Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

  • Vysoká rýchlosť je častou príčinou nehôd
  • Štát sprísňuje pravidlá a pokuty
  • Hrozí pokuta takmer 800 eur za špecifické prekročenie
na snimke je auto, pokuta za rychlost
  • Vysoká rýchlosť je častou príčinou nehôd
  • Štát sprísňuje pravidlá a pokuty
  • Hrozí pokuta takmer 800 eur za špecifické prekročenie
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na slovenských cestách sa častokrát jazdí rýchlo. Policajné štatistiky dlhodobo ukazujú, že vysoká rýchlosť patrí medzi najčastejšie príčiny vážnych nehôd. V roku 2024 sa na cestách stalo vyše 11-tisíc nehôd, pri ktorých zomreli stovky ľudí a tisíce utrpeli zranenia.

Aj preto štát sprísňuje pravidlá a pokuty. Cieľom nie je vybrať čo najviac peňazí, ale pritlačiť na vodičov, ktorí si z rýchlosti urobili návyk. Do hry však vstúpil aj fenomén, ktorý na prvý pohľad znie absurdne: pokuta takmer 800 eur už pri prekročení rýchlosti o 11 km/h.

800 eur za prekročenie rýchlosti

Suma 798 eur sa naozaj nachádza v zákone o cestnej premávke, no neplatí pre každé meranie rýchlosti, ale pre veľmi špecifické situácie. Podľa § 139a zákona č. 8/2009 môže polícia uložiť pokutu 798 eur vtedy, ak vodič prekročí maximálnu rýchlosť v obci o viac ako 70 km/h (napríklad ide vyše 120 km/h tam, kde je päťdesiatka) alebo mimo obce o viac ako 75 km/h, prípadne ak prekročí rýchlosť o viac ako 10 km/h na úseku, kde prebieha meranie hmotnosti vozidiel za jazdy, tzv. dynamické váženie.

Práve druhý scenár vyzerá na prvý pohľad absurdne. „Len“ 11 km/h nad limit a takmer 800 eur – dôvod je však technický: vyššia rýchlosť narúša presnosť váženia a môže znefunkčniť systém, ktorý má odhaľovať preťažené nákladné vozidlá. Takýto úsek musí byť vždy riadne označený dopravnou značkou alebo zariadením, inak pokuta v tejto výške uložená byť nemôže.

Pri bežných radaroch pritom zostáva v platnosti klasický sadzobník – pri prekročení rýchlosti v obci o 11–15 km/h sa bloková pokuta pohybuje rádovo v desiatkach eur, nie v stovkách. O netradičnom sadzobníku informuje portál startstop.sk.

Bežné pokuty za rýchlosť: čo hrozí v praxi

Väčšina vodičov sa nikdy nedostane do situácie, kedy by riešili 798 eur za rýchlosť. Oveľa častejšie ide o „štandardné“ prekročenia. O tých píše aj portál Finsider. Pri prekročení rýchlosti v obci do 20 km/h a mimo obce do 30 km/h môže policajt v blokovom konaní uložiť pokutu do 50 eur, v správnom konaní do 100 eur.

Ak vodič ide výrazne rýchlejšie, sankcie rýchlo rastú. V obci pri prekročení o 21–50 km/h už hrozí pokuta v rozpätí desiatok až stoviek eur – v blokovom konaní približne 30–400 eur, v správnom 150–600 eur. Mimo obce pri prekročení o 31–60 km/h sú sumy podobné.

Najtvrdší postih prichádza pri extrémnej rýchlosti. Ak vodič v obci prekročí limit o viac ako 50–60 km/h, respektíve mimo obce o viac ako 70 km/h, pokuta sa pohybuje v hornom pásme 500–1000 eur a môže prísť aj zákaz činnosti. V týchto prípadoch už zákon považuje jazdu za vážne ohrozenie bezpečnosti, nie za „bežný“ priestupok.

na snimke je auto
zdroj: Canva

Rýchlostné limity na Slovensku

Základný prehľad rýchlostí je stále jednoduchý. V obci 50 km/h, mimo obce 90 km/h, na diaľnici a rýchlostnej ceste 130 km/h, pokiaľ dopravná značka neukazuje nižší limit. Ak diaľnica alebo rýchlostná cesta vedie cez zastavané územie, platí na tomto úseku spravidla 90 km/h.

Okrem týchto základných rýchlostí sa treba riadiť aj miestnymi úpravami. V obytných zónach, pri školách či v centrách miest sa často objavujú tridsiatky alebo dvadsiatky. Na niektorých úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest môže byť rýchlosť znížená napríklad kvôli hluku, poveternostným podmienkam alebo bezpečnosti v tuneloch.

Ak vodič tieto limity rešpektuje a sleduje značky, nemusí riešiť ani blokovú pokutu, ani extrémne sankcie. Pri špeciálne označených úsekoch merania hmotnosti však platí jednoduché pravidlo: ak zbadáš tabule o vážení vozidiel, spomaľ na predpísaný limit. V takom prípade sa z „absurdnej“ osemstoeurovej pokuty stane pre teba len teoretická položka v zákone, nie reálne riziko z každej jazdy.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: startstop.sk, Finsider, Policajný zbor SR

Najnovšie videá

Trendové videá