Ak nakupuješ online, priprav sa na veľkú zmenu. Na e-shopoch čoskoro pribudne nové tlačidlo

  • Väčšina Slovákov preferuje bezkontaktnú platbu kartou, mobilom či hodinkami
  • Platby na internete teraz prechádzajú zmenou, budú rýchlejšie aj bezpečnejšie
  • Pri platbách v obchodoch či pri nákupoch v e-shopoch už nebude potrebné vypisovanie údajov
viss1
Platby kartou na internete sa stávajú rýchlejšie a bezpečnejšie Startitup
  • Väčšina Slovákov preferuje bezkontaktnú platbu kartou, mobilom či hodinkami
  • Platby na internete teraz prechádzajú zmenou, budú rýchlejšie aj bezpečnejšie
  • Pri platbách v obchodoch či pri nákupoch v e-shopoch už nebude potrebné vypisovanie údajov

Slováci platia inak než zvyšok Európy. Vo veľkom obľubujeme bezhotovostné platby a patríme medzi najvýnimočnejšie štáty, čo sa týka rýchlosti adopcie nových platobných technológií.

Ukázal to prieskum Ipsosu pre Visa, z ktorého vyplýva, že 81 % Slovákov v kamenných obchodoch preferuje platbu kartou – a nie hotovosťou. 

Aj napriek tomu dnes existuje množstvo malých obchodov či podnikov, ktoré stále umožňujú platbu kartou len nad určitú sumu – alebo vôbec.

Z prieskumu vyplýva, že skupina ľudí, ktorí radšej nakúpia inde, ak nedokážu zaplatiť digitálne, sa postupne zväčšuje. Časom by sa tak možnosť platiť kartou mala dostať aj k predajcom, ktorí karty dnes stále neakceptujú.

Mladší platia kartou viac

Míňanie peňazí a hospodárenie s nimi výrazne ovplyvnil aj nástup nových generácií do pracovného systému. Až 42 % Slovákov preferuje na e-shopoch platbu kartou prostredníctvom platobnej brány, kde manuálne zadávajú číslo karty.

Platbu uloženou kartou uprednostňuje 23 % opýtaných – čím mladší respondent, tým viac platí kartou na internete. 

O tom, ako Slováci platia a čo je pre nich podstatné pri nakupovaní online, ale aj o novej službe Click to Pay pre Startitup porozprávala country manažérka Visa pre Slovensko Ľubica Gubová. 

BBB_0984
zdroj: Startitup - Ľubica Gubová je country manažérka Visa pre Slovensko.

Platby kartou dnes ponúkajú aj väčšiu funkcionalitu než hotovosť. Napriek tomu niektorí lipnú na hotovosti. Prečo je to tak?

Môže to byť dané geografickou polohou, kde človek žije, kde sa pohybuje a, samozrejme, dostupnosťou možností zaplatiť digitálne alebo kartou v danom mieste.

Jednou z našich priorít na slovenskom trhu je rozširovať akceptáciu a zvyšovať počet miest, na ktorých môže zákazník zaplatiť kartou, mobilom alebo hodinkami. 

Robíme to aj v rámci programu Slovensko platí kartou – obchodníkovi na polroka dáme platobný terminál bez mesačných poplatkov. On má možnosť si tak vyskúšať, aké benefity majú digitálne platby pre jeho podnikanie. 

Vo svojom okolí poznám ľudí, ktorí platia len kartou. Aký je podiel ľudí, ktorí platia už takmer výhradne digitálne?

Čo sa týka kamenných obchodov, tak tam 80 % Slovákov jednoznačne chce platiť digitálne. Keď sa bavíme o nákupoch na internete, tak 79 % zaplatí u obchodníka na internete priamo kartou. A z tých, čo si dajú tovar poslať na dobierku, ďalších 16 % zaplatí opäť kartou. 

Žiadne vypisovanie údajov

Click to Pay je nový spôsob, ako rýchlo zaplatiť na internete – zákazník klikne na tlačidlo zaplatiť, systém ho autentifikuje pomocou emailu a následne si vyberie jednu z uložených platobných kariet – údaje nemusí ručne vypisovať.

Funkcia funguje na podobnom princípe ako Apple Pay alebo Google Pay, odlišuje sa predovšetkým tým, že nie je viazaná na konkrétnu značku zariadenia alebo operačný systém. 
Ako to funguje:
  • zákazník sa zaregistruje do služby,
  • pridá platobnú kartu, ktorú chce používať,
  • na internete zvolí spôsob platby Click to Pay.

Pozri si, ako Click to Pay funguje →

 

Na zjednodušenie procesu online platieb ste predstavili aj systém Click to Pay, ktorý sľubuje ešte jednoduchšie platby. Ako presne funguje? 

Čo sa týka služby Click to Pay, prichádzame s ňou z dôvodu, že nákupy na internete sú komplikovanejšie ako bezkontaktné platby vo fyzickom svete. Naším cieľom je priniesť klientovi rovnaký komfort, rýchlosť a pohodlnosť platby.

Väčšina ľudí platí na internete kartou, ale stále musí značná časť z nich manuálne vypisovať číslo karty a jej iné náležitosti. Môže sa stať, že urobia preklep alebo majú kartu ďaleko a nechce sa im po ňu vstávať.

Služba Click to Pay má klientovi priniesť to, že keď sa do nej zaregistruje prvýkrát, tak potom na každom e-shope, ktorý bude ponúkať tento spôsob úhrady, zaplatí jednoducho bez ďalšieho vypisovania údajov.

Ako to bude v praxi vyzerať?  

Ide o funkcionalitu platobnej brány, ktorá rozpozná, či ste zaregistrovaný alebo nie podľa mailovej adresy. Ak ste zaregistrovaný, tak vám ponúkne karty, ktoré máte uložené.

Vy si jednoducho vyberiete tú, ktorou chcete zaplatiť, a dáte potvrdiť. Transakcia je autentifikovaná v súlade s nariadeniami Strong Customer Authentication, čiže 3D secure verifikácia a všetky ostatné bezpečnostné prvky sú dodržané. 

Výhodou je, že nemusíte nič vypisovať. Ak nie ste zaregistrovaný, tak vás systém vyzve, aby ste sa prihlásili. 

BBB_0960
zdroj: Startitup - Click to Pay je funkcionalita platobnej brány, ktorá rozpozná, či je zákazník zaregistrovaný alebo nie podľa mailovej adresy.

Digitálna autentifikácia je veľká téma – ako Click to Pay overuje, že som to naozaj ja? 

Zákazník si zvolí zaplatiť cez Click to Pay podľa e-mailovej adresy a systém potom podľa tej adresy zistí, či má konto na Click to Pay. 

V prípade, že si napríklad zaregistrujete päť adries na vašom zariadení a nedáte si zapamätať, tak pri každom ďalšom nákupe vás bude overovať cez heslo.

Ak si dáte zapamätať, tak na danom mieste vás overovať nebude. Ale keby ste nakupovali z mobilného telefónu, tak aj v rámci Click to Pay zákazníka overíme, či to je naozaj on a nemohol hocikto zobrať jeho zariadenie a nakúpiť.

Slovensko dlhodobo patrí medzi krajiny s najrýchlejšou adopciou nových bankových technológií. Prečo je to tak? 

Slováci sú špecifickí tým, že sú nadšenci do inovácií – podľa prieskumu, ktorý sme robili, takmer polovica z nich jednoznačne a rada využíva a skúša nové metódy platenia. Vidíme to aj na adopcii bezkontaktných platieb, platieb mobilom a iných technologických noviniek, ktoré prichádzajú na trh.

To, prečo všeobecne ľudia uprednostňujú digitálne platby, je ich rýchlosť, pohodlnosť a bezpečnosť. A keď sa pozrieme na ostatné krajiny v Európe, majú podobne nastavenú mentalitu – napríklad v Poľsku či Írsku. 

Platby sú bezpečné aj vďaka tokenizácii

Token je pre obchodníkov základom na poskytovanie bezproblémovej platby jedným klikom, rovnako ako bezkontaktnosť. Tokenizácia údajov je proces konverzie citlivých údajov (napr. informácie o kreditných kartách) na tokeny, ktoré možno bezpečne preniesť bez odhalenia týchto údajov.

Tokenizácia údajov môže zvýšiť bezpečnosť údajov, súkromie a dodržiavanie predpisov a zároveň zabrániť neoprávnenému prístupu a zneužitiu. 

Technológiu tokenov spojenú s biometrickou autentifikáciou využíva aj služba Click to Pay, aby spojila globálnu sieť obchodníkov, poskytovateľov platobných terminálov a vydavateľov kariet. 

Pozri si viac o službe Click to Pay →

Takže existuje na Slovensku veľa nadšencov, ktorí sa tešia a skúšajú každú inováciu, ktorá príde?

Áno, je ich naozaj dosť. Najviac náchylní na skúšanie nových vecí sú používatelia Apple zariadení. Tí rovno nabiehajú na vlnu a skúšajú všetko, čo príde. Ale všeobecne je na Slovensku vysoká popularita inovácií. 

Aj keď si mnohí myslia, že Slovensko nie je pokročilá krajina, platiť mobilom sa tu dalo už v roku 2012. Čo bolo dávno predtým, ako vôbec na náš trh prišli Apple Pay alebo Google Pay. 

Aj napriek tomu každý pozná obchod, ktorý neumožňuje platby kartou. Dokedy budeme stále stretávať takýchto obchodníkov? 

Neviem vám povedať, dokedy tu budú. Ale dôvod, prečo niektorí obchodníci preferujú hotovosť, je častokrát ich mentálne nastavenie, ktoré je na úrovni emócií alebo predpokladu.

Väčšina z nich hovorí o poplatkoch spojených s užívaním terminálu, ale neuvedomujú si, že aj pri hotovosti platia poplatky. Veď si zoberme už len ten čas, ktorý nás to stojí, keď musíme ísť vložiť hotovosť do banky.

Väčšina si to nevie relevantne porovnať. My sa ich snažíme naučiť to, že keď zavedú možnosť zaplatiť digitálne, tak vypočujú hlas zákazníkov a rovnako si aj rozšíria okruh. 

Na dátach z prieskumu sme zistili, že sa zväčšuje skupina ľudí, ktorí keď sa nedá platiť digitálne, tak sa otočia a idú nakúpiť inde. 

BBB_1018
zdroj: Startitup - Dôvod, prečo niektorí obchodníci preferujú hotovosť, je častokrát ich mentálne nastavenie, ktoré je na úrovni emócií alebo predpokladu.

Ako podľa vás rýchlosť adopcie platby kartou urýchlil covid? Predsa len, 81 %, to už sa dá označiť za drvivú väčšinu. 

Covid rozhodne urýchlil digitálne platby. Kartami sa na Slovensku platí už 24 rokov, ale covid spôsobil to, že ľudia začali vyžadovať, aby sa dalo kartou zaplatiť kdekoľvek. Predsa len, vtedy sme sa snažili minimalizovať kontakt s cudzími a hotovosť je jeden z najlepších prenášačov rôznych baktérií.

Počas obdobia pandémie veľmi stúpli na popularite aj bezkontaktné platby, dokonca sa zvyšoval aj limit na bezkontaktnú platbu bez nutnosti zadávania PIN kódu na 50 eur.

Aké je využívanie moderných bankových technológií u seniorov? Nájdu sa aj medzi nimi ľudia, ktorí zaplatia hodinkami alebo telefónom?

Vo všeobecnosti platí, že čím je človek mladší, tým radšej zaplatí kartou. Vo vekovej kategórii 18 až 26 rokov je to takmer 90 % ľudí, ktorí platia kartou alebo mobilom.

V kategórii 54 až 65 rokov je 68 % ľudí, ktorí tiež preferujú digitálne platby. Takže vidíme, že aj medzi staršími ročníkmi je preferencia digitálnych platieb väčšinová. 

Prečo dnes na e-shopoch stále funguje možnosť zaplatiť bankovým prevodom, aký je jej význam? 

Väčšina e-shopov chce dať zákazníkovi možnosť voľby, chce ako keby reflektovať jeho preferenciu. A potom je už na konkrétnom zákazníkovi, či zaplatí prevodom alebo kartou digitálne. Pozri si, ako môžeš zaplatiť rýchlo a bezpečne →

Vyjadri svoj názor v ankete:

Prečo najradšej platíš kartou?

Medzi najpopulárnejšie spôsoby dnes patria platobné brány, tých je však naozaj kvantum. Aké riziká to obnáša? 

Dôležité je povedať to, že ten, kto poskytuje platobnú bránu, musí spĺňať všetky bezpečnostné nariadenia, aby dostal certifikáciu a povolenie prevádzkovať platobnú bránu.

Čiže vy nevypisujete údaje v prostredí toho e-shopu, ale vypisujete ich u poskytovateľa platobnej brány, čo sú obyčajne banky alebo iné podobné spoločnosti.

Mnoho platobných brán dnes využíva tokenizáciu. To znamená, že vy síce zadáte číslo platobnej karty, ale tento údaj ďalej nikam nejde. V procese transakcie je nahradený tokenom a ten bezpečný – senzitívny údaj, ktorým je číslo karty, nikde ďalej v systéme nenájdeme.

Ako rozoznám poctivú platobnú bránu na e-shope od nejakej, nazvime to pochybnej zrejme na pochybnom e-shope?  

Všeobecne by sme mali byť pri nákupoch cez internet pozorní a ostražití. To je najdôležitejšie odporúčanie pre každého. Netreba naletieť na podozrivo lákavé ponuky – to je prvý indikátor toho, že niečo s e-shopom nebude v poriadku. 

Treba si pozrieť aj URL adresu, či v nej nie sú nahradené podobné znaky. 

BBB_1027
zdroj: Startitup - Väčšina Slovákov preferuje platbu kartou, vplynulo z prieskumu, ktorý robila agentúra Ipsos pre spoločnosť Visa.

Najnovšie videá

Trendové videá