Sociálne siete a influenceri formujú novú generáciu posadnutú béžovou farbou. Psychológ odhaľuje smutný trend

  • Béžová vládne móde, dizajnu i hračkám detí
  • Tento trend odráža túžbu po pokoji a úniku od stresujúcej reality dnešného sveta
sade beige kids, farby
  • Béžová vládne móde, dizajnu i hračkám detí
  • Tento trend odráža túžbu po pokoji a úniku od stresujúcej reality dnešného sveta
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Keď sa pozrieš na dnešné parkovisko, pravdepodobne uvidíš more čiernych, bielych a sivých automobilov. Porovnaj to s parkoviskom z 80. rokov – plným žiarivých červených, modrých a zelených karosérií. Tento kontrast nie je náhodný. Termín „smutná béžová mama“ vytvorila knihovníčka Hayley DeRoche, ktorá si robila žarty zo stereotypu nudného detského oblečenia v sérii satirických TikTokov.

Fenomén „smutnej béžovej estetiky“ sa v posledných rokoch stal dominantným trendom vo všetkých oblastiach života – od módy cez interiérový dizajn až po detské hračky. Nie je to len o tom, že si ženy vyberajú béžové oblečenie pre svoje deti. Je to o fundamentálnej zmene v tom, ako vnímame farby v našom okolí.

Ako vznikla generácia smutných béžových mamičiek

Mina Tran, 39-ročná lekárka a matka troch detí z Texasu, predstavuje typickú „smutno béžovú mamičku“. „Nedá sa im vyhnúť,“ hovorí o jasných farbách v článku pre magazín The Guardian. „Vkrádajú sa do oblastí môjho života, ktoré nemám pod kontrolou. Vyjdeš von a tráva je zelená.“

Ale v tých malých oblastiach života, ktoré má pod kontrolou, Tran sníva v taupe a srnčej hnedej, v pergamene a odtieni bisque. „Moje deti neuvidíte v primárnych ani sekundárnych farbách, pokiaľ to nie sú pyžamá,“ hovorí. Farebné plastové hračky? Zabudni. Technicolorová herňa? „Máme jeden herný priestor a ten je zároveň obývačkou. Nechcem sa každý deň dívať na niečo horúco ružové alebo neónovo zelené.“

Minimalizmus je čoraz populárnejší životný štýl s nízkou spotrebou, pri ktorom ľudia úmyselne žijú s menším množstvom vecí. Priaznivci minimalizmu tvrdia, že životný štýl ponúka množstvo prínosov pre pohodu, vrátane šťastia, životnej spokojnosti, zmyslu a zlepšených osobných vzťahov.

Prečo svet stráca farby?

Výskum britského Science Museum Group z roku 2020 analyzoval farby na viac ako 7 000 fotografiách bežných objektov od roku 1800 po súčasnosť. Výsledky boli šokujúce – približne od roku 1900 sa farebná paleta týchto predmetov začala výrazne zmenšovať a postupne sivnúť.

Podľa výrobcov farieb ako Axalta a PPG sú najpopulárnejšími farbami automobilov už roky biela, čierna a sivá. Apple väčšinu svojich produktov ponúka v odtieňoch ako „space gray“, strieborná a zlatá. Moderné stavby preferujú bielu, sivú a čiernu – na rozdiel od pestrých budov minulosti, píše portál UX Mag

„Ľudia v mojom veku sú veľmi ovplyvnení tým, čo vidia na sociálnych sieťach,“ hovorí 25-ročná Isabelle Gregory. „A keď je to to, čo všetci sledujú online, tak to je jednoducho to, po čom ľudia siahajú.“ 

Svet prichádza o farby
zdroj: Youtube - Scienceverse

Psychológia neutrálnych farieb

Prax minimalizmu spôsobuje pozitívne emócie medzi miléniálmi, čo zlepšuje ich pohodu. Uvedomenie si, že minimalizmus zlepšuje životné prostredie a šetrí zdroje, je dôvodom pozitívnych pocitov medzi miléniálmi.

Keith Recker, prognostik trendov a odborník na farby, má na béžovú estetiku jasný názor: „‚Smutná béžová‘ je pre mňa úplne výstižné – presne tak sa cítim, keď ju vidím. Z pohľadu ducha doby je béžová únikom pred všetkými tými príbehmi okolo nás.“ Teda pred politikou, vojnou a hroziacou klimatickou katastrofou. „Je to neutrálna zóna – nemusíš zaujať postoj. Je konzervatívna.“

Podľa štúdie publikovanej v Journal of Applied Positive Psychology, minimalizmus je viac než len dizajnový trend; je to filozofia založená na zámernom živote a jednoduchosti. Jednotlivci, ktorí praktizujú minimalizmus, uprednostňujú zážitky pred vecami, hľadajúc naplnenie cez zmysluplné aktivity.

Vplyv sociálnych médií na estetiku

Kim Kardashian bola jednou z prvých, kto prijal béžovú estetiku so svojím minimalistickým domovom s obrovskými, neutrálne ladenými priestormi bez známok ľudskej prítomnosti. Bývalá hviezda Love Islandu Molly-Mae Hague má dom ako nočnú moru pre milovníkov červeného vína, zatiaľ čo nový netflixový seriál Meghan Markle With Love, Meghan je prehliadkou béžovej.

Sydney Nicole Gifford žaluje Alyssu Sheil za údajné kopírovanie jej béžovej estetiky na sociálnych médiách. Obe ženy sú evanjelistkami celobéžového vzhľadu; obe žijú vo svete, kde je všetko béžové, čisté a dostupné cez Amazon affiliate odkaz.

Ekonomické faktory za béžovým trendom

„Ekonomika v tom zohráva úlohu – ľudia si dávajú pozor, za čo utrácajú,“ hovorí Leatrice Eiseman, riaditeľka Pantone Color Institute. „V ľudskej mysli sú svetlé tóny ako béžová spoľahlivé – je to farba sfingy. Ľudia ju vnímajú ako večnú a klasickú. Spájajú si ju s prírodou, pieskom a kameňmi – je dôveryhodná.“

Pre 27-ročnú dentálnu hygieničku Lilly Moffatt je béžová praktickou voľbou: „Farebné domy viem oceniť, ale keď do nich vstúpim, necítim sa v nich pohodlne. Necítim pokoj. Mám hektickú prácu a doma chcem len oddychovať – žiadne výrazné vzory a farby. Niekedy farby len zvyšujú chaos každodenného života.“

Dopad na dizajn a používateľskú skúsenosť

V UX dizajne je kontrast čiernej a bielej ideálny pre čitateľnosť – preto väčšina textu má čiernu na bielom alebo naopak. Aplikácie ako Notion či Todoist využívajú minimalistické a monochromatické rozhrania. Web dizajn sa často opiera o typografiu, štruktúru a interaktivitu namiesto farieb.

V roku 2024 sa tento trend vyvíja tak, aby zahŕňal zámernejšie využívanie priestoru, typografie a farieb, pričom si zachováva základný princíp jednoduchosti. Dizajnéri sú teraz strategickejší vo svojom prístupe, používajú minimalistický dizajn na vytváranie vizuálne ohromujúcich a používateľsky prívetivých zážitkov.

Estetický dizajn bol najobľúbenejším trendom minulý rok, ale tento štýl sa teraz stáva zastaralým. Mnohí kritici vidia v béžovej estetike stratu kreativity a individuality.

„Je to ničota. Kam nás títo influenceri vedú? Aký je zámer? Tváriť sa, že absencia nápadu je nápad,“ hovorí Recker. Sme všetci tak kolektívne unavení životom a zničení sociálnymi médiami, že si už nedokážeme vymyslieť ani jeden originálny nápad?

The Cringiest Trend of the 2020s (Sad Beige Babies).
byu/Ceazer4L indecadeology

Návrat k farbám?

Joa Studholme, poradkyňa pre farby vo Farrow & Ball, si myslí, že rozmach béžovej je reakciou na sivú – niekedy označovanú ako „mileniálna sivá“. „Pred piatimi rokmi bola akákoľvek teplá farba nežiadaná. Myslím, že ľudia sa vtedy cítili celkom dobre a nepotrebovali si doma vytvárať pohodlie. Teraz, po pandémii, chceme, aby naše domovy boli láskavejšie.“

Jasné farby, ako sú červená, oranžová, žltá a zelená, predstavujú vitalitu, energiu a radosť a budú výrazné v jeseni a zime 2024. Možno je monochromatická vlna len reakciou na zložitosti súčasného sveta – a čoskoro zažijeme návrat žiarivých farieb ako protiváhu.

Farby ako zrkadlo spoločnosti

Farby nášho sveta sú zrkadlom kolektívnej kultúrnej nálady, tvarovanej nespočetnými neviditeľnými silami. Hoci sa ukazuje jasný posun k neutrálnym farbám v mnohých oblastiach života, neznamená to, že farby úplne miznú. Kultúrne trendy sa neustále menia.

Odborníci tvrdia, že béžové mamičky neškodia svojim deťom stlmeným vkusom. Tento trend možno odráža hlbšie spoločenské zmeny – od zamerania na produktivitu až po homogenizáciu spôsobenú globalizáciou. No ako sa spoločnosti vyvíjajú, vyvíjajú sa aj ich estetické preferencie.

To, čo sa dnes zdá byť „vyblednutým“ svetom, môže byť len prechodnou fázou. Možno čoskoro zažijeme návrat k pestrejšiemu svetu, kde béžová nebude dominovať každý aspekt nášho vizuálneho prostredia. Do tej doby si však budeme musieť vystačiť s ovos, kosť, piesok a odtieňmi taupe.

Čítaj viac z kategórie: Štúdie, prieskumy a analýzy

Zdroje: The Guardian, UX Mag, Youtube - Hannah Alonzo, Nas Daily, Facebook - 90’s, 2000’s, and Early 2010’s Kids  , Scienceverse, Science Museum Group

Najnovšie videá

Trendové videá