Slovenská pošta predstavila plán transformácie: Do roku 2028 zatvorí desiatky pobočiek, mení sa na franšízový model

  • Pošta komunikuje viaceré zmeny
  • Avizuje rušenie pobočiek
  • Hovorí o minimálnom dopade na zamestnancov
Kuriér s balíkmi a balíkomat.
  • Pošta komunikuje viaceré zmeny
  • Avizuje rušenie pobočiek
  • Hovorí o minimálnom dopade na zamestnancov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slovenská pošta predstavila komplexný plán transformácie. Do roku 2028 chce zmodernizovať svoje služby a zlepšiť firemnú finančnú situáciu. Spoločnosť reaguje na dramatický pokles návštevnosti pobočiek a využívania tradičných poštových služieb v dôsledku rastúcej digitalizácie.

Transformácia stojí na troch pilieroch – optimalizácii siete, zefektívnení procesov a investíciách do technológií. Uviedli to dnes (10. mája) v tlačovej správe.

Najhustejšia sieť v Európe potrebuje zmenu

Slovenská pošta v súčasnosti prevádzkuje 1 365 pobočiek, čo predstavuje najhustejšiu sieť v Európe. Z tohto počtu je až 840 jednopriehradkových s obmedzenými otváracími hodinami a viac ako tisíc pobočiek je ekonomicky stratových.

Dôsledkom rastúcej digitalizácie a zmeny zákazníckeho správania zaznamenala Slovenská pošta za posledných 5 rokov pokles návštevnosti pobočiek o 30 percent. Pokles podaja listových zásielok klesol o takmer 70 percent za posledných 19 rokov. Počet podaných balíkov sa počas covidového obdobia síce viac ako zdvojnásobil, ale aktuálne služba stagnuje.

„Transformácia nie je hromadné zatváranie pobočiek ani hromadné prepúšťanie. Je to zmena starého, dnes už nefunkčného a extrémne nákladného modelu pošty na nový, ktorý bude bližšie k ľuďom a konečne začne vytvárať zisk,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka.

Budúcnosť je franšízový model

Prvým pilierom transformácie je konsolidácia pobočkovej siete. V krajských a okresných mestách budú najmenej vyťažené pobočky presúvané na nástupnícke pošty, ktoré sa posilnia. Budú mať dlhšie otváracie hodiny a takú obsadenosť priehradiek, aby boli zákazníci vždy plynule obslúžení. Vidiecke pošty, ktoré sú už dnes ekonomicky neudržateľné z dôvodu nízkej návštevnosti, sa pretransformujú na franšízy.

Podľa portálu Živé.sk v priebehu tohto roka zatvoria 26 pobočiek v krajských mestách. Pošta poukazuje napríklad na Bratislavu, kde v súčasnosti funguje až 45 pobočiek, čo vedenie považuje z dlhodobého hľadiska za neudržateľné. Pre nerentabilné vidiecke pobočky pošta pripravila iné riešenie – ich transformáciu na franšízový model.

To znamená, že poštové služby budú poskytované inými subjektmi, najčastejšie v priestoroch existujúcich predajní potravín alebo iných obchodov. Pošta plánuje spolupracovať aj s miestnymi samosprávami, pričom preferovaným modelom má byť presun poštových služieb priamo na obecné úrady. 

„Franšízový model predstavuje moderný spôsob, ako udržať, rozšíriť a zmodernizovať fungovanie Slovenskej pošty. Vďaka partnerstvám so samosprávami a podnikateľmi dokážeme vytvoriť ešte viac miest, kde si ľudia vybavia svoje poštové záležitosti pohodlne, rýchlo a bez čakania. Pošta bude flexibilnejšia, dostupnejšia a lepšie prispôsobená skutočným potrebám občanov – od klasických služieb až po digitálne riešenia,“ uvádza riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva Slovenskej pošty Melinda Burdanová.

