Šéf Ryanairu O’Leary s drsným útokom na Wizz Air: „Je ako Ponziho schéma, skrachuje alebo ho niekto získa“

  • Šéf Ryanairu Michael O’Leary varuje pred krízou nízkonákladových aerolínií
  • Po krachu Fly Play a Braathens môže podľa neho ohroziť bankrot aj easyJet a Wizz Air
Michael O’Leary
  • Šéf Ryanairu Michael O’Leary varuje pred krízou nízkonákladových aerolínií
  • Po krachu Fly Play a Braathens môže podľa neho ohroziť bankrot aj easyJet a Wizz Air
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Generálny riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael O’Leary, známy svojimi odvážnymi vyhláseniami, si urobil meno pre miernu kontroverziu a veľký komerčný úspech.

Len málokto môže spochybniť jeho referencie: Ryanair, v súčasnosti najväčšia európska letecká spoločnosť, prepravila v roku 2024 okolo 200 miliónov cestujúcich, čím výrazne prekonala easyJet o viac ako 100 miliónov sedadiel.

Po krachu islandského dopravcu Fly Play a švédskeho dopravcu Braathens International O’Leary naznačil, že spoločnosti easyJet a Wizz Air by mohli v nasledujúcich mesiacoch čeliť vážnym problémom. „Áno, pred Vianocami bude viac bankrotov,“ uviedol  v rozhovore pre talianske noviny Corriere della Sera. „Problém v Európe je, že mnohé letecké spoločnosti predstierajú, že sú nízkonákladové, ale majú štruktúru vysokých nákladov.“

Kritika Wizz Airu

O’Leary adresoval svoju najostrejšiu kritiku jednému zo svojich hlavných konkurentov v strednej a východnej Európe. „Nemyslím si, že Wizz Air v najbližších týždňoch skrachuje, ale myslím si, že je nevyhnutné, že v určitom okamihu buď skrachuje, alebo ho niekto získa,“ vyhlásil.

O’Leary obvinil spoločnosť Wizz Air z ohrozenia vlastnej budúcnosti prostredníctvom zložitých finančných operácií. „Počas pandémie Covid predali svoje lietadlá a prenajali si ich späť za vysoké sadzby (…). Za posledných päť rokov si Wizz účtoval zisky z týchto transakcií na svojich účtoch, akoby to bola nejaká Ponziho schéma,“ dodal. Podľa neho tento model závisel od rastu, ktorý sa teraz zastavil, čo leteckú spoločnosť postavilo do zraniteľnej pozície.

O’Leary poukázal na nedávne zrušenie liniek spoločnosti Wizz Air a ukončenie jej prevádzky v Abú Zabí, čo podľa neho naznačuje, že expanzia leteckej spoločnosti sa zastavila. Podľa dostupných informácií z posledných dní Wizz Air zatiaľ oficiálne nereagoval na najnovšie dramatické predpovede šéfa Ryanairu Michaela O’Learyho.

Wizz Airu aj tak narástli tržby

Podľa CAPA (Centre for Aviation, medzinárodná analytická a poradenská spoločnosť zameraná na letecký priemysel) spoločnosť Wizz Air vykázala 42 % pokles čistého zisku a 5,4 % pokles prevádzkovej marže, čo signalizuje jeden z jej náročnejších štvrťrokov.

Hlavnou príčinou sú prevodové turbovrtuľové motory Pratt & Whitney, ktoré si vynútili uzemnenie takmer 20 % flotily spoločnosti Wizz Air. Popri týchto komplikáciách s motormi zatvorila spoločnosť Wizz Air počas leta aj spomínanú základňu v Abú Zabí.

Letecká spoločnosť pripísala toto rozhodnutie extrémnym poveternostným podmienkam v regióne, ktoré negatívne ovplyvnili výkon motorov, ako aj rastúcemu geopolitickému napätiu, ktoré narušilo trasy a vynútilo si dlhšie a menej efektívne letové trasy.  

Zatvorenie základne viedlo k výraznej zmene smeru. Spoločnosť Wizz Air znížila svoje objednávky lietadiel od spoločnosti Airbus a znížila plánované dodávky zo 47 na iba 15, keďže prehodnocuje svoju stratégiu expanzie.

Napriek nepriaznivým okolnostiam spoločnosť CAPA oznámila, že Wizz Air stále dosiahol 3,8 % rast tržieb. Hoci letecká spoločnosť vstúpila do obdobia rekalibrácie, pretrváva opatrný optimizmus, že táto reštrukturalizácia by mohla v konečnom dôsledku viesť k plynulejšiemu fungovaniu.

easyJET poprel O’Learyho vyjadrenia

Šéf Ryanairu v rozhovore predpovedal zlú budúcnosť spoločnosti easyJet, ďalšieho významného európskeho nízkonákladového dopravcu. Hoci objasnil, že sa nenachádza v bezprostredných finančných problémoch, jeho stagnácia z neho robí cieľ. „V strednodobom horizonte si myslím, že Air France-KLM kúpi prevádzky spoločnosti easyJet v Paríži a Švajčiarsku. A možno ich kúpi aj British Airways na letisku Gatwick,“ predpokladal.

V reakcii na O’Learyho vyjadrenia PR manažér spoločnosti easyJet Andy Cockburn dôrazne poprel akékoľvek náznaky poklesu v rámci leteckej spoločnosti.

„Nevidíme absolútne žiadnu vyhliadku, že by sa to stalo. Sme plne sústredení na realizáciu našej stratégie, poskytovanie služieb našim zákazníkom a napredovanie smerom k našim cieľom,“  uviedol podľa britského spravodajského portálu Metro.

Problémy Ryanairu

Aj Ryanair v poslednom období čelil viacerým problémom. Prevádzku mu narušili štrajky francúzskych riadiacich letových prevádzok, ktoré spôsobili rozsiahle meškania a rušenie letov. Dopravca sa zároveň rozhodol stiahnuť z troch francúzskych letísk pre vysoké dane zvyšujúce ceny leteniek a zrušil 12 liniek v Španielsku pre vysoké letiskové poplatky.

Pred letnou sezónou navyše varoval cestujúcich pred možným zdražovaním leteniek.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: corriere.it, CAPA, Metro

Najnovšie videá

Trendové videá