Slováci sa boja prepúšťania. Kríza postihla aj najväčšieho platiteľa dane na Slovensku

  • Slováci na trhu práce čelia rôznym výzvam
  • Zisti, prečo sa mení situácia v žilinskej automobilke
  • Čo to znamená pre tisíce zamestnancov a celú krajinu
Slováci sa zatiaľ nemusia báť
  • Slováci na trhu práce čelia rôznym výzvam
  • Zisti, prečo sa mení situácia v žilinskej automobilke
  • Čo to znamená pre tisíce zamestnancov a celú krajinu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slováci začínajú mať obavy. Dlhé mesiace patrila Kia Motors Slovakia medzi výnimky, ktoré odolávali otrasom európskeho automobilového priemyslu. V súčasnosti sa však situácia mení — žilinská automobilka zavádza odstávky výroby. Dôvodom je pokles dopytu.

Podľa informácií portálu Hospodárske noviny firma v posledných týždňoch zrušila viacero výrobných dní a ďalšie odstávky sú naplánované. Oficiálne vedenie situáciu nekomentuje, no zamestnanci potvrdzujú, že boli doma kvôli prekážke na strane zamestnávateľa. Miestne odbory potvrdzujú, že výrobné kapacity nie sú plne využívané a automobilka siaha po núdzových opatreniach.

Slováci majú obavy

Problémy prichádzajú v čase, keď Kia v Žiline prechádza významnou transformáciou smerom k elektromobilite. Z montážnej linky postupne odchádza dlhoročný bestseller Kia Ceed, ktorý nahrádzajú nové elektrické modely EV4 a čoskoro aj EV2.

Do týchto projektov firma investovala viac než 100 miliónov eur, pričom tretinu nákladov pokryli štátne dotácie. Hlavnou oporou výroby však zostáva model Sportage, ktorý tvorí približne dve tretiny produkcie.

Nad transformáciou do éry elektromobility však visí viacero otáznikov. Dopyt po autách v Európe klesá, automobilky čelia rastúcim nákladom, regulačnému tlaku, ale aj konkurencii z Číny. „Autá sú drahšie, zákazníci váhajú. A nástup čínskych značiek je enormný,“ hovorí motoristický novinár Maroš Čabák.

 

S podobnými problémami ako Kia zápasí aj jej sesterský závod Hyundai v českých Nošoviciach, kde taktiež zavádzajú výrobné odstávky. Výroba tam bude stáť niekoľko dní v priebehu tohto mesiaca. Dôvod je rovnaký – slabší dopyt po vyrábaných automobiloch. Slováci teda musia hľadieť aj západným smerom, aby sa dokázali pripraviť. 

Myslíš si, že Kia Motors pristúpi k prepúšťaniu zamestnancov?

Viac o Kia Motors Slovakia

Kia Motors Slovakia je prvým výrobným závodom juhokórejskej automobilky Kia v Európe. Nachádza sa pri Žiline v Tepličke nad Váhom a spustila výrobu v roku 2006. Továreň má strategickú polohu pre distribúciu na európske trhy a zamestnáva približne 3 700 ľudí. Produkuje modely ako Kia Sportage, Ceed a najnovšie aj elektromobily. Ročne tu Slováci dokážu vyrobiť približne 350 000 vozidiel. Je známa vysokou mierou automatizácie a efektívnosti. Okrem montáže vozidiel má závod aj vlastnú lisovňu, zvárareň a motoráreň, vďaka čomu patrí medzi technologicky najkomplexnejšie fabriky na Slovensku.

Európske automobilky sa musia rozhodnúť

Výzvam čelí automobilový priemysel v celej Európe. Podľa analýzy spoločnosti AlixPartners je priemerné vyťaženie európskych automobilových závodov len na úrovni 55 %, čo predstavuje kriticky nízku hodnotu. Výsledkom môže byť zatvorenie minimálne ôsmich tovární už v priebehu dvoch až troch rokov.