Tento model už úspešne funguje v okolitých krajinách – v Rakúsku je viac ako 70 % pobočiek prevádzkovaných franšízovými partnermi, v Nemecku takmer všetky a franšízy pribúdajú aj v Česku. Cieľom Slovenskej pošty je do roku 2028 mať 400 vlastných a 1 000 franšízových pobočiek.

Modernizácia prevádzky a procesov

Druhým pilierom transformácie je optimalizácia a modernizácia prevádzky a procesov. S tým súvisí napríklad zjednodušenie produktového portfólia a zmena frekvencie doručovania po vzore okolitých krajín, kde sa tento krok ukázal ako mimoriadne efektívny – s minimálnym dopadom na klienta, ale s výrazným prínosom pre ekonomickú stabilitu spoločnosti.

Transformácia starého modelu fungovania pošty zahŕňa aj zavedenie zmiešaného doručovania, využívanie samoobslužných kioskov, rozšírenie siete BalíkoBOXov cez partnerské samoobslužné zariadenia.

„Cieľom tiež je, aby boli služby štátu dostupné na každej jednej pošte, a to už do konca tohto roka. Dnes ich ponúkame len na 580 miestach. Postupne ich plánujeme rozšíriť o ďalšie, aby sa z pošty stalo najdostupnejšie klientske centrum na Slovensku,“ informuje Burdanová.

Tretím pilierom sú investície do inovácií a digitalizácie, ktoré majú zo Slovenskej pošty urobiť modernú firmu.

Minimálny vplyv na zamestnancov

Základom transformácie, kľúčom k zlepšeniu služieb a spokojnosti zákazníkov, sú zamestnanci. Transformácia Slovenskej pošty sa preto už minulý rok začala práve ich preškolením.

Viac ako 6 400 doručovateľov a priehradkových zamestnancov absolvovalo 20 seminárov a 48 tréningov manažérskych a predajných zručností s cieľom zjednotiť systém práce, ktorý prinesie rovnaké možnosti, kvalitu a informácie o produktoch a službách každému klientovi naprieč celým Slovenskom.

Súčasťou transformácie bude aj vznik nových pracovných miest. Najmä doručovateľské služby, logistika a balíkové služby čaká rast a posilňovanie. Zamestnanci pobočiek, ktorých prevádzka bude ukončená, budú mať možnosť presunúť sa na inú pobočku alebo pracovnú pozíciu či prejsť k franšízovému partnerovi.

V tomto roku plánuje pošta zatvoriť 26 prevádzok v krajských mestách, následne sa zameria na okresné mestá a popritom bude riešiť franšízové prevádzky na vidieku. Celý proces transformácie potrvá tri roky s minimálnym dosahom na zamestnanosť.

Generálny riaditeľ Kupka pre Živé.sk uviedol, že súčasný stav približne 10-tisíc zamestnancov sa v budúcnosti zníži, hoci konkrétne číslo neuviedol. Z celkového počtu pracovníkov odíde do roku 2027 približne tisíc ľudí do dôchodku. Spoločnosť zároveň upozornila na klesajúcu pracovnú efektivitu, pričom tento negatívny trend podľa jej predpovedí bude pokračovať aj naďalej.

„Rýchlo sa meniace potreby zákazníkov si vyžadujú zmenu pošty na spoločnosť s väčšou dostupnosťou, modernejšími službami, jednoduchšími procesmi a digitálnymi riešeniami, ktoré prinesú lepšiu užívateľskú skúsenosť a zároveň zabezpečí stabilnú budúcnosť pošty ako dôveryhodného partnera a zamestnávateľa. Všetky opatrenia v rámci transformácie majú do roku 2028 zabezpečiť Slovenskej pošte ziskovosť a následne finančnú udržateľnosť na ďalšie obdobie. Pošta je a bude najdostupnejšou inštitúciou, ktorá na základe licencie doručuje a bude doručovať každý jeden deň do každej jednej obce na Slovensku,“ dodáva Kupka.

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: TS Slovenská pošta, Živé.sk

Najnovšie videá

Trendové videá