AI deň v škole“. Od roku 2026 by sa mali spustiť aj AI vouchery a testovať nové riešenia, ktoré podporia vyučovanie aj prácu učiteľov.

O rok na to, v roku 2027, bude rezort implementovať overené AI nástroje. Tiež sledovať, ako sa AI využíva, a na základe výsledkov upravovať plán. Vznikať majú aj kompetenčné centrá AI.

Drucker prezradil, čo bude skutočnou výzvou

Minister zároveň spomenul výskumnú správu Scio Research s názvom AI Kompas 2025, ktorá porovnáva využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní v Česku a na Slovensku. Ako priblížil, AI využíva iba štvrtina slovenských učiteľov, českých až 58 percent.

Za výzvu považuje aj oslabovanie niektorých zručností u žiakov pri dlhodobom používaní AI. Prínos vníma vo zvýšenej výkonnosti. Pripomenul aj svetové vzdelávacie fórum OECD, ktoré sa má konať na Slovensku na jeseň. Jednou z hlavných tém bude umelá inteligencia vo vzdelávaní.

AI dokáže pomôcť aj učiteľom 

Umelá inteligencia by učiteľom mohla pomôcť vo viacerých oblastiach, napríklad pri príprave hodín. V zahraničí existuje viacero úspešných príkladov implementácie takýchto technológií do školstva. Na tlačovej konferencii to po rokovaní o tejto téme s riaditeľom pre vzdelávanie a zručnosti Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) Andreasom Schleicherom vyhlásil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

Schleicher zdôraznil, že umelá inteligencia nikdy nenahradí učiteľa, môže mu však pomôcť. Minister avizoval, že odborné diskusie a rokovania o tejto téme budú pokračovať aj naďalej. „Bude tu aj ministerské zasadnutie zhruba 50 krajín. Aby sme práve diskutovali na tému takú dôležitú, ktorá dnes rezonuje celým svetom, a to je, ako technológie umelej inteligencie môžu mať pozitívny vplyv na vzdelávanie, na ekonomiky sveta a vyhnúť sa tým nástrahám a rizikám, ktoré môžu predstavovať aj vo vzdelávacom systéme,“ uviedol 4. septembra.

Okrem toho rezort plánuje aj okrúhle stoly s odborníkmi. Drucker si zároveň vie predstaviť implementovať umelú inteligenciu do oblastí vzdelávania, ako napríklad spätná väzba či známkovanie. Pomôcť by podľa neho mohla aj školským asistentom. Zdôraznil, že je dôležité vyhnúť sa rizikám, ktoré s technológiou prichádzajú.

Ako Schleicher podotkol, umelá inteligencia nie je dobrá ani zlá. Žiadna krajina túto výzvu nezvládne sama a je dôležité inšpirovať sa – napríklad v Ázii. „Mali by sme nejakým spôsobom nájsť aj spoločný prístup, ako sa postaviť k týmto príležitostiam, ako využívať tieto technológie, ako pochopiť možnosti, ktoré ponúkajú, ale aj zbaviť sa tých vecí, ktoré nám pri technológiách nevyhovujú,“ myslí si Schleicher.

Doplnil, že učitelia sa budú musieť s technológiami naučiť pracovať. U mladých ľudí je podľa zástupcu OECD potrebné dosiahnuť, aby si ponechali svoje zručnosti. Pripomenul, že aktuálne sa často hovorí o kognitívnej lenivosti. Priblížil, že mladí ľudia sa často na umelú inteligenciu spoliehajú v množstve oblastí a dôverujú jej.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá