Štát po tragických nehodách pritvrdzuje. Rušňovodiči môžu dostať telové kamery a čakajú ich zásadné zmeny v mene bezpečnosti

  • Vláda schválila Akčný plán zameraný na bezpečnosť železníc a zavedenie kamier pre rušňovodičov je jeho najvýraznejším bodom
  • Opatrenia vznikli po sérii vážnych nehôd
Vlak
  • Vláda schválila Akčný plán zameraný na bezpečnosť železníc a zavedenie kamier pre rušňovodičov je jeho najvýraznejším bodom
  • Opatrenia vznikli po sérii vážnych nehôd
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ministerstvo dopravy predstavilo rozsiahly Akčný plán zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy, ktorý vláda schválila s pripomienkami. Podľa materiálu, ktorý ma k dispozícií portál Noviny.sk ide o reakciu na sériu vážnych nehôd z tohto roka, ktoré si vyžiadali stovky zranených a spôsobovali vysoké škody na infraštruktúre.

Najdiskutovanejším opatrením, ktoré vyvolalo silnú odozvu, je plán zaviesť monitorovanie rušňovodičov prostredníctvom telových kamier.

Kontinuálne nahrávanie jazdy a nové povinnosti pre rušňovodičov

Rezort dopravy zdôrazňuje, že cieľom kamerových systémov je zvýšenie bezpečnosti a efektívnejšie vyšetrovanie prípadných nehôd. V materiáli, ktorý mali k dispozícii vládni predstavitelia, sa uvádza, že kamery majú slúžiť ako „preventívne opatrenie“ a zároveň pomôcť aj samotným rušňovodičom pri dokazovaní priebehu udalostí.

Plán predpokladá dve technické riešenia. Preferovanou možnosťou sú telové kamery umiestnené priamo na uniforme rušňovodiča. Tie majú zaznamenávať obraz počas celej jazdy vlaku „kontinuálne“. Vo vybraných prípadoch môžu zachytávať aj zvuk, napríklad komunikáciu s dispečerom. Ministerstvo uvádza: „Vyznačenie časti záznamu, ktorý má byť uložený, bude povinnosťou rušňovodiča, ktorá bude zakotvená vo vnútroštátnej legislatíve.“

Druhou možnosťou je inštalácia kamier do stanovišťa rušňovodiča. Podľa rezortu je však táto alternatíva finančne náročnejšia, technicky zložitejšia a vyžadovala by zásahy do vozidiel aj súhlasy výrobcov. Preto sa štát prikláňa k prenosným kamerám.

Obavy zo zásahu do súkromia a riziko odchodov zamestnancov

Materiál od ministerstva priznáva, že navrhované opatrenie je mimoriadne citlivé. Monitorovanie zamestnancov počas celej pracovnej zmeny je predmetom prísnych pravidiel podľa Zákonníka práce a GDPR, keďže ide o spracúvanie osobných údajov. Kamerové systémy môžu byť používané len vtedy, ak je zásah do súkromia nevyhnutný a primeraný.

Rezort konštatuje, že prvé rokovania so zástupcami rušňovodičov boli negatívne. V dokumente sa uvádza: „Prvotné stanovisko zástupcov zamestnávateľov, doplnené aj v rámci verejnosti šírených informácií, je v negatívnom duchu.“ Odbory sa obávajú zásahu do súkromia a upozorňujú aj na riziko odchodu rušňovodičov k súkromným dopravcom, ktorí takúto povinnosť mať nebudú.

Ministerstvo pripúšťa, že implementácia si vyžiada legislatívne úpravy a bude podliehať kontrole Úradu na ochranu osobných údajov. Otvorenou otázkou zostáva aj dĺžka archivácie záznamov a spôsob, akým bude zabezpečený prístup k nim.

Plán modernizácie trate, dohľadu aj výcviku

Telové kamery sú len jednou časťou Akčného plánu. Noviny.sk uvádzajú, že dokument obsahuje osem hlavných oblastí, ktoré majú zásadným spôsobom znížiť riziko nehôd. Kľúčovým opatrením je rozšírenie európskeho zabezpečovacieho systému ETCS, ktorý automaticky kontroluje jazdu vlaku a v prípade potreby ho dokáže zastaviť.

Navrhuje sa modernizácia desiatok traťových úsekov, doplnenie rádiovej komunikácie GSM-R a dovybavenie starších rušňov systémami ETCS. Plán počíta aj s novými kontrolnými prvkami, vrátane sledovania pracovného času rušňovodičov v reálnom čase, aby sa predišlo prepracovanosti.

Súčasťou opatrení je aj nákup mobilných trenažérov, intenzívnejší výcvik a preškolenia. Ministerstvo chce zároveň zaviesť antikolízny informačný ekosystém, ktorý má zlepšiť zdieľanie bezpečnostných údajov a predchádzať zrážkam.

Dokument uvádza aj harmonogram nákladov a krokov: rokovania s odbormi majú začať v januári 2026, legislatívny návrh bude pripravený do júna 2026, nákup 400 kamier prebehne do polovice 2026 a spustenie systému sa plánuje od 1. júla 2026. Odhadované náklady sú 400-tisíc eur.

Čítaj viac z kategórie: Politika

Zdroj: Noviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá