„Smart hodinky ti nepovedia, prečo ťa budia nočné mory“: Odkazy pri centrách prekvapili Slovákov, vieme, čo je za nimi

  • Pred obchodmi sa objavila kampaň, ktorá konfrontuje konzumné Vianoce s krízou vzťahov
  • Pripomína, že pozornosť je viac než drahé darčeky
nápisy pred obchodnými domami
  • Pred obchodmi sa objavila kampaň, ktorá konfrontuje konzumné Vianoce s krízou vzťahov
  • Pripomína, že pozornosť je viac než drahé darčeky
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Predvianočný zhon sa naplno rozbehol a tisíce ľudí zapĺňajú nákupné centrá v snahe nájsť ideálny darček. Práve v tomto období sa pred bratislavskými centrami objavili nečakané transparenty s odkazmi, ktoré nútia spomaliť. 

„Nový iPhone nie je prejavom lásky. Pozornosť, rešpekt a čas sú,“ stálo na jednom z nich. Ďalší pripomínal: „Hodinky za 500 € ti nevrátia stratený čas s chorým otcom.“

Za akciou stojí platforma duševného zdravia ksebe.sk, ktorá otvorene upozorňuje na to, čo sa skrýva za predvianočnou horúčkou. „Žijeme v kríze autentických vzťahov – k sebe aj k druhým,“ hovorí spoluzakladateľka projektu Mgr. Magdaléna Kajan, PhD.

„Táto guerilla akcia nie je protest proti Vianociam, ale proti tomu, čo sme z nich urobili. Spotrebný maratón, kde sa snažíme drahými darčekmi vykompenzovať čas a pozornosť, ktoré sme blízkym počas roka nevenovali,“ dodáva v tlačovej správe, ktorú obdržala redakcia Startitup. 

Alarmujúce dáta o duševnom zdraví Slovákov

Kampaň prichádza v období, keď čísla o duševnom zdraví na Slovensku pôsobia znepokojivo. Za posledný rok zažívalo emocionálne alebo psychosociálne ťažkosti vrátane depresií a úzkostí až 42 percent populácie. Psychiatri hlásia rekord – minulý rok vyhľadalo ambulantnú pomoc 428-tisíc pacientov, najviac od roku 2009.

Výrazný nárast zaznamenali odborníci aj pri pokusoch o samovraždu. Medzi mladými vo veku 15 až 19 rokov bolo 121 pokusov, z toho 92 dievčat. Ako najčastejšie dôvody uvádzajú rodinné konflikty či problémy vo vzťahoch.

Klinický psychológ a spoluzakladateľ ksebe.sk Mgr. Karol Kleinmann vysvetľuje, prečo materiálne darčeky nedokážu nahradiť to, čo ľuďom najviac chýba.

„Vo vzťahoch zvyčajne nebýva problém v tom, že chýba nový kávovar, ale v tom, že sa partneri už dlho míňajú v rozhovoroch,“ hovorí. „A podobne aj tínedžer ocení skôr váš čas a záujem než ďalší darček.“

Osamelosť sa šíri Európou

Kríza vzťahov nie je len slovenský problém. Podľa európskych dát sa až 13 percent obyvateľov EÚ cíti osamelých väčšinu času. Viac ako 75 miliónov ľudí sa s rodinou či priateľmi stretáva najviac raz mesačne. Tí, ktorí sa cítia osamelo dlhodobo, majú o 20 percent vyššiu pravdepodobnosť depresívnych príznakov.

„Paradoxne, práve počas sviatkov, ktoré majú spájať, sa mnohí cítia najosamelejší,“ upozorňuje Kleinmann. „Často to nesúvisí s tým, že by nemali ľudí okolo seba, ale s tým, že sa Vianoce z obdobia prirodzených stretnutí menia na čas vysokých očakávaní a tlaku na dokonalosť.“

Predajné centrá sa tak pre mnohých stávajú miestom úniku – aj keď na krátky čas. Kampaň ksebe.sk však pripomína, že za pocitmi osamelosti či vyčerpania nestojí nedostatok vecí, ale nedostatok skutočného spojenia.

Transparenty ako zrkadlo toho, čo si nosíme v sebe

Počas víkendu 6. a 7. decembra stáli brigádnici s transparentmi pri hlavných vstupoch do bratislavských obchodných centier. Slogany cielene prepájali populárne vianočné produkty s hlbšími ľudskými potrebami:

  • „Nový set na cvičenie ti neprinesie lásku k tvojmu telu.“
  • „Ďalší kašmírový sveter ťa nezahreje ako objatie od blízkeho.“
  • „Smart hodinky ti nepovedia, prečo ťa budia nočné mory.“
  • „Samota pôjde s tebou aj na lyžovačku do Álp.“
  • „Plná taška darčekov nevyrieši prázdno v srdci.“ 

Každý výrok má jedno spoločné – konfrontuje ľudí s otázkou, či darček, ktorý práve idú kúpiť, rieši skutočný problém.

Zástupca ksebe.sk vysvetľuje, čo je cieľom. „Chceme zastaviť ľudí v predvianočnom zhone a pripomenúť im, že materiálne darčeky nevyriešia hlbšie potreby – ani naše, ani našich blízkych. Nie je nič hodnotnejšie ako rešpekt, pozornosť a čas, ktoré môžeme venovať druhým.“

Podľa neho však kampaň nemieri len na medziľudské vzťahy, ale aj na vzťah k sebe samému. „Sebe nevieme dať nič lepšie ako láskavosť, pochopenie a priestor na oddych,“ dodáva.

Návrat k zmyslu Vianoc

Guerilla kampaň je súčasťou širšej iniciatívy ksebe.sk, ktorá vyzýva ľudí prehodnotiť, čo pre nich Vianoce znamenajú. Namiesto tlaku na dokonalé darčeky prináša pripomenutie tradičných hodnôt – spomalenie, čas s rodinou, spoločné chvíle a jednoduchú prítomnosť.

„Vianoce mali byť o rodine a blízkych. Namiesto toho sa stali najväčším konzumným maratónom roka,“ uzatvára Magdaléna Kajan. „V predvianočnom strese sa obraciame k drahým darčekom s nádejou, že nám vykompenzujú čas, rešpekt a lásku, ktorú sme počas roka nevenovali. Je čas to zmeniť.“

Čítaj viac z kategórie: Bratislava

Zdroje: TS, ksebe.sk

Najnovšie videá

Trendové videá