Slovákom došla trpezlivosť: Volajú po zákaze zdieľaných kolobežiek, spísali aj petíciu

  • Ide o reakciu na tragédiu, ktorá sa stala pred niekoľkými dňami v Trenčíne
  • Vodič kolobežky pod vplyvom alkoholu usmrtil 63-ročnú chodkyňu
Na snímke sú zdieľané kolobežky
Ilustračný obrázok, TASR/František Iván
  • Ide o reakciu na tragédiu, ktorá sa stala pred niekoľkými dňami v Trenčíne
  • Vodič kolobežky pod vplyvom alkoholu usmrtil 63-ročnú chodkyňu

Elektrické kolobežky už nejaký čas rozdeľujú Slovákov na 2 tábory. RTVS informuje o tom, že tábor tých, ktorí s kolobežkami nesúhlasia, začal spisovať petíciu za zákaz ich používania. Ten sa týka len zdieľaných kolobežiek.

Ide o reakciu na tragédiu, ktorá sa stala pred niekoľkými dňami na Štefánikovej ulici v Trenčíne. Vodič kolobežky pod vplyvom alkoholu usmrtil 63-ročnú chodkyňu. 

„Podľa doterajších zistení 29-ročný vodič elektrickej kolobežky narazil do 63-ročnej chodkyne, ktorá prechádzala cez štvorprúdovú cestu mimo priechodu pre chodcov. Po náraze obaja dopadli na cestu, žiaľ, chodkyňa utrpela vážne zranenia, na následky ktorých v nemocnici podľahla,“ uviedla trenčianska krajská policajná hovorkyňa, Ingrid Krajčíková.

Vodičovi kolobežky namerali policajti v dychu 1,38 promile alkoholu. Policajti mu obmedzili osobnú slobodu, skončil v cele policajného zaistenia. Polícia začala trestné stíhanie za prečin usmrtenia.

Osoby, ktoré stoja za petíciou, zároveň žiadajú sprísnenie pravidiel pri používaní súkromných kolobežiek. 

Petíciu podpísal aj syn usmrtenej chodkyne. Uviedol, že vie, že aj ona urobila chybu, že nešla cez priechod pre chodcov alebo nadchodom, no keby kolobežkár nešiel vysokou rýchlosťou, tragédii by sa možno vyhli.

Po tragédii si trenčianska polícia posvietila nielen na kolobežkárov, ale aj na cyklistov. Stačili 4 hodiny na to, aby polícia zistila 11 priestupkov. Išlo napríklad o jazdu pod vplyvom alkoholu, ktorá bola preukázaná pri piatich vodičoch nemotorových vozidiel. Kontroly budú pokračovať aj naďalej.

Priblíži sa Slovensko Parížu?

Portál Topspeed informuje, že v Paríži bola situácia „vyhrotená“ natoľko, že v miestnom referende sa až 89 % hlasujúcich zhodlo na tom, že by uvítali zákaz zdieľaných e-kolobežiek. Aj napriek tomu, že sa hlasovania zúčastnilo len 7,46 percenta z približne 1,3 milióna obyvateľov zapísaných v zoznamoch voličov, podľa primátorky mesta Anne Hifalgo ide o víťazstvo miestnej demokracie.

Od 1. septembra 2023 v Paríži zdieľané e-kolobežky viac fungovať nebudú. Odpor ku kolobežkám s hlasujúcimi zdieľala aj samotná primátorka Paríža. V súčasnosti sa v meste nachádza približne 15-tisíc verejných elektrokolobežiek. Tie však z ulíc už čoskoro nadobro vymiznú a Parížania budú môcť používať len svoje súkromné kolobežky.

Domáci sa sťažovali, že turisti, no aj Parížania jazdia nebezpečne a vyvolávajú nehody a dopravný chaos. 

Prevádzkovatelia týchto dopravných prostriedkov tvrdia, že im je nespravodlivo pripisovaná zodpovednosť za chaotickú povahu parížskych ulíc.

Zdieľané elektrické kolobežky začali byť v hlavnom meste Francúzska prevádzkované v roku 2018. Postupne však bolo ich prevádzkovanie obmedzované napríklad znížením rýchlosti, vytváraním špeciálne vyhradených parkovacích zón či obmedzením počtu prevádzkovateľov.

Ani takéto opatrenia však obyvateľom Paríža nestačili – sťažovali sa na bezohľadnú jazdu pod vplyvom alkoholu, ako aj na neporiadok na chodníkoch.

Zdroje: RTVS, Topspeed, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá