Štedré odmeny pre bývalého šéfa železníc: Sako mal po odchode z funkcie dostať od ministra Ráža desaťtisíce

  • Na skutočnosti upozorňuje Nadácia Zastavme korupciu
  • Nejde o prvé odmeny, ktoré minister Jozef Ráž mladší rozdal
Na snímke zľava generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Alexander Sako, štátna tajomníčka ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková a minister dopravy SR Jozef Ráž ml.
  • Na skutočnosti upozorňuje Nadácia Zastavme korupciu
  • Nejde o prvé odmeny, ktoré minister Jozef Ráž mladší rozdal
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Kým vláda siahla občanom na peňaženky zvýšením daní a odvodov, niektorí štátni manažéri sa tešia zo štedrých odmien. Ukazuje to prípad bývalého generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Alexandra Saka. Nadácia Zastavme korupciu zistila, že hoci Sako odstúpil z funkcie už v máji po medializovanej pozemkovej kauze, na jeseň dostal od železníc ešte mimoriadnu odmenu presahujúcu 49-tisíc eur. Ako prvý na ich zistenia upozornil Denník SME.

Železnice Sakovi údajne peniaze vyplatili ako tzv. hmotnú stimuláciu za plnenie manažérskych ukazovateľov, aj keď už vo funkcii nebol. Celkovo si za približne 18 mesiacov vo vedení štátneho podniku prišiel na viac než 166-tisíc eur. Nadácia získala informáciu na základe infozákona.

Odmeny za ľahko splniteľné ciele

Sako svoju rezignáciu odôvodnil „politickým tlakom na rodinu v súvislosti s majetkom, ktorý vlastní“. Nadácia však upozornila, že jeho pozemky v bratislavských Vajnoroch sa nachádzajú v lokalite, kde vláda plánuje výstavbu novej nemocnice. To podľa nej vyvoláva pochybnosti o možnom konflikte záujmov.

Podľa dokumentov, ktoré majú k dispozícii, podpísal Sakovu manažérsku zmluvu minister dopravy Jozef Ráž (Smer-SD). V dodatku sa píše, že ak Sako splní všetky stanovené ciele, môže získať až 78-tisíc eur. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že za rok 2024 získal bývalý šéf ŽSR hmotnú stimuláciu vo výške 64 percent základnej odmeny.

Niektoré ukazovatele, ktoré Sako musel dosiahnuť, pôsobia podľa nadácie veľmi mierne. Jedným z cieľov malo byť zabezpečiť, aby počet závažných nehôd na železniciach neprekročil päťročný priemer – s toleranciou až 20 percent. Ďalší bod mu prikazoval zvýšiť traťovú rýchlosť o 0,1 percenta na štyroch úsekoch s celkovou dĺžkou približne 50 kilometrov.

Relevantnejší sa javí cieľ týkajúci sa čerpania eurofondov. Podľa ministerstva však možno vyhodnotiť splnenie týchto ukazovateľov až v roku 2026, keď sa skončí aktuálne eurofondové obdobie. Správna rada ŽSR odmenu schválila, no podľa svojho vyhlásenia ju skrátila. A to práve pre nejasnosti okolo eurofondov a tragickú nehodu pri Nových Zámkoch, kde sa vlak zrazil s autobusom a zahynulo sedem ľudí.

Kritika stavu železníc aj zahraničných partnerov

Napriek štedrým odmenám sa stav slovenských železníc dlhodobo zhoršuje. Médiá pravidelne informujú o meškaní vlakov, havarijných mostoch či výlukách. V máji museli železničiari prepadnutý most pri Poprade uzavrieť, čo paralyzovalo dopravu v celom regióne.

Na technický stav tratí si sťažujú aj České dráhy, ktoré poslali na Slovensko oficiálny list. Uviedli, že ich súpravy sa opakovane kazia pre „tristný stav koľají a výhybiek“. Situácia sa vyhrotila po incidente pri Žiline, kde sa vykoľajil vlak Pendolino. Napriek tomu ŽSR odmeňuje manažérov, ktorí za údržbu infraštruktúry nesú zodpovednosť.

Nadácia Zastavme korupciu sa preto pýta, či minister dopravy považuje vyplatenie hmotnej stimulácie pre Saka za primerané. Rezort odpovedal, že „Sakov nárok vyplýval z jeho manažérskej zmluvy“ a o výške odmeny rozhodol minister po „komplexnom posúdení výsledkov hospodárenia“.

Milióny pre manažérov, šetrenie na občanoch

Prípad Alexandra Saka nie je ojedinelý. Nadácia zistila, že viaceré štátne podniky pod Rážovým rezortom na odmenách nešetria. Napríklad riaditeľ Letových prevádzkových služieb Miroslav Boháč dostal odmenu vo výške viac ako 42-tisíc eur, pričom podnik pod jeho vedením kúpil kontroverzné kalibračné lietadlo. Kým vláda schvaľuje úsporné opatrenia, štátne firmy vyplácajú desaťtisícové bonusy vedení.

