Štát chystá veľké zmeny na cestách: Revolúcia v autoškolách, stopka kolobežkám a pravidlo „trikrát a dosť“
- Nové pravidlá z dielne ministerstva vnútra majú zvýšiť bezpečnosť na cestách
- Zmeny čakajú chodcov, vodičov, kolobežkárov, taxikárov aj autoškoly
- Nové pravidlá z dielne ministerstva vnútra majú zvýšiť bezpečnosť na cestách
- Zmeny čakajú chodcov, vodičov, kolobežkárov, taxikárov aj autoškoly
Dopravná situácia na Slovensku je čoraz napätejšia. Hustnúca premávka, nepozornosť vodičov a rýchlo sa rozvíjajúce alternatívne formy mobility prinášajú nové výzvy pre bezpečnosť na cestách.
Podľa štatistík narastá počet nehôd, pri ktorých zohráva úlohu nedanie prednosti chodcom, vysoká rýchlosť alebo nepozornosť za volantom. V reakcii na tento vývoj prichádza ministerstvo vnútra s balíkom legislatívnych zmien, ktoré majú sprísniť pravidlá, zvýšiť ochranu zraniteľných účastníkov premávky a eliminovať rizikové správanie vodičov.
Najväčší dôraz rezort vnútra kladie na ochranu chodcov a postihovanie nebezpečnej jazdy. Návrh zmien sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní, informujú tvnoviny.sk.
Najzásadnejšia zmena sa týka priechodov pre chodcov. Po novom získa chodec prednosť už v okamihu, keď bude zrejmé, že chce na priechod vstúpiť – nie až po jeho vstupe. Aj naďalej však platí, že na priechod nesmie vstupovať náhle. Vodiči budú zároveň povinní prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby vedeli v prípade potreby bezpečne zastaviť.
Rýchli vodiči pod drobnohľadom
Zmeny cielia aj na tzv. cestných pirátov. K prekročeniu rýchlosti, ktoré sa bude považovať za závažné porušenie predpisov, bude postačovať prekročenie o viac než 30 km/h v obci alebo 40 km/h mimo nej. Aj keď výšky pokút zostanú nezmenené, upraví sa ich škálovanie – pokuty sa budú udeľovať už pri menšom prekročení rýchlosti než doteraz.
Bodovací systém, ktorý sa v minulosti spomínal ako alternatíva k pokutám, sa nakoniec nezavádza. Namiesto toho sa predĺži lehota pre pravidlo „trikrát a dosť“ – teda evidenciu troch závažných priestupkov – z doterajších 12 na 24 mesiacov. Ministerstvo tvrdí, že to umožní včas zachytiť dlhodobé rizikové správanie vodičov a prijať preventívne opatrenia skôr, než dôjde k vážnej nehode.
Rozšíri sa tiež zoznam priestupkov, ktoré sa budú riešiť cez tzv. objektívnu zodpovednosť. V praxi to znamená, že vodičom môžu prísť pokuty poštou aj za jazdu v protismere, nepoužitie bezpečnostného pásu alebo telefonovanie počas jazdy.
Z kolobežiek cyklisti, taxikári mimo bus pruhov
Zásadné úpravy čakajú aj používateľov elektrických kolobežiek. Zatiaľ čo v súčasnosti môžu jazdiť po chodníkoch, pokiaľ neprekročia rýchlosť chôdze, po novom sa má jazda po chodníkoch zakázať úplne. Výnimku budú mať len deti so sprievodom. Kolobežkári tak dostanú rovnaký status ako cyklisti, a tým pádom aj rovnaké povinnosti, informujú Hospodárske noviny.
Zákon zároveň zavádza osobitnú kategóriu pre tieto vozidlá, čo má umožniť ich lepšiu reguláciu. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov a znížiť riziko kolízií v peších zónach.
Prísnejšie pravidlá zasiahnu aj taxikárov. Tí by podľa nového návrhu mali stratiť automatický nárok jazdiť v BUS pruhoch. Povolené to bude len v prípadoch, kde to umožní konkrétna dopravná značka. S týmto návrhom nesúhlasí Asociácia Taxi Slovenskej Republiky.
„Je to zlé riešenie pre všetkých, nielen pre taxikárov. Taxikári z ulíc nezmiznú a budú len zdržiavať ostatných vodičov, ktorí sa ponáhľajú v špičkách. Nechápeme to,“ reagoval Branislav Masár z asociácie.
Autoškoly čakajú zmeny
Do praxe sa zrejme dostane aj nový model výučby v autoškolách. Vodičský kurz sa má rozdeliť na dve časti – praktickú a teoretickú. Na jazdu by sa žiaci dostali až po úspešnom absolvovaní teórie. Dôvodom je snaha zabezpečiť, aby do premávky nevchádzali žiaci, ktorí ešte neovládajú základné pravidlá či dopravné značky.
„Ja si myslím, že to bude pre nich plus, lebo v teoretickej časti sa naučia všetky zásady bezpečnej jazdy. V druhej časti, keď pôjdeme na jazdu, žiak už bude poznať križovatky, dopravné značky a bude vedieť, ako sa má v danej situácii zachovať,“ uviedol inštruktor Ladislav Káplócký z Nových Zámkov pre tvnoviny.sk.
Diskutovalo sa aj o zrušení nulovej tolerancie alkoholu, konkrétne o zavedení limitu 0,2 promile. Táto zmena sa však do návrhu nakoniec nedostala. Ak vláda a parlament schvália úpravy, platnosť zmien by mohla začať v decembri, niektoré opatrenia – ako tie pre chodcov či autoškoly – až od budúceho roka.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: tvnoviny.sk, HN Online