Najviac ohrozené sú podľa tejto analýzy značky ako Volkswagen a Stellantis, ktoré môžu doplatiť na prebytok kapacít a slabnúci dopyt po ich vozidlách. Slováci tak majú dôvod na určité obavy. 

Pesimistické predpovede niektorých expertov však naznačujú, že situácia môže byť ešte horšia. Peter Knap zo spoločnosti EY upozorňuje, že do desiatich rokov by mohlo skončiť až 30 závodov.

Hlavnými faktormi sú silnejúca konkurencia z Číny, pokles exportu európskych áut do Číny a tlak amerického trhu na lokálnu výrobu. Čínske značky zároveň expandujú takým tempom, že sa podľa analytikov čoraz viac špekuluje o tom, že by v budúcnosti mohli odkúpiť niektoré tradičné európske značky, ako napríklad Fiat, Maserati alebo Seat.

Odborári žiadajú vyššie mzdy aj odstupné

Poďme však späť na Slovensko. Napätie v žilinskej fabrike rastie aj v kolektívnom vyjednávaní. Odborári žiadajú zvýšenie tarifných miezd o 250 eur a vyššie odstupné pri prípadnom prepúšťaní. Ako dôvod uvádzajú práve neistotu spojenú s prechodom na elektromobily. Obávajú sa, že niektoré prevádzky zaniknú, čo môže viesť k znižovaniu počtu pracovných miest. Firma má na odpoveď 30 dní. Slováci však majú obavy už teraz. 

Kia zamestnáva v Žiline približne 3 700 ľudí a dlhodobo patrí medzi najziskovejšie firmy na Slovensku. Len za minulý rok vykázala zisk viac ako 680 miliónov eur – čo je trikrát viac než Volkswagen v Bratislave. Na daniach zaplatila dokonca najviac spomedzi všetkých spoločností na Slovensku. Výpadky vo výrobe a pokles objednávok tak už čoskoro zasiahnuť aj štátne financie – automobilky sú významným zdrojom daní, odvodov a exportu.

Situáciu ešte viac komplikuje celkové spomaľovanie ekonomiky. Viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak otvorene priznáva: „Európa sa ešte stále nedostala na úroveň pred COVID-om.“ Slováci tak majú v tomto zmysle ekonomický problém, pretože automobilky nedosahujú také výsledky, ako v minulosti. 

Najväčší platitelia daní na Slovensku za rok 2024

Poradie

Názov spoločnosti

Výška zaplatenej dane 

1.

Kia Slovakia, s. r. o.

226 999 000 €

2.

Slovenské elektrárne, a. s.

133 833 000 €

3.

VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a. s.

90 080 000 €

4.

Všeobecná úverová banka, a. s.

79 782 000 €

5.

SLOVNAFT, a. s.

78 811 000 €

6.

Slovenská sporiteľňa, a. s.

74 845 000 €

7.

Eustream, a. s.

62 211 000 €

8.

SPP – distribúcia, a. s.

62 077 000 €

9.

Tatra banka, a. s.

54 118 000 €

10.

Slovenský plynárenský priemysel, a. s.

52 903 000 €

S problémami zápasia aj ďalší automobiloví hráči na Slovensku. Trnavský Stellantis prechádzal v roku 2024 na výrobu elektromobilov a musel obmedziť výrobu. Jaguar Land Rover v Nitre zasiahol v septembri 2025 kybernetický útok, ktorý zastavil produkciu na niekoľko týždňov.

Automobilový priemysel, ktorý tvorí viac než 13 % toho, čo Slováci dokážu vyprodukovať, vstupuje do turbulentného obdobia. Žilinská Kia je toho dôkazom – a ďalšie firmy ju môžu čoskoro nasledovať.

Kontaktovali sme samotnú automobilku. V prípade získania nových informácií budeme článok aktualizovať. 

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: Hospodárske noviny, Žilina, archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá