Slováci tankujú najdrahšie v regióne. Prečo nám nepomáha ani ruská ropa?
- Slováci tankujú drahé pohonné hmoty
- Ceny palív sú dôležité pre motoristov, ale aj pre ceny v obchodoch
- Slovensko je na tom najhoršie medzi krajinami V4
- Slováci tankujú drahé pohonné hmoty
- Ceny palív sú dôležité pre motoristov, ale aj pre ceny v obchodoch
- Slovensko je na tom najhoršie medzi krajinami V4
Slováci majú ceny palív najvyššie v regióne. Slovenskí motoristi sú už zvyknutí, že tankujú najdrahšie spomedzi obyvateľov krajín V4, aj keď na rozdiel od našich susedov stále dovážame ropu aj z Ruska. Napriek tomu, že Česi a Poliaci už prestali importovať ruskú ropu, v porovnaní so Slovenskom tankujú výrazne lacnejšie, uvádza portál TV noviny.
Poďme sa teda pozrieť na fakty, aby sme sa dozvedeli, kde je pravda a prečo sú palivá na Slovensku drahšie ako u našich susedov.
Slováci platia najviac v regióne
Jedným z hlavných faktorov, ktoré ovplyvňujú ceny palív na Slovensku, je spôsob, akým sa ropná produkcia zabezpečuje. Slovensko stále čerpá ruskú ropu cez ropovod Adria. Tento ropovod však prechádza cez Chorvátsko, ktoré si za tranzit pýta výrazne vyššie poplatky. Zatiaľ čo v prípade iných krajín V4, ako sú Česko a Poľsko, ropa prichádza cez iné trasy, napríklad cez nemecké ropovody, Slovensko sa musí spoliehať na trasu, kde poplatky za tranzit dosahujú až sedemnásobok ceny, ktorú platí napríklad Česká republika.
Okrem týchto tranzitných nákladov sa pod vysoké ceny palív v Slovensku podpísali aj vysoké poplatky za skladovanie ropy a ropných produktov. Zatiaľ čo v Česku či Poľsku platia za uchovávanie strategických zásob ropy nižšie poplatky, Slováci platia takmer dvojnásobok za rovnakú službu. Náklady na skladovanie núdzových zásob ropy na Slovensku vzrástlo o 80 %, a to najmä od roku 2014, pričom objem zásob sa zvýšil len o 13 %. Tento rozdiel medzi rastúcimi poplatkami a malým zvýšením objemu zásob sa premieta do ceny palív na pumpách.
Napriek tomu, že Slováci stále využívajú ruskú ropu, naše ceny za benzín a naftu sú výrazne vyššie než v Česku a Poľsku. Benzín na Slovensku je o 8 centov drahší než v Česku a o 10 centov drahší než v Poľsku. Cena motorovej nafty je tiež vyššia, a to až o 3 až 8 centov, čo je v porovnaní s našimi susedmi znepokojujúce. Tento fakt sa prejavuje aj na nákladoch, ktoré slovenskí motoristi musia znášať pri každodenných jazdách, pričom výrazne znižuje konkurencieschopnosť našich cien voči tým v okolitých krajinách.
V diskusi o cenách energií je potřeba říkat i to za „B)“, že na Slovensku a v Maďarsku rozdíl mezi cenou pro odběratele a reálnou cenou doplácí stát. Na rok 2024 bylo na Slovensku vyčleněno 1,25 miliardy eur (30,5 miliardy korun). pic.twitter.com/nCyjYk7Oq0
— František Pucherna (@FPucherna) July 27, 2025
Ďalším problémom sú ceny energií. Tie sú totiž vstupným nákladom pre výrobcov palív a ovplyvňujú konečnú cenu na slovenských čerpacích staniciach. Slováci tak tankujú drahšie nie len kvôli samotnej surovine, ale aj z dôvodu nákladov na výrobu a skladovanie.
Ceny na Slovensku a u našich susedov
Tu je aktualizovaná tabuľka s cenami pohonných hmôt pre Slovensko, Maďarsko, Poľsko, Česko a Rakúsko.
| Krajina | Benzín 95 (€/l) | Nafta (€/l) |
|---|---|---|
| Poľsko | 1,39 | 1,43 |
| Česko | 1,41 | 1,38 |
| Maďarsko | 1,47 | 1,52 |
| Slovensko | 1,49 | 1,46 |
| Rakúsko | 1,53 | 1,56 |
Tieto ceny sú platné k 21. júla 2025 a odrážajú priemerné ceny palív vrátane daní v týchto krajinách. Vyššie ceny ako na Slovensku evidujeme len v Rakúsku. Tu je však dôvodom kombinácia faktorov, medzi ktoré patria vysoké spotrebné dane, marže distribučných reťazcov a vyššie ceny energií, ktoré ovplyvňujú náklady na výrobu a distribúciu palív. Druhou drahšou krajinou je v prípade nafty aj Maďarsko. To takisto čerpá ropu z Ruskej federácie.
Na tomto príklade je možné jednoznačne ukázať, že najpodstatnejším ukazovateľom nie je to, od ktorého dodávateľa ropu čerpáme. Najpodstatnejšie je, akú politiku má daný štát v daňovej oblasti a vo výške poplatkov. To totiž tvorí podstatnú časť ceny pohonných hmôt, ktorú potom znášajú bežní Slováci.
Prečo Slováci platia viac aj napriek ruskej rope
Príčina spočíva aj v tom, že susedné krajiny vyvinuli efektívnejší systém dovozu ropy, čo vedie k nižším nákladom na dopravu a distribúciu palív. Poľsko a Česko zaviedli pripojenie na nemecké ropovody, čo umožnilo prístup k lacnejšej neruskej rope. Naopak, Slováci sú stále odkázaní na dovoz ropy cez ropovod Adria z Chorvátska, čo spôsobuje vyššie poplatky za tranzit.
Karel Hirman, bývalý ministr hospodářství SR, reaguje na Fica: Fico opakovaně straší, že zastavením dodávek ruského plynu dojde k jeho prudkému zdražení, nedostatku a ztrátám z tranzitu. Jenže když ruský plyn ještě do EU proudil plynovody Nord Stream i tranzitem přes Ukrajinu,… pic.twitter.com/VHd3n7RwkP
— Poslední skaut™ (@Posledniskaut) July 12, 2025
Ďalším faktorom je aj fakt, že v Slovenskej republike sa do finálnej ceny nafty a benzínu premietajú aj vyššie poplatky za skladovanie. To znamená, že motoristi platia viac za rovnaký objem palív. Na rozdiel od mnohých krajín v EÚ, ktoré svoje zásoby uchovávajú v zahraničí, Slovensko stále uchováva väčšinu svojich zásob doma. A práve to má zásadný vplyv na vysoké náklady na ich zabezpečenie.
Jedným zo spôsobov, ako by sa Slováci mohli dostať k lacnejším palivám, je zníženie poplatkov za skladovanie a uchovávanie ropných produktov. Väčšina krajín Únie už tento problém rieši tým, že uchováva časť svojich zásob za hranicami. Tam sú náklady na skladovanie nižšie, pretože týmto spôsobom sa zvyšuje konkurencia medzi skladovateľmi. A to následne vedie k zníženiu nákladov a teda aj k nižším cenám na čerpacích staniciach.
Ako ďalej
Zníženie nákladov na skladovanie a tranzit ropy by mohlo mať zásadný vplyv na konečnú cenu palív, a to bez ohľadu na to, že Slovensko stále čerpá ruskú ropu. Tieto kroky by mohli nielen znížiť ceny pohonných hmôt, ale aj zlepšiť konkurencieschopnosť slovenského trhu v rámci V4.
Slováci majú na trhu s pohonnými hmotami stále niekoľko nevýhod, ktoré vedú k vyšším cenám na pumpách v porovnaní s našimi susedmi. Zatiaľ čo Česi a Poliaci sa už dávno odpútali od ruskej ropy a našli efektívnejšie spôsoby dovozu, Slovensko sa stále spolieha na ropovody, ktoré si účtujú vysoké poplatky za tranzit.
Okrem toho poplatky za skladovanie ropy na Slovensku sú dvakrát vyššie ako v iných krajinách, čo prispieva k vyšším cenám pohonných hmôt. Aj keď sa Slovensko stále spolieha na ruskú ropu, riešenie týchto problémov by mohlo viesť k výraznému zníženiu cien palív.
Čítaj viac z kategórie: Ekonomika
Zdroje: TV noviny, Natankuj.sk, Tolls