V rovnakom čase vláda schvaľuje úsporné opatrenia, ktoré sa dotýkajú bežných ľudí. Zdravotné odvody sa zvýšili o jeden percentuálny bod, DPH na slané a sladké potraviny stúpla z 19 na 23 percent, zrušili sa tri dni pracovného pokoja a ľuďom s vyššími príjmami stúpla daň z príjmu. Zatiaľ čo občania znášajú bremeno konsolidácie, štátne podniky rozdávajú desaťtisícové odmeny.

Odmena pre šéfa LPS

Nejde však o prvú vysokú odmenu. V minulosti už Zastavme korupciu informovala, že odmenu vyše 42-tisíc eur dostal riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Miroslav Boháč. Podnik sa nedávno zviditeľnil kúpou predraženého lietadla. Práve v lete, keď dohadoval obchod, mu minister dopravy Jozef Ráž ml. vyplatil odmenu. Rozhodnutie odôvodnil tým, že je spokojný s Boháčovými výsledkami.

Investigatívne centrum Jána Kuciaka (ICJK) a Nadácia Zastavme korupciu informovali, že štát v čase šetrenia kúpil za 13,5 milióna eur bez DPH nové kalibračné lietadlo. V ponuke na trhu pritom našli rovnaký exemplár s rovnakým výrobcom a výrobčím číslom za 4,36 milióna eur. Rezort dopravy cenu vysvetľuje montážou kalibračnej technológie; podľa zistení ICJK však aj po započítaní tejto technológie štát preplatil lietadlo najmenej dvojnásobne.

Verejné obstarávanie LPS uskutočnili v lete. V júli dostal Boháč výplatu presahujúcu 49-tisíc eur, z toho vyše 42-tisíc predstavovala odmena navyše. Mesačnú mzdu aj odmenu riaditeľovi schvaľuje ministerstvo dopravy, ktoré vyhlásilo, že pri rozhodovaní zohľadnilo pozitívne výsledky LPS za rok 2024. „LPS splnila stanovené ciele na sto percent,“ uviedla hovorkyňa rezortu.

Ministerstvo pritom opakovane obhajovalo kúpu lietadla slovami, že súčasné zariadenie má už 40 rokov a nové bude slúžiť nielen na kalibrovanie systémov doma, ale umožní LPS aj zapojiť sa do tendrov v zahraničí. ICJK a Nadácia však naďalej upozorňujú na výrazný cenový rozdiel medzi obstarávaným kusom a dostupnými ponukami na trhu.

Miliónové sumy

V pôvodnej zmluve o výkone funkcie mal Boháč nárok na omnoho nižšiu odmenu – do výšky trojnásobku mesačnej mzdy, ktorá predstavuje približne sedemtisíc eur. Minister Ráž uzavrel s Boháčom v apríli dodatok, ktorý zvýšil hornú hranicu odmeny až na desaťnásobok platu a zároveň vypustil ustanovenie, že LPS musí doložiť pozitívne stanovisko Dopravného úradu posudzujúceho bezpečnosť a výkonnosť.

V odôvodnených prípadoch môže minister udeliť aj vyššiu odmenu, než stanovuje zmluva, maximálne však do výšky 10 percent zo zisku podľa zákona. LPS uviedli, že za minulý rok dosiahli konečný výsledok hospodárenia vo výške 2,1 milióna eur.

Riaditeľ LPS Miroslav Boháč má s ministrom Rážom dlhodobé pracovné väzby. Počas tretej Ficovej vlády obaja pôsobili na ministerstve zdravotníctva, kde Boháč šéfoval verejnému obstarávaniu a Ráž bol jeho priamy nadriadený ako šéf služobného úradu. V tom čase sa na ministerstve riešil sanitkový tender, pri ktorom vyvstali podozrenia z nehospodárnosti. Whistleblowerka z košickej záchranky Mária Koránová upozornila na problémy, súd jej nedávno dal za pravdu a nariadil jej opätovné zamestnanie v záchranke.

Boháč je od nástupu štvrtej vlády Roberta Fica už tretím riaditeľom LPS. Na tejto pozícii pred ním pôsobili Jozef Kiss a Pavel Kelemen, obaja s históriou v Poľnohospodárskej platobnej agentúre a prepojeniami na podnikateľské kruhy.

Podobné prípady sa týkajú nielen LPS. Štátna Vodohospodárska výstavba vyplatila na odmenách za prvých osem mesiacov tohto roka milión eur, ZSSK Cargo viac než štyri milióny a Slovenská pošta takmer päť miliónov, pričom pre vedúcich zamestnancov pošty predstavovali odmeny 2,2 milióna eur.

Čítaj viac z kategórie: Politika

Zdroje: Zastavme korupciu, SME, Zastavme korupciu, ICJK, Facebook/Zastavme korupciu

Najnovšie videá

Trendové videá