Rozdiely medzi pohlaviami prekvapujú: Štúdia s „eye-tracking“ mapuje, čo považujeme za atraktívne

  • Technológia sledovania očí
  • Odhaľuje naše podvedomé hodnotenie príťažlivosti
  • Centrálny trojuholník tváre priťahuje najviac pozornosti
oči
  • Technológia sledovania očí
  • Odhaľuje naše podvedomé hodnotenie príťažlivosti
  • Centrálny trojuholník tváre priťahuje najviac pozornosti
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Kedy ťa naposledy niekto zaujal svojou tvárou? Moderný výskum s využitím technológie sledovania očí teraz odhaľuje, kam presne smerujú naše pohľady pri hodnotení atraktivity. Výsledky nielen potvrdzujú dávne predpoklady, ale prinášajú aj prekvapivé zistenia o rozdieloch medzi mužmi a ženami v tom, čo považujú za príťažlivé.

Informuje o tom web Psypost a štúdia uverejnená na portáli Online Library.

Presnosť výskumu pod drobnohľadom

Vedci vybrali pre túto štúdiu 40 fotografií rôznorodých tvárí – zahŕňali mužov aj ženy rôznych rás a etnických skupín vo veku 20 až 60 rokov. Všetky snímky zobrazovali tváre vo vysokom rozlíšení, s priamym pohľadom, neutrálnym výrazom, bez mejkapu či viditeľných kozmetických zákrokov.

Výskum zahrnul 154 dospelých účastníkov, ktorých rozdelili do troch skupín. Prvá hodnotila atraktivitu každej tváre na stupnici 0 – 100. Druhá hľadala známky plastickej chirurgie. Tretia skupina prezerala fotografie bez konkrétnej úlohy ako referenčná základňa. Softvér zaznamenával trvanie pohľadu každého účastníka na predefinované oblasti záujmu – oči, nos, ústa, vlasy či čeľusť. Fotografie sa zobrazovali po dobu 10 sekúnd a každý účastník videl každú tvár iba raz, čím výskumníci odstránili efekt opakovania.

Magický trojuholník tváre

Všetky skupiny venovali najviac času pohľadu na centrálny trojuholník tváre – oči, nos a ústa. Tento vzorec potvrdil predchádzajúce výskumy. Hodnotitelia atraktivity však výrazne dlhšie skúmali ústa, nos a líca oproti skupine voľného pozorovania.

Analýza ukázala, že pri tvárach hodnotených ako atraktívnejšie venovali účastníci viac času nielen centrálnemu trojuholníku, ale aj vlasom a ústam. Naopak, zvýšená pozornosť na čelo a krk súvisela s nižším hodnotením atraktivity. Keď tieto oblasti vyžadujú zvýšený záujem, môže to naznačovať prítomnosť vnímaných nedostatkov či rušivých elementov.

Muži verzus ženy

Najzaujímavejšie výsledky odhalili výrazné rodové rozdiely. Keď muži hodnotili ženské tváre, najsilnejším prediktorom vysokého hodnotenia atraktivity bol predĺžený pohľad na ústa. Ženy pri hodnotení mužských tvárí naopak prikladali väčší význam očiam a vlasom.

Tieto výsledky potvrdzujú predchádzajúce výskumy – muži sa viac sústredia na znaky plodnosti a mladosti ako pery a hladkosť pokožky, zatiaľ čo ženy zdôrazňujú indikátory dôveryhodnosti a statusu, napríklad očný kontakt a upravenosť. Táto štúdia však prináša novú dimenziu objektívnym meraním týchto preferencií pomocou sledovania očí namiesto subjektívnych výpovedí či upravených obrázkov.

Praktické dôsledky pre kozmetickú medicínu a každodenný život

Objavené poznatky môžu výrazne ovplyvniť prístup k estetickej medicíne a plastickej chirurgii. Pacienti často podstupujú kozmetické zákroky s cieľom zvýšiť svoju atraktivitu, no nemusia vedieť, ktoré črty najviac upútajú pozornosť. Pochopenie, kam sa ľudia podvedome pozerajú a ako tieto oblasti vplývajú na vnímanú príťažlivosť, pomôže nasmerovať liečebné postupy k zmenám s najväčším vizuálnym dopadom.

Štúdia má niekoľko obmedzení – používa statické dvojrozmerné fotografie z jedného uhla, zatiaľ čo skutočné vnímanie atraktivity zahŕňa dynamické výrazy, pohyb a viacnásobné uhly pohľadu. Výskumníci tiež neanalyzovali, ktoré konkrétne charakteristiky v každej oblasti tváre – ako tvar očí či plnosť pier – prispievajú k vzorcom pozornosti. Napriek tomu štúdia vyniká použitím neupravených obrázkov, rozmanitých demografických údajov a zahrnutím kontrolných skupín.

Budúce výskumy by mali preskúmať dynamickejšie zobrazenia tvárí, napríklad videá či 3D modely. Výskumníci tiež odporúčajú zistiť, ktoré špecifické rysy v rámci vysoko hodnotených oblastí – tvar pier, textúra vlasov či symetria očí – najviac prispievajú k vnímaniu príťažlivosti. Ďalší výskum by mal objasniť, ako sociálne faktory (osobnostné črty, hlas) interagujú s vizuálnymi podnetmi a vytvárajú komplexný obraz krásy.

Pri ďalšej úprave tvojho vzhľadu zvážiš možno teraz, či sa sústreďuješ na správne oblasti. Nezabúdaj však – atraktivita presahuje fyzické črty a zahŕňa komplexné vnímanie i sociálne faktory, ktoré spoločne definujú to, čo pokladáme za krásne.

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: Psypost, Online Library

Najnovšie videá

Trendové videá