Rusko varuje: „Ak spadne Boeing a zomrú ľudia, zodpovednosť ponesú sankcie“

  • Rusko požiadalo ICAO o zmiernenie sankcií na náhradné diely pre lietadlá
  • Upozorňuje, že bez nich hrozí bezpečnostné riziko a pády strojov
putin lietadlo
  • Rusko požiadalo ICAO o zmiernenie sankcií na náhradné diely pre lietadlá
  • Upozorňuje, že bez nich hrozí bezpečnostné riziko a pády strojov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Rusko sa obrátilo na Medzinárodnú organizáciu pre civilné letectvo (ICAO) so žiadosťou o zmiernenie sankcií, ktoré mu bránia v prístupe k zahraničným lietadlám a náhradným dielom, upozornil Denník N.

Podľa Moskvy ide o „nezákonné donucovacie opatrenia“, ktoré ohrozujú bezpečnosť civilného letectva. Od začiatku invázie na Ukrajinu v roku 2022 západné sankcie odrezali ruské aerolínie od prístupu k výrobcom ako Airbus a Boeing, čo spôsobilo vážne problémy v prevádzke viac ako 700 strojov.

Nemenovaný zdroj z leteckej brandže pre ruské médiá upozornil, že „ak sa v blízkej budúcnosti zrúti ruský boeing alebo airbus a ľudia zomrú – čo potom? V každom prípade sa vina zvalí na sankcie.“ Podľa neho sa ruské úrady usilujú najmä o uvoľnenie pravidiel pri dodávkach náhradných dielov, ktoré sú kľúčové pre udržanie bezpečnosti letovej prevádzky, píše portál Reuters.

ICAO v centre diplomatického tlaku

Žiadosť Moskvy prichádza krátko po tom, čo Spojené štáty uvoľnili sankcie voči bieloruskej štátnej leteckej spoločnosti Belavia, ktorá čelila postihom za podporu Ruska počas vojny na Ukrajine, informuje portál One mile at a time.

Rusko vo svojich pracovných materiáloch pre valné zhromaždenie ICAO, ktoré sa koná v Montreale, argumentuje, že reštrikcie porušujú globálne pravidlá. Tvrdí, že obmedzovanie dodávok dielov či uzatváranie vzdušného priestoru je diskriminačné a v rozpore s medzinárodným právom.

Podľa jedného z ruských dokumentov „nezákonné donucovacie opatrenia porušujú ľudské právo na slobodu pohybu bez ohľadu na národnosť a občianstvo“.

Moskva tvrdí, že ICAO by mala podniknúť kroky, ktoré zabránia politicky motivovaným a selektívnym zásahom do oblasti civilného letectva. Zároveň sa snaží o znovuzískanie kresla v 36-člennom riadiacom rade ICAO, o ktoré prišla v roku 2022 po začiatku vojny.

The International Civil Aviation Organization (ICAO)

Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO) je agentúra Organizácie Spojených národov pre civilné letectvo, ktorá sa tento týždeň stretáva v Montreale. Toto stretnutie sa zvyčajne koná raz za tri roky a slúži na diskusiu o otázkach, ktoré majú vplyv na celé odvetvie, píše portál One mile at a time.

Západný odpor a kritika

Odpoveď zo strany západných krajín na seba nenechala dlho čakať. Kanada, ktorá hostí sídlo ICAO, už vopred oznámila, že nepodporí kandidatúru Ruska do riadiaceho orgánu organizácie. „Kanada je si vedomá kandidatúry Ruska do Rady ICAO a nepodporuje jeho zvolenie,“ uviedol hovorca ministerstva zahraničných vecí.

ICAO pritom ešte minulý rok odsúdila Moskvu za porušenie suverenity ukrajinského vzdušného priestoru a za praktiku dvojitej registrácie lietadiel, keď časť strojov prevzali z leasingu a zaregistrovali ich v Rusku napriek medzinárodným pravidlám.

Západné krajiny tiež poukazujú na to, že uzavretie vzdušného priestoru voči ruským lietadlám a zákaz poskytovania údržby či poistenia sú legitímnou reakciou na agresiu voči Ukrajine.

Ruské ministerstvo dopravy ani národný letecký regulátor Rosaviatsija sa k žiadosti nevyjadrili. Na druhej strane ukrajinské úrady označujú snahu Moskvy za ďalší pokus oslabiť medzinárodnú jednotu v otázke sankcií.

Starnúca flotila a bezpečnostné riziká

Závislosť Ruska od zahraničných lietadiel a dielov je pritom značná. Krajina, ktorá sa rozprestiera cez 11 časových pásiem, využíva komerčné lietadlá nielen na prepravu osôb, ale aj na nákladnú dopravu.

Obmedzenia pri dovoze dielcov spôsobujú, že flotila strojov postupne zastaráva a nie všetky súčiastky sa dajú získať cez takzvané „šedé kanály“.

Situáciu ilustrujú aj nedávne incidenty. Koncom júla havaroval na Ďalekom východe sovietsky Antonov An-24 z roku 1976, pričom zahynulo všetkých 48 ľudí na palube.

Krátko nato museli aerolínie Aeroflot zrušiť desiatky letov po kybernetickom útoku, ktorý ochromil ich systémy. Tieto udalosti vyvolali obavy z toho, že ruské letectvo môže čeliť vážnym problémom nielen pre sankcie, ale aj pre technický stav lietadiel.

Podľa zdroja z ruského letectva je preto kľúčové, aby medzinárodné spoločenstvo umožnilo prístup aspoň k bezpečnostne nevyhnutným náhradným dielom. Bez nich by sa mohla časť lietadiel Airbus a Boeing čoskoro ocitnúť na zemi a krajina by stratila významnú časť dopravnej kapacity, informuje portál Devdiscourse.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Denník N, Reuters, One mile at a time, Devdiscourse

Najnovšie videá

Trendové videá